DSC: Victorie voor Viper!
Renault contra Porsche
Ook de Supersport 1-klsse was spannend. Henk Thuis pakte voordeel uit –alweer- de chaos bij de eerste bocht en leek onbedreigd naar de overwinning te rijden. Hij liep zelfs langzaam in op de koploper, de gele Etec-Viper. Maar gedurende de race kwam de Lammertink-Porsche van Robert den Otter dichterbij. Bovendien denderde de Renault Mégane-trein van Jochen Habets, Renée Wijnen en Nick van der Valk naar voren. Een fraai gezicht, die Méganes, die zich erg thuisvoelden op het bochtige Oschersleben. Renée Wijnen viel terug met een weigerende vierde versnelling. Na de pitstops lagen Nick van der Valk (voorop) en Jos Habets voor Robert den Otter, op jacht naar de Intrax-Porsche van Henk Thuis. Vanwege de zachte regen parkeerde Van der Valk bovenop de kerbstones, zijn Mégane bleef erop steken en kon weggetrokken worden door de tractor. Een beetje ongelukkig, want als Nick een paar centimeter verder was gegeleden had hij zijn race kunnen vervolgen. Ook Berry van Elk verloor een ronde later zijn tweede plaats in dezelfde, spiegelgladde chicane. De gespinde Renault kon hij ternauwernood ontwijken. Tricky business! Jos Habets reed daarna onbedreigd naar de overwinning. Daarachter werd het nog knokken tussen de Porsches van Henk Thuis en Robert den Otter. Thuis werd gehinderd door de achterliggende Porsche van Dirk Schulz en Robert greep de tweede plaats. Het wordt nog afwachten of hij deze klassering mag behouden, achteraf bleek dat hij keramische remmen had gemonteerd die niet conform het reglement zouden zijn.
Zinderende finish
De race voor de Supersport 2 en Sportdivisie 1 en 2, op zondagochtend, kende een onwaarschijnlijke finale. Aanvankelijk leek Kees Kreijne met zijn fraaie Aston Martin Vintage, onderweg te zijn naar de overwinning. Bij de start volgde op de tweede plaats, Jose Bermudez de Castro, die weer met de Marcos van Cor Euser’s team onderweg was. Maar al snel moest de Spanjaard een aantal anderen voorbij laten gaan. Eerst verschalkte Pieter van Soelen (BMW 1serie) de Marcos, daarna kwamen ook de Rus Lev Fridman (BMW), Marcel Norbart (Aston Martin) en Ferry Monster (Seat) nog voorbij. Er ontspon zich een fel duel tussen Lev Friedman en Ferry Monster. Koploper Kees Kreijne spinde aan het einde van het rechte stuk en verloor zijn koppositie aan Friedman, gevolgd door Monster. Ook de tweede Aston Martin van Marcel Norbart spinde achter in het circuit van de baan, na een aanvankelijk zeer goede race. De derde Aston Martin met Wilfred Herder moest opgeven, geen geluk voor het chique Kroymans-team. Het blijft een lust voor het oog om de andere Engelse racewagen aan het werk te zijn, de Lotus Exige. Aan het begin van het seizoen was Lotus importeur Van der Kooi nog wat gepast gematigd, maar inmiddels is deze Lotus-groep binnen de Sport !-divisie uitgeroeid tot een spectaculair racende merkengroep. Van der Kooij won op zaterdag, zondag moest hij nog voor de start opgeven met een kapotte versnellingsbak. Vanwege hun lage gewicht en enorme wendbaarheid, voelden de andere Lotussen zich erg thuis op het bochtige circuit. Na een uurtje racen kwam vervolgens nog een adembenemende finish. Pieter van Soelen klopte op de eindstreep Lev Friedman en kon met een fotofinish zijn overwinning vieren!
Spectaculair circuit
Heel tevreden kon organisator Dick van Elk terugblikken op een geslaagd DSC-weekend op Oschersleben. Hij reed zelf ook nog even mee in een BMW M3 en veroverde een achtste plaats. Oschersleben is weliswaar een paar kilometer rijden naar Nederlandse begrippen, maar het is de moeite waard. Het is een erg bochtig circuit, waar de pk’s minder belangrijk zijn dan op de andere banen. De ware coureur komt bovendrijven. Voor het publiek is het helemaal ideaal. Als je rondloopt bovenop de berg waarop de hoofdtribune is gebouwd, kun je vrijwel overal het circuit zien. En voor de coureurs is het een regelrechte uitdaging met al die bochten.
Arjan van der Zwaan: ”Het is mijn favoriete circuit, helaas is het dit weekend niet uit de verf gekomen. Maar ja, that’s racing!” Voor de geïnteresseerden is het gewoon de rijksweg Hengelo, Osnabruck, Hannover en Magdeburg volgen en de duidelijke bewegwijzering leidt de toeschouwers door het oude Oost-Duitse landschap naar het moderne circuit. Geen geluidsrestricties, vanaf zondagmorgen acht uur is het racen geblazen. Een echte aanrader!