Supercar Challenge

Supercar Challenge: Eerste overwinning voor Hoevenaars in Super GT-Divisie na enerverende race op Spa

start-spa

Peter Hoevenaars heeft op Spa Francorchamps zijn allereerste overwinning bij de Super GT's gepakt. De Viper-coureur was in de zondagsrace van de Supercar Challenge powered by Dunlop tijdens het Racing Festival op een opdrogende baan zijn concurrentie te snel af en zelfs een tijdstraf stond een overwinning voor Hoevenaars niet in de weg. Bij de GT-divisie ging de overwinning naar Steve Vanbellingen en Ward Sluys, bij de GTB-divisie ging de overwinning na een inhaalrace naar René Wijnen en Charlie Frijns. In de Supersport-divisie won Bas Schouten en in de Sport-divisie ging de overwinning ondanks een hoop pech naar Aart Bosman.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

zondag1 9

Glynn Geddie was evenals in de race op zaterdag het beste weg, met daarachter Jan Versluis op de tweede plaats. Daarachter had Peter Hoevenaars een goede start, want de Viper-coureur pakte meteen de derde plaats in de race over van Bob Herber. Daarachter was Sebastiaan Bleekemolen meteen op stoom. De Porsche-coureur ging in de eerste ronde als een warm mes door de boter en reed iedereen voorbij. Bleekemolen, gestart op regenbanden, pakte in de eerste ronde zelfs al de eerste plaats over van Geddie.

Bleekemolen kon in de eerste ronden snel uitlopen op achtervolger Geddie, die het op zijn beurt flink aan de stok had met Peter Hoevenaars. Hoevenaars kende een sterke openingsfase en kon in de vierde ronde Geddie zelfs inhalen.Achter Geddie lagen Jan Versluis, Bob Herber, Henry Zumbrink en Roger Grouwels op de posities vier tot en met zeven.

Hoevenaars stond op slicks en had daar op een opdrogende baan flink voordeel van. De Viper-coureur kon dan ook Sebastiaan Bleekemolen binnen hengelen, die op regenbanden was gestart. Verschillende teams, waaronder Hoevenaars maar ook Roger Grouwels, Henry Zumbrink, Glynn Geddie en Jan Versluis, hadden op de startgrid hun regenbanden nog ingewisseld voor slicks. Dit kwam deze teams echter allemaal op een tijdstraf van zestig seconden te staan, omdat het wisselen van banden op de startgrid zonder toestemming van de wedstrijdleiding vooraf niet is toegestaan. Sebastiaan Bleekemolen, en van de weinigen die niet had gewisseld, kwam hierdoor virtueel aan de leiding in de race te liggen.

Achter de kopgroep waren er in de beginfase ook veel spannende gevechten. Hier ging het tussen Bob Herber, Jan Versluis, Henry Zumbrink en Roger Grouwels. Grouwels had in deze groep bovendien geluk, want de Corvette-coureur spinde bovenop Radillon maar kon uit de bandenstapels blijven en zijn weg vervolgen.

zondag1 8

Door de penalty van zestig seconden voor de rijders die op de startgrid banden hadden gewisseld was de strijd om de eerste plaats zeer spannend. Virtueel was die door de penalty lange tijd in handen van Bleekemolen, maar Hoevenaars was op zijn slicks zeer snel en maakte elke ronde veel tijd goed. Ronde na ronde noteerde Hoevenaars de snelste rondetijd en kon daarbij zelfs uitlopen op achtervolger Geddie.

Achter Geddie was het nog steeds onverminderd spannend. Bob Herber lag op de vierde plaats en stond onder zware druk van Jan Versluis, die verwoede pogingen deed om Herber in te halen maar er maar niet voorbij kwam. Het tweetal ging meerdere malen zij aan zij door onder andere de busstop-chicane, maar elke keer was het Herber die zijn positie kon behouden. Henry Zumbrink lag hierachter op de zesde plaats, met daarachter weer Roger Grouwels.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet