Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: Al het moois op Rétromobile 2019


Retro C4

Met Sébastien Loeb begon het rallysucces natuurlijk echt, met achtereenvolgens de Xsara, vanaf 2007 de C4, zoals hier op de foto, en later ook de DS 3.

Retro C Elysee

Omdat Sébastien Loeb niet meer zo'n trek in de rallysport had, maakte Citroën Racing in 2014 de overstap naar de circuitracerij in het FIA WK Toerwagens (WTCC) met de C-Elysée. De Argentijn José María López won hier met Citroën drie jaar op rij de wereldtitel.

Retro C3 1

Onlangs zorgde de bij Citroën teruggekeerde Sébastien Ogier in de actuele C3 WRC tijdens de rally van Monte Carlo voor de honderdste WK-rallyzege van Citroën, passend aan het begin van het jubileumjaar.

Retro C3 2

retromobile2019-142

De C3 WRC is vanwege het jubileum dan ook voorzien van het jaartal 1919 en het logo in het lettertype uit de beginjaren van het merk.

Retro Visa Chrono

Op de stand van de uitgever van het Franse Citroëntijdschrift Citroscopie troffen we deze Visa Chrono, een sportieve versie voor op de weg, die in Frankrijk en Nederland met rood-blauwe striping geleverd werd. In andere landen waren er andere kleuren, afhankelijk van de nationale vlaggen: zwart-rood-geel voor Duitsland en België, groen-wit-rood voor Italië en rood-wit-rood voor Oostenrijk.

retromobile2019-88

Even verderop nog meer Citroën-glorie uit het verleden.

retromobile2019-91

Met ook een aanblik die een gruwel is voor een van uw redacteuren.

3xCitroen

En op de veiling van Artcurial nog eens drie sportieve Citroëns: de AX Sport en de homologatieversies van de BX 4TC en de Visa Mille Pistes.

Retro WR

De vorig jaar overleden Gérard Welter, in het dagelijks leven overigens werkzaam bij Peugeot, probeerde net als Henri Pescarolo als raceteameigenaar nog jarenlang dapper stand te houden tegen de steeds maar sterker wordende fabrieksteams in Le Mans.

retromobile2019-23

Hier de WM-P80, die in 1980 als vierde eindigde in Le Mans (Fréquelin/Dorchy) en het jaar erna in de hier getoonde specificatie met Mathiot/Morin/Mendez als 13e eindigde.

Retro WR 2

Uiteindelijk ging het Gérard Welter misschien nog wel meer om het halen van hoge snelheden, waardoor zijn auto's steeds aerodynamischer gevormd werden.

retromobile2019-21

Hier de WM P88 uit 1988, die in dat jaar inderdaad de hoogste snelheid op de Hunaudières liet noteren.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet