Retro: Groeten uit Spielberg van de Austrian Historic 2022

Bij Hall & Hall een bekende Ligier JSP3-15 van Stephan Joebstl, de Oostenrijker achter JCL Logistics, maar daarnaast een andere Ginetta G4R dan die we al jaren gewend zijn. Niet de nummer 52 van Ron Maydon en Robin Ward (die was er ook), maar de nummer 152 van Graham Adelman. Die zou worden bestuurd door Sharon Adelman en Hall & Hall-monteur George McDonald.

Bij Front Row zien we de Tyrrell P34 van Jonathan Holtzman terug en daarnaast de Dallara-ORECA DO-05 – zoals hij nu door het leven gaat. DO-05 is het specifieke chassisnummer, Dallara-ORECA beschrijft de samenwerking tussen twee chassisbouwers die nu elkaars vurige concurrenten zijn in het LMP2- en straks het LMDh-veld. Destijds begon de auto zijn leven als Chrysler LMP1, met Mopar-krachtbron, maar toen Chrysler zich aan het eind van 2001 terugtrok, ging ORECA als privéteam verder met de auto's, met Judd-motoren op de plek van de Mopars. Ook andere teams ging aan de slag met de Dallara SP1 (zoals de auto vervolgens door het leven ging), waaronder Rollcentre in Europa en Doran-Lista in Amerika. Daar zette het team van Kevin Doran en de Zwitser Fredy Lienhard twee topcoureurs achter het stuur, Mauro Baldi en Didier Theys. Antoine d'Ansembourg, zoon van bierbrouwerstelg en projectontwikkelaar Christophe d'Ansembourg, zou 'm hier rijden, maar uiteindelijk verscheen hij niet op de baan. Vader Christophe kocht de auto rechtstreeks van zijn Waalse landgenoot Didier Theys, die de auto na het einde van diens actieve loopbaan in 2003 altijd had gehouden. Achterin staat de Lola-Aston Martin B09/60 (beter bekend als Aston Martin DBR1-2) waarin d'Ansembourg al jaren rijdt en waarin hij nu ook aan de start zou komen. Ex-Jos Verstappen overigens.

Verderop wordt volop uitgeladen. De vrachtwagens werden verwacht om daarna te parkeren op het westelijke stuk van het oude circuit.

Niet elke vrijdagochtend kom je op het circuit een oud-F1-coureur tegen die de handen uit de mouwen steekt. Maar die krullen en die onafscheidelijke cowboyhoed? Dat moet...

... inderdaad Arturo Merzario zijn!

Met mijmerende blik in een van de Sharknose-replica's van zijn goede vriend Jason Wright, die ook al op Zandvoort demo's reden.

En hier staat 'Little Art' samen met Wright tussen de twee Sharknoses. Rechts staat een wederzijdse vriend van hen – en dat is een Nederlander. Fons Scheltema rijdt doorgaans Ferrari Challenge bij Kessel Racing en hielp nu een handje met die derde auto die daar staat.

Want die maakt het verhaal van de 156 F1's compleet. Het is namelijk precies de Lotus 21 (met hetzelfde startnummer 36) die Jim Clark op Monza reed toen Wolfgang van Trips daar dodelijk verongelukte en 15 toeschouwers in zijn fatale val meenam – na contact met de Lotus van Clark. De Italiaanse autoriteiten namen de Lotus in beslag en hielden het chassis tot in de jaren tachtig vast. Colin Chapman wist wel de motor en de versnellingsbak los te krijgen, die hij vervolgens sleet aan Reg Parnell Racing en het British Racing Partnership, de privéteams die destijds als Yeoman Credit Racing Team en UDT Laystall Racing Team door het leven gingen. De motor kwam bijvoorbeeld in de Lotus 18 van Innes Ireland in BRP-kleuren terecht, de auto die sinds kort eigendom is van de Italiaan Andrea Stortoni. En die staat links op de foto, wat het verhaal nóg completer maakt! De Nederlandse Oostenrijker Roman Caresani, ooit een van de drijvende krachten achter de Historic Grand Prix en nu mede-initiatiefnemer van de Austrian Historic, maakt er een foto van.

Mooi om zo de hele geschiedenis op een rij te zien.

Scheltema in gesprek met Wright.

De souvenirstandjes stallen hun waren al uit, ook al begint het evenement officieel pas op zaterdagochtend. De hele vrijdag is een testdag.

Toch trekken ze op deze dag al belangstellende klanten.