Euro GT Series: Cor Euser verslaat Duncan Huisman (lang)

'Hebben jullie het allemaal gezien?' Met een glimlach van oor tot oor stapte Cor Euser na de tweede Euro GT race van het weekend het mediacentre binnen. 'Echt alles is dit weekend gelukt', straalde de jubilaris, die dit seizoen heel wat te vieren heeft. Zo is dit zijn 25e seizoen als coureur en reed hij tijdens de Marboro Masters zijn 500ste race. Die hij dus nog won ook.
Tekst: Roy van der Laan en Marco Antheunisse
Fotografie: Gerrie Hoekstra en Tim Böhme
Veel van de ruim 47.000 bezoekers van de Marlboro Masters 2004 zullen hun ogen hebben uitgekeken bij al het moois dat de Euro GT Series te bieden heeft. Want een Stealth, Marcos Mantis LM600, BMW M3 GTR, Chrysler Viper GTS, Panoz en diverse Porsches en Ferrari's, het zijn fraaie bolides die je niet dagelijks ziet. Veel van de bezoekers keken dan ook verlekkerd naar al dat fraais. Mooi geïllustreerd door een kereltje van een jaar of zeven die aan zijn vader vroeg: 'Waarom kost zo'n auto duurder dan onze auto?'

Volop kijkplezier, beesten van machines en geluid dat hoort bij autosport.
Euro GT Series
De organisatie van de Euro GT Series slaagde er dit seizoen niet in om de klasse van de grond te krijgen. De economische tegenwind was de belangrijkste oorzaak. Achter de schermen wordt er hard gewerkt om volgend seizoen een doorstart te maken. Dat dit geen loze kreten zijn, bewees de klasse tijdens de Marlboro Masters. De Euro GT Series reed een dubbele race, met een mooi veld van 25 GT's.
We spraken over de doorstart met Hein Hartman, samen met zijn echtgenote Anja de drijvende krachten achter de klasse. "Sinds we de klasse voor het seizoen 2004 hebben afgeblazen, houden we continu contact met iedereen die een GT-auto heeft", aldus Hartman. "We informeren iedereen over ontwikkelingen en de voortgang. Zo laten we weten dat we hard werken om volgend jaar weer van de partij te zijn."

Als het aan de rijders ligt gaan we dit veel meer zien, ook op Zandvoort.
Rijders enthousiast
Op de mailing waarin de race tijdens de Marlboro Masters werd aangekondigd, werd enthousiast gereageerd. Eenmaal op Circuit Park Zandvoort, raakten de rijders volgens Hartman nog enthousiaster. "De rijders hebben onderling overleg gevoerd. Ze vroegen zich daarbij af waarom ze dit seizoen eigenlijk verloren hebben laten gaan. Ze hebben zich uitgesproken om zich te committeren voor het volgende seizoen."

Veel belangstelling bij evenementen voor de Euro GT Series.
Probleem
Het grootste probleem voor een eventuele doorstart is het rijdersveld, volgens Hartman. Het enthousiasme van het rijdersveld tijdens de Marlboro Masters heeft dit probleem zeker verkleind. De overige belangrijke factoren staan op de rails of er wordt aan gewerkt. "Qua kalender zie ik geen probleem. Er is vanuit organisatoren van evenementen voldoende belangstelling om de Euro GT Series een plaats te bieden binnen hun raceweekeinden. We zijn ook met enkele serieuze potentiële sponsors in gesprek. Twee mogelijke sponsors hebben we zelf benaderd, een heeft zich zelfs zelf aangemeld. Vertegenwoordigers van deze potentiële partner van de Euro GT Series, een Italiaans bedrijf, brengen dit weekeinde op Circuit Park Zandvoort een bezoek aan ons. Dat maakt duidelijk dat zij serieus geïnteresseerd zijn."
Qua uitstraling, hospitality en catering heeft de klasse al jaren niets meer te wensen.

Ook Ferrari ontbreekt niet in het rijtje imposante automerken.
Sprintraces
Teams en coureurs met een GT kunnen natuurlijk uit meerdere klassen kiezen, zoals Belcar, FIA GT, het Spaanse en Britse GT-kampioenschap en de Dutch Supercar Challenge. Hartman: "Wij onderscheiden ons doordat wij een pure GT-klasse zijn. Qua reglement leunen we tegen FIA GT aan, met een klasse GT en een klasse N-GT. Een belangrijk verschil is dat wij niet met restrictors werken." Een ander belangrijk onderscheid is het feit dat de Euro GT Series sprintraces gaat rijden. "Veel rijders willen dat", is de ervaring van Hartman. "Voor het publiek is een race van bijvoorbeeld 40 minuten ook beter dan een langeafstandsrace. Een sprintrace wordt niet langdradig."

Silhouetklasse?
Hein Hartman denkt over de uitbreiding van de Euro GT Series met een silhouetklasse, naast de klassen GT en N-GT. Hij doelt daarmee natuurlijk op auto's uit de voormalige V8STAR, die tijdens de Marlboro Masters al present waren."Ik zie ook mogelijkheden met andere snelle silhouet-auto's, met krachtige motoren zoals de Boxster V6-krachtbron en auto's uit klassen als de American Prototype serie. We beginnen uiteraard pas een nieuwe klasse zodra we voldoende auto's hebben."