Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: 41e Essen Motor Show. Begrip "Raceshow" nog van deze tijd?

De auto-industrie krijgt dankzij de huidige economische crises flinke klappen te verwerken. Dit reflecteerde zich duidelijk op de 41e editie van de Essen Motor Show. Alleen de V.A.G. Groep pakte nog flink uit, terwijl merken als BMW, Mercedes, Porsche, Peugeot en Renault schitterden door afwezigheid.

Tekst en foto’s Willem J. Staat

audistand
Alleen bij Audi hield men de fabrikanten-eer hoog in het vaandel. Hoe lang nog?

Essen Motor Show, begrip “Raceshow” nog van deze tijd?
Exact 40 jaar geleden startte wijlen Jochen Rindt met de Jochen Rindt Essen Show in Essen. Later werd de naam Jochen Rindt Show veranderd in Essen Motor Show. Indien Rindt de 41e editie kon aanschouwen dan zou hij zich waarschijnlijk in zijn graf omdraaien. De inbreng vanuit de racerij is de laatste jaren al geminimaliseerd. Fabrikanten en teams hadden vaak geen behoefte meer aan een dergelijke eindejaarsbijeenkomst omdat het budgettair niet meer in het programma past. Ook liepen de productpresentaties en handtekeningensessies de laatste jaren hard achteruit, waardoor de “ Street-tuning” branche dit soort beurzen in zijn greep kreeg en zichzelf respecterende fabrikanten wilden zich vaak hier niet mee associëren. Ook was men dit jaar in Essen niet echt in staat om een behoorlijk thema te vinden. Autosportenthousiasten willen zich op dergelijke beurzen vaak nog vergapen aan exorbitante displays. De historische Techno Classica die jaarlijks in april gehouden wordt, lijkt voor de fabrikanten een beter en serieuzer platform te bieden voor de autosportenthousiast. Audi, BMW, Porsche, Mercedes en Ford pakten voor een serieuzer segment groot uit. Of dat in 2009 ook het geval zal zijn moet worden afgewacht.

munten
De marketingmunten worden tegenwoordig niet meer aan shows maar op lokatie
besteed.Maar bij velen zijn ze voorlopig echt op.......

De teruggang van de autosportinbreng is al enkele jaren merkbaar. Al naar gelang hoe de pet van de betrokken fabrikanten stond kwamen ze wel of niet.Vooral de laatste jaren was er weinig peil op te trekken. Het DTM-circus moest na 2005 afscheid nemen van Opel, maar bleef dankzij de inspanningen van Audi en Mercedes voorlopig nog recht overeind staan. Bij Mercedes viert men jaarlijks op het eigen fabrieksterrein “Stars und Cars”, waarbij alle Mercedes-helden nog eenmaal live in actie komen. Voor dat merk is er dus weinig behoefte om in beurzen te investeren, evenals voor de klasses en teams die deel uitmaken van het DTM-pakket. Met een “open paddock” en toegankelijke rijders in alle betrokken klasses is budgettair weinig behoefte aan extra activiteiten. Hetzelfde is van toepassing op de LMS-series en WTCC. Dus waarom zouden die fabrikanten en teams nog in shows investeren als hun “open paddock” het gehele jaar een “open raceshow” is. Voor de puriteinen onder de fans is het hard om dit te accepteren maar het is de realiteit.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet