Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Audi wil laatste jaar ook winnend afsluiten in Le Mans

2005 kan wel eens de geschiedenis ingaan als de zesde overwinning achtereenvolgends van één en dezelfde auto. Zijn naam? De Audi R8, de meest succesvolle LeMans Prototype ooit gebouwd. Dit jaar rijdt het merk echter niet onder de vlag van de Audi-fabriek zelf, maar is het onderverdeeld in twee privé-teams, te weten ADT Champion Racing en Audi PlayStation Team OREACA. Het is echter allemaal schijn, want zowel de coureurs als de ondersteuning komen rechtstreeks uit de fabriek waar ooit de eerste lijnen werden getekend van deze legendarische wagen, jawel, bij Audi.

Tekst: Pieter de Boer

Vanaf zaterdag 16.00 uur zal de volledige omgeving van le Mans weer 24 uur getuige zijn van de deelname van 49 wagens aan misschien wel de meest spectaculaire race die er op deze aardbodem verreden wordt. Vaste elementen in de race zijn de vele achterliggers voor de snelste wagens, vermoeidheid aan het einde van de race en de onverwachte gebeurtenissen in de nacht. Er worden in vier klassen gereden, te weten de LM1, LM2, GT1 en GT2. Op de LM2 na zijn er Nederlanders vertegenwoordigt in alle klasse. Beste daarvan deed Peter Kox het. Hij zette zijn Aston Martin samen met zijn teamgenoten op plaats zeventien. Daarmee was zijn team de snelste in de GT1-klasse.

Racing For Holland

Uiteraard doet de Nederlandse formatie Racing For Holland opnieuw mee in de LM1 klasse. De Dome Judd heeft in de winter nog een aantal updates verkregen, zoals het feit dat de wagen geen veren en dempers meer heeft, maar een hydraulisch 'veer en demp'-systeem. De voordelen zijn legio. Naast de lagere rondetijden heeft het systeem ook een positief effect op de bandenslijtage. John Bosch: Eerst had ik het idee dat we met de nieuwe reglementen weinig kans hadden op een podiumpositie maar na de tests die we op Monza hebben uitgevoerd gaan we voor de top drie!

Het team kende ook moeilijke tijden. De afgelopen twee jaar werden er twee wagens ingeschreven voor le Mans, echter dit jaar is dit alweer gereduceerd door één. Voornaamste reden was de sponsering. Het ‘vakkenplan’, waarmee iedereen een vak kon kopen op de wagen, bleek toch niet helemaal het gewenste resultaat op te leveren. Ondanks het feit dat de wagen veel publiciteit kreeg en al vele bijnamen heeft gekregen van de concurenten door zijn opvallende verschijning, bleek het niet mogelijk de wagen vol sponsoren te krijgen. Daarom is er dit jaar besloten toch weer ruimte vrij te maken voor grote sponsoren en zijn de kleine vakjes in mindere mate aanwezig op de wagen.

Het team zelf heeft ook weer een metamorfose ondergaan. Uiteraard zal Jan Lammers zoals ieder jaar weer aan de start verschijnen, maar dit jaar wordt hij vergezeld door John Bosch en Elton Julian. De vorig jaar nog in het team van Lammers rijdende Tom Coronel rijdt dit jaar verder naar achteren in het veld. Hij heeft gekozen voor het team van Spyker, dat terugkeert na een korte afwezigheid op Le Mans.

Tijdens de kwalificatie verliep het naar eigen zeggen van Racing For Holland zoals gepland. Doordat het gat tussen plaats drie en elf slechts drie seconde bedroeg maakt het team van Lammers zich geen zorgen over het starten vanaf de zesde startrij. Het team gaat voor een plaats in de top zes, zoals in de voorgaande editie al bewezen was een resultaat dat zeker behaald moet kunnen worden. Het team finishte in de laatste twee edities met zijn wagens aan de finish en zal zeker deze prestatie willen herhalen. Of een positie beter als dit mogelijk is valt ondanks het enthousiasme van Bosch te betwijfelen, want met de Audi’s en de Pescarolo Judd voorin het veld moet er een klein wonder gebeuren om op het podium te eindigen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet