DTCC: BMW-rijders zetten hegemonie voort

Vorig jaar won Cor Euser de titel in het Libertel DTCC achter het stuur van zijn Carly Motors BMW 320i E46. Dit seizoen trekken Duncan Huisman en Sandor van Es de BMW-kar. Beiden wonnen een race tijdens de Paasraces op het Circuit Park Zandvoort, daarmee de successen van 1999 voortzettend. Team Bleekemolen debuteerde in het Libertel DTCC met twee prima derde plaatsen.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra
De trainingen werden onder wisselende weersomstandigheden verreden. De eerste kwalificatie viel letterlijk in het water. Donald Molenaar was verrassend de snelste met de nieuwe Renault Clio RS van het Renault Dealerteam, Duncan Huisman nestelde zich minder opzienbarend op de andere plaats op de eerste startrij. Jubilaris Michael Bleekemolen (bezig met zijn dertigste autosportseizoen) debuteerde in het Libertel DTCC met de derde trainingstijd. Allard Kalff bevond zich zoals verwacht in de voorste gelederen met de vierde trainingstijd met zijn Mitsubishi Carisma GDI. De wat grieperige Sebastiaan Bleekemolen ("ik was donderdag te ziek om te rijden") reed voor de eerste keer in de regen met zijn Renault Mégane en wist zich toch als vijfde te kwalificeren.

Ontevreden
Niet iedereen was blij. Paul van Splunteren (Team Trium Mitsubishi) maakte een mistige training mee. "Mijn ramen besloegen doordat via een gaatje in mijn auto water binnenkwam", vertelde hij. Het resultaat: de negende startpositie. De Stokvis Boys Pim van Riet (achtste) en John de Vos (twaalfde) werden geremd door een verkeerde (droog weer) afstelling. Tim Coronel kwam niet verder dan plaats veertien: de accu in zijn Mitsubishi Carisma GDI hield het voor gezien.
Gewichtig probleem
De tweede training eindigde aanvankelijk in een eerste startrij voor Duncan Huisman (pole met zijn BMW 320i E46) en Tim Coronel. Ook de tweede rij werd gedeeld door BMW en Mitsubishi met Sandor van Es als derde en Paul van Splunteren als vierde. De Mitsubishi's van Tim en Paul bleken tijdens de technische keuring echter te licht. De auto van Tim liet de weegschaal drie kilo te weinig uitslaan, bij de Carisma van Paul was het vijf kilo. "We hebben de auto's 's morgens gewogen met regenbanden en zwaardere wielen", verklaarde teammanager en preparateur Peter van Erp. "'s Middags hebben we voorafgaande aan de droge training slicks gemonteerd op lichtere wielen. Dit is de oorzaak van het probleem, we hebben geen extra gewicht toegevoegd." Van Erp gaf volmondig toe, dat een dergelijke fout niet voor mag komen. "Dit is niet goed te praten." Coronel en Van Splunteren moesten dus achteraan starten. Allard Kalff schoof hierdoor op naar de derde plaats, voor vader en zoon Bleekemolen (vier en vijf).
Zwaar weekeinde
Het voordeel van de Paasraces is, dat iedereen op zondag even kan uitrusten na de trainingen en zich mentaal kan voorbereiden op de maandag. Dat gold echter niet voor iedereen. Formule 1 pitreporter Allard Kalff reisde meteen na de tijdtrainingen op zaterdag naar Engeland om verslag te doen van de Grand Prix. Duncan Huisman reed op hetzelfde circuit van Silverstone in de Porsche Super Cup.

Sprintrace
De start van de eerste race was voor Duncan Huisman, gevolgd door Molenaar, Kalff en Sebastiaan Bleekemolen. Huisman liep al snel weg bij de rest van het veld; in de derde ronde reed hij de snelste ronde van de race. Donald Molenaar reed met de kersverse Renault Clio onbedreigd op de tweede plaats. Achter dit tweetal werd er fel gestreden.


