Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch Touring Car Championship

DTCC: BMW-rijders zetten hegemonie voort


sebastiaan actie

Sebastiaan Bleekemolen drong aan bij Allard Kalff, na twee ronden zag hij kans om de Zandvoortse Carisma-rijder te passeren. Voor Kalff werd het een race om vlug te vergeten. Na een forse aanrijding viel hij terug, om de race uiteindelijk als negende te eindigen. Pikant detail is, dat de beide rijders van Team Marlboro Mitsubishi elkaar raakten op het moment dat Allard terugviel en Tim zich naar voren vocht. Sebastiaan wist de race als derde te besluiten. Hij stond onder zware druk van Sandor van Es, die in een duel zonder trekken en duwen (wie had wat anders verwacht van Sandor) de Renault niet kon verschalken.

honda

Stokvis-rijders beste privateers
Pim van Riet (vijfde) eindigde als eerste privateer, gevolgd door zijn teamgenoot John de Vos (achtste algemeen). Bert Ploeg kreeg de beker voor de derde plaats, maar de Honda-rijder moest deze later inleveren toen zijn auto evenals de Honda van teamgenoot Bob Sijthoff niet door de technische keuring kwam. Slechts veertien auto's haalden de finish. Jan-Joris Verheul zag de oliedrukmeter opeens terugschieten naar nul en hield het wijselijk voor gezien. Het probleem was dusdanig, dat de 'junior rijder' van het JJ Motorsport BMW Dealerteam de tweede race moest missen.

crash michael

excuses michael
Excuses van Michael Bleekemolen aan Ben Janbroers.


Geen remdruk
Michael Bleekemolen merkte bij het aanremmen voor de Tarzanbocht tot zijn schrik dat hij totaal geen remdruk meer had. Gelukkig (voor Michael) reed Ben Janbroers aan zijn zijde; de Honda van de privateer remde de Renault fors af. Beide auto's raakten flink beschadigd, maar waren bij de tweede race wel weer van de partij.

kalff actie

BMW overheersing
Het weekeinde eindigde voor Allard Kalff in een complete deceptie toen hij zijn Mitsubishi in de opwarmronde van de tweede race langs de kant moest parkeren met elektronische problemen. "Ieder jaar heb ik wel een slecht weekeinde", reageerde hij later. "Vorig jaar was het tijdens de races op Assen, dit seizoen is het tijdens de Paasraces." Luttele seconden nadat het startlicht op groen ging, ging het helemaal mis met Donald Molenaar en Sebastiaan Bleekemolen.

crash sebastiaan

In het gedrang op weg naar de Tarzanbocht kwamen de coureurs hardhandig in aanraking met elkaar en met de vangrail. Hun race was hiermee voorbij. Frans Verschuur was ook bij het ongeval betrokken. Hij bezocht met een aanlopende band de pits en zag uiteindelijk kans om nog als zevende te eindigen. Dit was mede mogelijk dankzij de komst van de safety car gedurende enkele ronden. De wedstrijd eindigde in een complete 'walk over' voor het BMW Dealerteam. Duncan Huisman leek te winnen, tot hij in de slotfase te maken kreeg met het verlies van enkele versnellingen. Sandor van Es nam de leiding over en won, voor Huisman.

spin stokvis
Gedrang in de Tarzanbocht

duel michael tom

Routinier geeft raceles
Zeer fraai was het rondenlange duel om de derde plaats, met Michael Bleekemolen die de Mitsubishi Carisma GDI van Tim Coronel levensgroot in zijn achteruitkijkspiegel zag. Routinier Michael liet zich niet gek maken in het faire duel en tekende daarmee voor de tweede podiumplaats van Team Bleekemolen in het Libertel DTCC. Na afloop was Michael echter zowel kwaad als blij. "Het was echt ongelooflijk wat er bij de start gebeurde", meende de rijder van wie iedereen verwacht dat hij alles al heeft meegemaakt en dus nergens meer verbaasd van opkijkt. "Ik kan mij heel kwaad maken over rijders die hun auto overal vol tussen beuken bij de start. Ik heb in mijn carrière al genoeg heftige ongelukken zien gebeuren met de start." Ongetwijfeld schrok Michael extra hard, omdat het zijn zoon was die hij met een forse klap in de vangrail zag verdwijnen.

27216_dttc_8.tif

Ballastgewicht
Het weekeinde eindigde concluderend op dezelfde manier als het eerste race-weekeinde van vorig jaar, toen Cor Euser de tegenstanders zoek reed. Duncan, Sandor en Carly gaan echter nog een zwaar seizoen tegemoet. De Clio's lieten in hun eerste races al zien dat ze veel potentie hebben. Voor teams als Stokvis Racing en Team Bleekemolen, die met de zo goed als uitontwikkelde Mégane rijden, is er het geluk van de ballastgewichten die voor de volgende races in de BMW's van Huisman en Van Es worden aangebracht. Met de Mitsubishi's gaat het ook wel lukken. Allard heeft zijn jaarlijkse pechweekeinde immers al achter de rug.

Uitslag eerste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 8 ronden in 15:35.010
2. Donald Molenaar Renault Clio RS op 9.220
3. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 10.740
4. Sandor van Es BMW 320i E46 op 10.870
5. Pim van Riet Renault Mégane op 16.641
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 20.662
7. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 21.055
8. John de Vos Renault Mégane op 24.572
9. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 25.599
10. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 30.467

podium

Uitslag tweede race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es BMW 320i E46 13 ronden in 26:27.616
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 3.270
3. Michael Bleekemolen Renault Mégane op 20.095
4. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 20.689
5. John de Vos Renault Mégane op 23.446
6. Paul van Splunteren Mitsubishi Carisma GDI op 24.090
7. Frans Verschuur Renault Clio RS op 36.449
8. Ben Janbroers Honda Integra R op 37.866
9. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 39.740
10. Ron Braspenning BMW 320i E46 op 55.616

Stand Libertel DTCC na twee races (onder voorbehoud)
1. Duncan Huisman 39
2. Sandor van Es 34
3. Tim Coronel 22
4. John de Vos 19
5. Frans Verschuur 19
6. Donald Molenaar 18
7. Michael Bleekemolen 15
8. Sebastiaan Bleekemolen 15
9. Pim van Riet 14

Privateerscup

1. De Vos 37
2. Merksteijn 30
3. Van Riet 29
4. Braspenning 24
4. Ambaum 24
6. Janbroers 17

Merkenkampioenschap
1. BMW 40
2. Renault 34
3. Mitsubishi 30
4. Honda 13
5. Opel 0
10. Peter van Merksteijn 13


26668_prog2_p7_1.tif


Deelnemers Libertel DTCC 2000

3. Frans Verschuur (Nijmegen), Renault Dealer Team, Renault Clio 2.0
4. Donald Molenaar (Utrecht), Renault Dealer Team, Renault Clio 2.0
5. Jaap Kielman ('t Harde), Kielman Racing, Opel Astra 2.0 Gsi
6. Allard Kalff (Zandvoort), Team Marlboro Mitsubishi, Mitsubishi Carisma GDI
7. Tim Coronel (Alphen a/d Rijn), Team Marlboro Mitsubishi, MitsubishiCarisma GDI
8. Paul van Splunteren (Vught), Team Trium Mitsubishi, Mitsubishi Carisma GDI
10. John de Vos (Enspijk), Stokvis Racing, Renault MŽgane CoupŽ 2.0
11. Pim van Riet (Zwaanshoek), Stokvis Racing, Renault MŽgane CoupŽ 2.0
12. Peter van Merksteijn (Nijmegen), Stokvis Racing, Renault MŽgane CoupŽ 2.0
14. Bert Ploeg (Noordwijk), Honda BPR, Honda Integra R
15. Bob Sijthoff (Wassenaar), Honda BPR, Honda Integra R
16. Duncan Huisman (Essen-D), JJ Motorsport BMW Dealerteam, BMW 320i E46
17. Sandor van Es (Arnhem), JJ Motorsport BMW Dealerteam, BMW 320i E46
18. Jan-Joris Verheul (Dordrecht), JJ Motorsport BMW Dealerteam, BMW 320i E46
19. Michael Bleekemolen (Aerdenhout), Team Bleekemolen, Renault Mégane Coupé 2.0
20. Sebastiaan Bleekemolen (Aerdenhout), Team Bleekemolen, Renault Mégane Coupé 2.0
21. Ron Braspenning (Landsmeer), Braspenning Racing, BMW 320i E46
22. Phil Bastiaans (Ulestraten), Kroon Racing, Renault Clio 2.0
23. Marcel Alderden (Leimuiden), Kroon Racing, Renault Clio 2.0
24. Hans Ambaum (Steyl), Braspenning Racing, BMW
25. Ben Janbroers (Zaandam), Honda Integra R

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet