Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Le Mans: spanning en sensatie in de eerste uren


Lammers kon goed meekomen met de top van het veld, ondanks het feit dat leider Davies per ronde ruim vier seconden sneller was, maar al snel zou de pech toeslaan voor de Nederlander. Lammers kreeg enkele minuten na de start last van elektrische problemen en zijn Dome Judd viel even stil, waardoor hij terugviel naar de elfde plaats. Gelukkig kon Lammers, die zijn hoogspanningskabel los trok,  zijn weg vervolgen en zette daarop meteen de snelste tijd neer, op zijn weg terug naar de top tien.
 
Ook voorin het veld zou de pech toeslaan. Rinaldo Capello spinde van de baan en kwam in het gravel terecht, maar kon verderrijden. Later bleek dat hij kampte met een elektrisch probleem. Ondertussen was Tom Coronel doorgestoten naar een vijfde plaats, voor Sebastien Bourdais van Panoz Motor Sports, die ook niet gespaard zou blijven van de problemen. Terwijl de eerste teams langzaam maar zeker binnenkwamen voor hun eerste tankstop, stond Bourdais al voor de tweede keer in de garage. Hij had last van een kabelbreuk, die gemaakt kon worden, maar later in de race werkte de brandstofinjectie bij twee cilinders niet. Bourdais zou door deze technische problemen flink terugvallen.
 
In de GTS-klasse reed Kox ondertussen nog steeds aan de leiding, maar de Corvettes konden het tempo prima bijhouden en het werd erg spannend toen beide Ferrari's van Prodrive Racing en de Corvette van Gavin samen de pits indoken. Het was de Corvette die de snellere pitstop maakte en daardoor de leiding in de GTS-klasse kon overnemen. De tweede Corvette met O'Connel achter het stuur, was uit het groepje verdwenen, nadat hij eerder op het circuit in aanraking was gekomen met de muur en daardoor zijn auto beschadigde. Hij wist de pits te halen, waar de monteurs konden beginnen aan een haastige reparatie.
 


Na ongeveer een uur vonden de eerste rijderswissels plaats. Tom Coronel was een van de eersten en gaf het stuur aan ex- Formule 1 coureur Justin Wilson. Collega Jan Lammers, die op dat moment alweer zesde lag, kwam niet veel later binnen om plaats te maken voor Chris Dyson. Deze kwam moeilijk weg en liet zelfs zijn motor afslaan, waardoor hij wat tijd verloor, maar verder kon hij zonder problemen de baan op om als elfde aan te sluiten.
 
Jamie Davies, kon tevreden terugkijken op de openingsstint. Terwijl werd verwacht dat de ervaren Johnny Herbert de start zou rijden, bleek Davies ook geen slechte keus te zijn. Guy Smith zou de voorsprong, die Davies had opgebouwd proberen te behouden.Ondertussen had Thomas Enge in de GTS-klasse het stuur van Peter Kox overgenomen en Beretta loste Gavin in de leidende Corvette af.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet