Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Spielberg van de Austrian Historic 2022


rbr2022-fri-19

Blik in de pitstraat, en op de motorkap van de Lola-Mazda B12/60 van Steve Brooks. De Mazda MZR-R is eigenlijk een AER-vierpitter van 2 liter met turbo en stuwde de Lola voort waarmee Dyson Racing destijds in de ALMS zegevierde – of verloor van de Honda ARX-03a van Muscle Milk Pickett Racing waar Klaus Graf en Lucas Luhr zulke goede herinneringen aan hebben. Nog een link met Verstappen Sr overigens, want de ontwerper van de HPD was niemand minder dan Nick 'Simtek' Wirth.

rbr2022-fri-08

Even een rondje doen?

rbr2022-fri-09

De eerste bocht. Daar links ging het vroeger rechtdoor, op weg naar de Hella-Licht-Kurve (daarna Schikane).

rbr2022-fri-15

De lange rij tribunes langs het snelle stuk naar boven.

rbr2022-fri-14

Daarboven staat nou het befaamde kapelletje.

Senten-Images RBR22-0254

Even dichterbij kijken?

rbr2022-sat-01

We beginnen de zaterdag met enige verbazing. Oostenrijkse fotografen gebruiken de vangrail blijkbaar graag alsof ze in hun stamkroeg aan de bar staan.

Senten-Images RBR22-1546-2

Intussen popelen de dames en heren van de Formel Vau om hun 28 uiterst gevarieerde monoposto's de sporen te geven.

Senten-Images RBR22-1384

Een onverwachte Nederlandse aanblik! Mark Spanbroek was een van de twee Nederlanders in de Formel Vau.

Senten-Images RBR22-5432

Met zijn Kaimann won hij zelfs de eerste regelmatigheidsrit van het gezelschap.

Senten-Images RBR22-1503

In de paddock vinden we de andere Nederlandse Kaimann, van nog een Spanbroek: Nils.

Senten-Images RBR22-1499

Zonder meer de snelste auto van het weekend: de Peugeot 90X van Steve Tandy, op de baan gebracht door BBM. 90X in plaats van 908? Ja, want dit was de 908 die Peugeot creëerde als opvolger van de oorspronkelijke 908 HDi FAP toen de ACO voor 2011 nieuwe reglementen opstelde. Tandy zou beide Masters Endurance Legends-races met overmacht winnen.

Senten-Images RBR22-5282

De verschillen zitten onder meer in grotere voorwielen (die ook de Audi R18 kreeg), flink gewijzigde sidepods, kleinere luchthappers, de airbox op het dak en de rugvin die verplicht werd volgens de nieuwe reglementen – zodat de auto niet kon gaan vliegen. 90X was de codenaam voor de V8-auto (ter vervanging van de V12), die in 2011 uiteindelijk gewoon als '908' (zonder HDi FAP) op de baan verscheen.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet