Dragracing: Spanning en snelheid bij Dutch Finals

Van Leersum (voorgrond) moet zijn meerdere erkennen in Zimmermann
Beslissende finale
In de klasse Super Gas ging Wouter van Leersum na de MPM Internationals aan de leiding maar waren er nog meerdere kanshebbers op de titel. Tijdens de kwalificatie bleek maar weer eens hoe sterk het internationale veld was. Andreas Homburg pakte met een tijd van 9,904 seconden, slechts 0,004 seconden boven de index, de eerste positie terwijl maar liefst 16 rijders binnen de 0,3 seconden van deze indexgrens wisten te komen. Met een tweede plaats (9,913 seconden) was Piet van der Meer net als een week eerder in Hockenheim de best gekwalificeerde Nederlander. De eliminaties verliepen al niet minder spannend waarbij regelmatig de 9,9 op het scorebord verscheen. Toppunt was daarbij de halve finale tussen Zimmermann en Oscar Scappocin. De Italiaan reed een tijd van 9,91 seconden maar werd door de Duitser afgetroefd met een 9,90 seconden. Daarmee was ook meteen de droomfinale een feit. Aan de andere kant van de eliminatieladder was het namelijk een sterk rijdende Van Leersum die tot de finale wist door te dringen. Het puntenverschil tussen dit tweetal was zo klein dat de winnaar van de finale zich tevens Nederlands kampioen zou mogen noemen. Uiteindelijk was het Zimmermann die met zijn jarenlange ervaring en uiterst constant rijdende auto het gevecht in zijn voordeel besliste en niet alleen met de dagoverwinning maar ook met de titel aan de haal ging.

Lothar Feidt, de nieuwe Super Comp-titelhouder
Lothar Feidt sterk
In de klasse Super Comp was het in de laatste kwalificatierun Lothar Feidt die Robert Joosten van de eerste plaats wist te verdringen. Dit betekende meteen dat de nummers één (Joosten) en twee (Feidt) uit het tussenklassement in de halve finale elkaar zouden treffen. Ook hier waren de belangen groot want de winnaar van deze halve finale zou meteen beslag leggen op de Nederlandse titel. Met een tijd van 8,897 seconden dook Joosten 0,003 seconden onder de index en was daarmee geëlimineerd voor de finale en de titel. Aan de andere kant van de eliminatieladder was het de uiterst ervaren Engelsman Zane Llewellyn die met 8,899 (!) slechts 0,001 seconde onder de index reed en daarmee zichzelf elimineerde. Een sterk rijdende Michel Baltjes wist daarmee verrassend tot de finale door te dringen maar moest daarin zijn meerdere erkennen in Feidt. De Duitser bekroonde zijn titel dus met een dagoverwinning.