Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Citroën Saxo Cup

Citroën Saxo CUP: Zentveldt wint waterballet in Zandvoort

winnaar boy

Ditmaal geen volle tribunes en files op de toegangsweg: de Radio 538 Citroën Saxo CUP werkte de zesde ronde van het seizoen af als hoofdnummer tijdens de nationale races op Circuit Park Zandvoort. Pluvius speelde ditmaal een belangrijke rol in de uitkomst van zowel de training als de race.


Tekst: René de Boer
Foto's: Gerrie Hoekstra


Eerste Pole
Net zoals bij de kwalificatietraining voor de Formule 1-Grand Prix op de Nürburgring was ook bij de geklokte sessie op Zandvoort de regen van invloed op de startopstelling. Naarmate de training verder vorderde, droogde de baan steeds meer op en wie lang doorreed, had de meeste kans op een snelle tijd. Jaap van Lagen had lange tijd de pole position in handen, maar werd vervolgens door velen voorbijgestreefd. Uiteindelijk was het Michel Stoelman die, voor het eerst in zijn carrière, zijn Saxo op de pole position mocht stellen. Evenals op de Nürburgring, waar Jordan-coureur Heinz-Harald Frentzen de snelste was in de training, stond er bij de Saxo's op Zandvoort dus een gele auto op de pole position.

"Gewoon een kwestie van door blijven rijden, dan gaat het vanzelf sneller", luidde Stoelmans anaylse. Tweede op de grid, tevens snelste dame, was Debbie Loogman, voor Boy Zentveldt en Sandra van der Sloot. Daan van Joolen trainde als vijfde en was vastbesloten, ditmaal op het podium terecht te komen. "Nou moet het gewoon een keer lukken", zei hij. Debutant Walter Cleyhkens trainde naar een niet onverdienstelijke elfde plaats, terwijl enkele normaliter snelle rijders ver naar achteren stonden: Dillon Koster als vijftiende, een plaats voor Joel Verstrate, Roel van der Scheer op de achttiende positie en Michel Schaap als negentiende. Ook Sandra Douma (22e) was met haar startplaats niet echt tevreden.

rij saxo

Wat is er aan de hand met de 'leading lady'
Een half uur voor de start twijfelden enkelen nog over de bandenkeuze, maar toen begon het werkelijk met bakken te regenen en was de juiste beslissing natuurlijk snel genomen. Sandra van der Sloot had een uitstekende start en pakte al in de eerste ronde de leiding door Boy Zendveldt in te halen. Debbie Loogman en Jaap van Lagen streden om de derde plaats, terwijl daarachter een groepje van vier rijders (Bas Plugge, Danny van Dongen, Jon Kok en de teruggevallen pole-sitter Michel Stoelman) streden om de posities vijf en verder.

foutje van lagen

In de tweede ronde verdween Jaap van Lagen van het strijdtoneel, terwijl ook Danny van Dongen voortijdig forfait moest geven. Vooraan bleef de volgorde ongewijzigd, met Van der Sloot voor Zentveldt en Debbie Loogman. Een ronde later trof het noodlot de 'leading lady': ze moest de strijd staken met een gebroken gaskabel en maakte zo de weg vrij voor Boy Zentveldt om de leiding over te nemen. Van der Sloot was kwaad: ze sloeg zo hard op het stuurwiel dat ze haar hand blesseerde!

auto parkeerplaats

slachtoffers tarzanbocht

Discussie
De regen nam intussen bijna tropische vormen aan. Het zicht was nagenoeg tot nul gereduceerd en nadat diverse coureurs in de Tarzanbocht in de grindbak waren beland, werd de race afgebroken. Vervolgens volgde een ellenlange discussie over de vraag wie er wel of niet na een eventuele herstart zou mogen deelnemen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet