Clio Cup: Mysterie van Mister X houdt gemoederen bezig (lang)

Inhaalrace
En Mr 'X'? Die was na zijn escapade in de eerste bocht als zestiende weer aangesloten en begon aan zijn inhaalrace. Op een manier zoals alleen Mr 'X' dat maar kan. Soms leek het wel of de anderen stilstonden, zo snel schoof hij naar de frontlinies van het veld. Daar ontbrak inmiddels Sebastiaan Bleekemolen. Hij had van de wedstrijdleiding een drive-trough opgelegd gekregen en wist dat hij daarmee gelijk kansloos was. Zonder dralen 'parkeerde' Bleekemolen jr zijn auto voor de wedstrijdtoren, stapte uit en groette met beide handen in de lucht het publiek op de tribunes. Vervolgens liep hij in de richting van de pitboxen. Hij bedacht zich echter en wilde voor de komende races (die in tegenstelling tot deze race wel meetellen voor het kampioenschap) geen beperkende straffen opgelegd krijgen. Hij meldde zich bij de wedstrijdleiding en vertelde daar zijn deel van het verhaal. En dat hij daarbij de handelswijze en de manier van straffen niet correct vond spreekt voor zich.

Succes voor te Brinke
Op de baan had Berhard ten Brinke inmiddels de leiding van Michael Bleekemolen overgenomen, terwijl de broers Vahstal zich krachtig manifesteerden. Mooi was ook het gevecht dat "hoofdsponsor- Duncan Stutterheim en Milco Tas met elkaar hadden. Het ging weliswaar om de 18e en 19e plaats van dat moment, maar het plezier was er niet minder om. Hier en daar werden er nogal wat tikjes in het veld uitgedeeld, die overigens verder allemaal onbestraft bleven. Ook de acties die Mr 'X' nodig had om zijn race naar voren met succes te vervolgen. Hij was daarmee inmiddels de kopgroep weer genaderd en had met Bleekemolen sr. nog wel wat moeite. Ten Brinke koos eieren voor zijn geld en liet de blauwe Clio snel passeren, om op die manier niet zijn plaats in de race kwijt te raken door gevechten met mensen die daar achter reden. Michael Bleekemolen verklaarde door de tikken van 'X' wel net de aansluiting met Ten Brinke verloren te hebben.
Italiaanse tikjes
Kort achter de kopgroep manifesteerden Joost en Paul Vahstal zich sterk en streden met de Italianen Luca Casadei en Massimilliano Pedala. Direct daarachter reed Erik Struijlaart, de Italiaan Scalero en een groepje met Marcel Kesseler, Martin de Kleijn en Wim van Genderen. Uiteindelijk dolven de Vahstal Brothers het onderspit, waarbij de kleun die de achter hem rijdende Italiaan aan Paul Vahstal uitdeelde, misschien ook wel bestraft had mogen worden. En met meer dan een drive-trough! Bij het uitkomen van de Arie Luyendijk bocht kreeg onze landgenoot een gemeen tikje op de achterbumper, waarbij door de hoge snelheid een harde confrontatie met de vangrail niet meer viel te ontwijken. Een pak schade voor Vahstal, wiens broer Joost een ronde ervoor al de pijp aan Maarten gaf.


Door de zijdeur af
Het leidende drietal bestond vervolgens uit Mister 'X', Berhard ten Brinke en Michael Bleekemolen. In die volgorde kwamen zij ook richting finishvlag. Alleen koos de koploper voor de pitstraat, reed daar naar een pitbox, stapte snel uit en verdween even mysterieus als dat hij gekomen was. Wie het was, zal nooit bekend worden. Hij werd in deze race echter geen eerste, want die eer ging naar Berhard ten Brinke voor Michael Bleekemolen en de Italiaan Casadei.

Ten Brinke zoent 'Michael Bleekemolen'
Gelet op alles wat er was voorgevallen kon Michael Bleekemolen zich niet verenigen met de manier waarop alles zijn beslag had gekregen. Hij weigerde dan ook de bij zijn tweede plaats horende beker in ontvangst te nemen. Zijn plaats werd ingenomen door een van de strak geklede Marboro dames. Iets dat Ten Brinke beslist voor herhaling vatbaar achtte. En Mister 'X'? Hij eindige uiteindelijk als vijfde, voor Erik Struijlaart, Scalero, Kesseler, de Kleijn en van Genderen.

Na afloop van de race werd er nog lang gediscussieerd over hetgeen er allemaal gebeurd was. Voor Berhard ten Brinke kon de dag niet meer stuk. Hij kon zijn eerste Clio overwinning in het boek bijschrijven. En er was nog een tweede aspect dat nu ineens voor hem ook weer zwaar meetelde. Er blijkt namelijk een on-officieel International kampioenschap te bestaan, dat door enkele Italianen in het leven is geroepen. Er is aan die titelstrijd geen status verleend, niet door de FIA en niet door Renault. Het is gewoon een initiatief van enkele Italianen. Dat verklaarde ook het behoorlijke aantal rijders uit dat land dat aan deze race deelnam.
Wat wil nu het geval. Ook Berhard ten Brinke heeft zich aan het begin van dit jaar voor die strijd aangemeld en scoorde met deze overwinning kostbare punten. "In totaal tellen er volgens mij 4 evenementen mee en ik heb er nu aan twee meegedaan. Ik heb er 1 gemist en er komt er nog een. Met deze overwinning sta ik er in een keer een stuk beter voor, dus misschien overweeg ik ook die laatste race te rijden. Je weet maar nooit!", aldus de winnaar van de race. "Het was een heftig race-je. In het begin natuurlijk die actie van Sebastiaan en Mister 'X' en Michael die de rest van het veld wat ophield om Sebastiaan meer ruimte te geven. Ik heb dat even aangekeken, maar kort daarna toch mijn aanval geplaatst. Daarna reed ik dus nog kort achter Sebastiaan, maar die verdween al snel voor zijn straf naar de pits. Halverwege de race meldde Mr 'X' zich bij mij. Ik heb hem keurig laten passeren, om te voorkomen dat de mannen waarmee ik wel in gevecht was, ook dichterbij zouden komen. Verder was het voor mij goed om eerder die dag al mee te doen aan de Pearle Alfa 147 GTA Challenge. Op basis van die race heb ik de afstelling van mijn Clio nog wat aangepast. En dat heeft mij dus nu geen windeieren gelegd. Over die mijnheer 'X' wil ik niet teveel zeggen. Ik had begrepen dat hij twee ronden voor het eind al zou verdwijnen, maar nu bleef hij tot het laatst. Het maakt mij allemaal niet zoveel uit. Ondanks dat deze race niet voor het kampioenschap telt, is de overwinning binnen en dat op zich telt voor mij ook zwaar!"
