Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: De Paasraces 1991 zorgden voor volle velden en spannende wedstrijden


paasraces-1991-18

IJskonijn Marcel van Vliet blijft ook in een Clio winnen
Voor de eerste start van de Samson Elf Clio Cup hadden de eerste schermutselingen al plaatsgevonden. Tijdens de zaterdagtraining raakten de wagens van nieuwkomers Liesbeth de Vries en Phil Bastiaans in botsing met de Clio van Patrick van Dissel, waardoor De Vries en Bastiaans tijdens de race verstek moesten laten gaan.

  paasraces-1991-5
Met net je licentie op zak en je racebolide blinkend in de zon sta je toch te popelen om je eerste race te rijden. Tijdens de eerste trainingen op zaterdag raakte Liesbeth de Vries betrokken bij een crash in de Tarzanbocht en de Unigarant-wagen moest met flinke schade de aftocht blazen naar Friesland.

Op de eerste rij van de startgrid troffen wij twee oude bekenden aan. AX-kampioen Marcel van Vliet met naast hem de ervaren Michael Bleekemolen. Van Vliet ging als eerste weg, voor Auke Meijer, Michael Bleekemolen en Thijs van Dijk. Samson Competition-winnaar Marc Wams verspeelde een goede klassering in het Junior kampioenschap na een spin onder aan de Hunzerug.


paasraces-1991-16

paasraces-1991-17

De talentvolle Brabander kon zijn race vervolgen, maar dat gold niet voor Guus Strater en Henk Haane. Aan kop vonden de beide Van Vliet Team wagens elkaar feilloos, zeker nadat Bleekemolen in de Tarzanbocht was gespind. In de slotfase maakte Auke Meijer gebruik van een misstap van Van Dijk in de Tarzanbocht en pakte een tweede plaats achter winnaar Marcel van Vliet. De zelfverzekerdheid waarmee Van Vliet na afloop van de Clio-race rondkeek sprak boekdelen. De promovendus uit de AX Cup was vorig jaar kennelijk al zo aan winnen gewend geraakt dat hij er niet echt van opkeek nu weer als eerste over de finish te zijn gekomen. En dat na ook nog eens de training te hebben gedomineerd. "Toch zat het me in de race niet lekker, met die grote jongens als Verschuur en Bleekemolen in mijn nek en, net als zoveel anderen, ook nog eens met remproblemen. Mijn voorwiel begon in de slotfase te trillen. Na de finish bleek er nog maar één wielbout in te zitten. De race had echt geen ronde langer moeten duren."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet