Clio Cup: Bleekemolen-feestje in nationale Clio-race Estoril
De nationale race van de Fly You Clio Renault Sport Cup op het circuit van Estoril is gewonnen door Jeroen Bleekemolen. De race, verreden tijdens de Europese Renault-finales, telt niet mee voor het kampioenschap. Sebastiaan Bleekemolen kwam als tweede over de eindstreep, dezelfde plaats als waarop hij de race begon. Pim van Riet (Stokvis Racing) pakte de overgebleven podiumplaats. Er namen circa 25 coureurs aan de race deel, waaronder bijna de volledige top van de Fly You Clio Renault Sport Cup.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Peter van Egmond
Phil Bastiaans vertrok van pole position, maar de coureur van Kroon Racing kwam in aanraking met Marcel Kesseler en viel daardoor terug. Cor Euser, gastrijder van Team Transscope, vertrok vanaf de zesde startpositie. De routinier lag enige tijd derde, maar door een tekort aan motorvermogen vanwege een stijgende motortemperatuur kon hij Van Riet niet achter zijn Clio houden. Allard Kalff, de tweede gastrijder bij Team Transscope, reed een sterke race. Hij begon vanaf de veertiende startpositie, bij de start verschalkte hij meteen een stuk of zes tegenstanders. Allard kwam uiteindelijk als zesde over de finish. Joost Koenders, de kopman van Team Transscope, had in Portugal alleen maar pech. Op woensdag brak een wiel af, op donderdag had hij problemen met de set-up die (naar achteraf bleek) veroorzaakt werden door een defect stuurhuis.
De race was al gauw over voor Joost vanwege motorische problemen. "Ik rijd deze keer met een andere auto, maar deze bleek niet goed te zijn. We kwamen tijd tekort om de Clio voor elkaar te krijgen", aldus een teleurgestelde Koenders.
Europese finaleraces - Estoril
Nederlandse dominantie in EK
Tijdens de Europese finaleraces in het Portugese Estoril hebben de Nederlandse deelnemers bewezen de beste Renault merkenracers van Europa te zijn. Jeroen Bleekemolen, Phil Bastiaans en Marcel Kesseler waren in de finalerace van de Clio Renault Sport International Cup alle Fransen, Italianen, Portugezen en Belgen te snel af. Daarmee werd het erepodium een puur Nederlandse aangelegenheid.
Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Peter van Egmond
Onder het toeziend oog van duizenden toeschouwers lieten de Nederlanders er geen twijfel over bestaan uit welk land de uiteindelijk winnaar zou komen. Daarvoor waren onze landgenoten veel te sterk voor de verenigde concurrentie. Phil Bastiaans, die de pole-positie had gepakt, dook als leider de eerste bocht in, maar in de tweede vergaloppeerde de Limburger zich echter. Op zijn nog te koude achterbanden gleed hij bijna achterstevoren de bocht door. "De achterkant van mijn auto ging als eerste de bocht in en ik kon ternauwernood mijn weg vervolgen, na een kort uitstapje door het Portugese stof", aldus Bastiaans.
Jeroen Bleekemolen profiteerde dankbaar en stootte door naar de kop. Bastiaans maakte in dezelfde ronde twee plaatsen goed, waardoor hij weer op een tweede positie kwam te liggen. Maar Bleekemolens overwinning kwam geen enkel moment meer in gevaar, al kreeg de jonge Aerdenhouter het toch benauwd toen zijn linkerachterwiellager het begon te begeven. "In de laatste bocht voor het lange, rechte stuk gleed de achterkant van mijn auto steeds meer weg. Maar ik kon het gat met Phil gelukkig constant houden. Naarmate de race vorderde liep ik zelfs weer een beetje uit", aldus Bleekemolen.
Ron Boon en Desiree van Dijk van Renault Nederland waren blij met het Nederlandse succes.
Niet ver achter deze twee kemphanen volgden twee andere Nederlanders, Sebastiaan Bleekemolen en Marcel Kesseler. De eerste werd na enkele ronden echter door de Belg Pierre-Yves Corthals 'opgeruimd'. Een bijna identiek incident overkwam Michael Bleekemolen en Pim van Riet. Zij verdwenen uit de race door enkele overenthousiaste acties van hun Zuideuropese collega's. Cor Euser, die vlak achter de onfortuinlijke Michael Bleekemolen zat, reed vanaf de negentiende startplaats een sterke inhaalrace en kwam uiteindelijk als zesde over de streep. Marcel Kesseler, die door het uitvallen van Sebastiaan Bleekemolen op de derde positie terecht was gekomen, reed een gecontroleerde race en pakte daarmee de overgebleven podiumplaats.
Uitslag Renault Sport Clio International Cup:
1. Jeroen Bleekemolen (Ned) 15 ronden in 29:12'546;
2. Phil Bastiaans (Ned) op 1'715;
3. Marcel Kesseler (Ned) op 6'360;
4. Allesandro Balzan (Ita) op 9'977;
5. Ludovic Simon (Fra) op 12'963;
6. Cor Euser (Ned) op 13'974
Het team van Fred Hehl kon na afloop van de wedstrijd de actie van Phil Bastiaans die Hehl een tik gaf - waardoor deze zijn Clio tot schroot zag veranderen - niet waarderen. Toch was er ruimte voor deze groepsfoto. Fred Hehl ontbrak echter. (GH)
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Peter van Egmond
Phil Bastiaans vertrok van pole position, maar de coureur van Kroon Racing kwam in aanraking met Marcel Kesseler en viel daardoor terug. Cor Euser, gastrijder van Team Transscope, vertrok vanaf de zesde startpositie. De routinier lag enige tijd derde, maar door een tekort aan motorvermogen vanwege een stijgende motortemperatuur kon hij Van Riet niet achter zijn Clio houden. Allard Kalff, de tweede gastrijder bij Team Transscope, reed een sterke race. Hij begon vanaf de veertiende startpositie, bij de start verschalkte hij meteen een stuk of zes tegenstanders. Allard kwam uiteindelijk als zesde over de finish. Joost Koenders, de kopman van Team Transscope, had in Portugal alleen maar pech. Op woensdag brak een wiel af, op donderdag had hij problemen met de set-up die (naar achteraf bleek) veroorzaakt werden door een defect stuurhuis.
De race was al gauw over voor Joost vanwege motorische problemen. "Ik rijd deze keer met een andere auto, maar deze bleek niet goed te zijn. We kwamen tijd tekort om de Clio voor elkaar te krijgen", aldus een teleurgestelde Koenders.
Europese finaleraces - Estoril
Nederlandse dominantie in EK
Tijdens de Europese finaleraces in het Portugese Estoril hebben de Nederlandse deelnemers bewezen de beste Renault merkenracers van Europa te zijn. Jeroen Bleekemolen, Phil Bastiaans en Marcel Kesseler waren in de finalerace van de Clio Renault Sport International Cup alle Fransen, Italianen, Portugezen en Belgen te snel af. Daarmee werd het erepodium een puur Nederlandse aangelegenheid.
Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Peter van Egmond
Onder het toeziend oog van duizenden toeschouwers lieten de Nederlanders er geen twijfel over bestaan uit welk land de uiteindelijk winnaar zou komen. Daarvoor waren onze landgenoten veel te sterk voor de verenigde concurrentie. Phil Bastiaans, die de pole-positie had gepakt, dook als leider de eerste bocht in, maar in de tweede vergaloppeerde de Limburger zich echter. Op zijn nog te koude achterbanden gleed hij bijna achterstevoren de bocht door. "De achterkant van mijn auto ging als eerste de bocht in en ik kon ternauwernood mijn weg vervolgen, na een kort uitstapje door het Portugese stof", aldus Bastiaans.
Jeroen Bleekemolen profiteerde dankbaar en stootte door naar de kop. Bastiaans maakte in dezelfde ronde twee plaatsen goed, waardoor hij weer op een tweede positie kwam te liggen. Maar Bleekemolens overwinning kwam geen enkel moment meer in gevaar, al kreeg de jonge Aerdenhouter het toch benauwd toen zijn linkerachterwiellager het begon te begeven. "In de laatste bocht voor het lange, rechte stuk gleed de achterkant van mijn auto steeds meer weg. Maar ik kon het gat met Phil gelukkig constant houden. Naarmate de race vorderde liep ik zelfs weer een beetje uit", aldus Bleekemolen.
Ron Boon en Desiree van Dijk van Renault Nederland waren blij met het Nederlandse succes.
Niet ver achter deze twee kemphanen volgden twee andere Nederlanders, Sebastiaan Bleekemolen en Marcel Kesseler. De eerste werd na enkele ronden echter door de Belg Pierre-Yves Corthals 'opgeruimd'. Een bijna identiek incident overkwam Michael Bleekemolen en Pim van Riet. Zij verdwenen uit de race door enkele overenthousiaste acties van hun Zuideuropese collega's. Cor Euser, die vlak achter de onfortuinlijke Michael Bleekemolen zat, reed vanaf de negentiende startplaats een sterke inhaalrace en kwam uiteindelijk als zesde over de streep. Marcel Kesseler, die door het uitvallen van Sebastiaan Bleekemolen op de derde positie terecht was gekomen, reed een gecontroleerde race en pakte daarmee de overgebleven podiumplaats.
Uitslag Renault Sport Clio International Cup:
1. Jeroen Bleekemolen (Ned) 15 ronden in 29:12'546;
2. Phil Bastiaans (Ned) op 1'715;
3. Marcel Kesseler (Ned) op 6'360;
4. Allesandro Balzan (Ita) op 9'977;
5. Ludovic Simon (Fra) op 12'963;
6. Cor Euser (Ned) op 13'974
Het team van Fred Hehl kon na afloop van de wedstrijd de actie van Phil Bastiaans die Hehl een tik gaf - waardoor deze zijn Clio tot schroot zag veranderen - niet waarderen. Toch was er ruimte voor deze groepsfoto. Fred Hehl ontbrak echter. (GH)