Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: De Paasraces 1991 zorgden voor volle velden en spannende wedstrijden

paasraces-1991-34

Een vliegende start voor de Koni Productiewagens boven de 2 liter

Direct na het verkleuren van het startlicht liet Hans van der Beek geen twijfel bestaan over zijn plannen met zijn Mazda RX 7 II. Hij nam de leiding en bouwde die gedurende de 20 ronden tellende race gestaag uit. Het schitterende gevecht om de tweede plaats ging tussen Fred Krab met de Van Ekris BMW M3 en Raymond Coronel, met de identieke Rijnhave bolide. Krab nam het heft in handen en gaf geen duimbreed toe. Ger van Krimpen , die door technische pech achtervolgd werd, probeerde bij het aansnijden van de Tarzanbocht een onmogelijke uitremmanoeuvre en maakte een fraaie buiklanding in de grintbak. Coronel deed nog een ultieme poging Fred Krab te verschalken tijdens het aanremmen voor de Tarzanbocht. De voorwielen blokkeerden, de rookwolken waren niet van de lucht en de platte vlakken een feit. Voor de ex-importeurs Mercedessen van Arthur van Dedem, Tom Langeberg en David Hart bleek ditmaal geen hoofdrol te zijn weggelegd.

  paasraces-1991-7
Patrick Huisman, hier in gesprek met vader Ben, won de Paasrace in de toonaangevende Produktiewagen klasse tot 2 liter.


Toonaangevende Produktiewagen klasse tot 2 liter steelt de show
Toonaangevend voor de inbreng van de Nederlandse auto-importeurs is zeker de Koni Produktiewagen klasse tot 2 liter. Ondanks de kwantitatieve overmacht van Alfa Romeo, met een drietal door de importeur en zes door privérijders ingeschreven wagens, stonden er niet minder dan drie nieuwe BMW's 320i op de eerste twee startrijen. Het Marlboro Team met Patrick Huisman en Paul van Splunteren, alsmede Roeland Reinders van het Rijnhaave Team.


paasraces-1991-22
Nick van 't Hoff had een wereldstart, met Evert Bolderheij in zijn Kielzog.

paasraces-1991-13


Toch was het Nick van 't Hoff, die met zijn Peugeot 205 GTi de 'Indianapolis-start' (vliegende start), voor het eerst gebruikt bij de toerwagens, voor zich opeiste. Opzienbarend was verder de geweldige doorstart die Evert Bolderheij maakte met de Opel Kadett GSi 16V.


paasraces-1991-6

Kort daarna herstelden de beide Marlboro-rijders de orde en namen resoluut de leiding over, om die gedurende de resterende 19 ronden niet meer af te staan. Van 't Hoff wist het tempo aanvankelijk heel goed bij te houden, maar miste net dat kleine beetje snelheid van de BMW zespitters. De Alfa-armada liep nogal wat averij op. Salvatore Santisi kampte met een motorisch probleem, terwijl Wout van Reenen iets te gretig de Tarzanbocht uitkwam en dacht dat Bolderheij wel op het middelste pedaal van de Kadett zou trappen.


paasraces-1991-20
Wout van Reenen waagde iets teveel bij Evert Bolderheij

paasraces-1991-21


Niets van dat alles, het Nokia koetswerk raakte na een meervoudige ontmoeting met de vangrail in de achtste ronde flink beschadigd. Huisman won de race, voor Van Splunteren en de beide Alfa's van Allard Kalff en Frans Vörös. Als vijfde werd Reinders afgevlagd.


paasraces-1991-3
Allard Kalff voor Alfa-teamgenoot Frans Vörös en BMW coureur Roeland Reinders

De 1300 klasse werd gedomineerd door de Suzuki Swifts GTi van het Van Deinum Team, waarbij de Citroën AX van Ron Nobels en de Peugeot van Kees Kreijne als gevaarlijke outsiders fungeerden. Wederom stonden de snelsten, Berend Oeberius Kapteijn en Roger Chiapponi naast elkaar. De Bloemendaler laste echter een pitstop in om de technici even wat zaken te laten controleren, waarna hij zijn race met een flinke achterstand voortzette. Ciapponi hield de Suzuki-eer hoog en zegevierde, nadat hij van achteraf aan gestart was, ten gevolge van een onreglementaire restrictor tijdens de training. Fred de Jong werd met zijn Suzuki tweede voor Nobels en Marco Mok met de Daihatsu.
 
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet