Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ferrari en Räikkönen klasse apart in Maleisië

Kimi Räikkönen heeft zich gerevancheerd van de slechte seizoensopener door met overmacht de Grand Prix van Maleisië op zijn naam geschreven. In een race waarin naast de regen ook het spektakel uitbleef liep de Fin aanvankelijk gebroederlijk met zijn teamgenoot uit op de rest van het veld om met een kwieke pitstop de leiding te pakken. Op plaats twee gooide Massa een zeker lijkende dubbelzege echter weg door dom te spinnen en in het grind te eindigen. Kubica en Kovalainen raapten de grootste scherven op en behaalden allebei hun eerste podiumfinish van 2008.

Tekst: Daan Jeuken

Veilig door de eerste knikken
Räikkönen lijkt het beste uit de startblokken te komen en zijn teamgenoot binnendoor te kunnen passeren, maar bij het aanremmen voor bocht 1 geeft de Fin zijn teamgenoot toch de ruimte en sluit hij aan als tweede. Heidfeld is de dupe van het naar buiten glijden van Trulli en valt terug naar p10, Kubica profiteert en pakt de derde stek, voor Webber en de prima gestarte Hamilton. De eerste bochten worden vrijwel schadeloos doorgekomen door iedereen, Glock spint verderop in de eerste ronde door toedoen van Rosberg, Bourdais spint grotendeels op eigen kracht en moet in het grind uitstappen. Glock weet nog wel de pits te halen, maar daar moet ook hij de race opgeven.

Coulthard moet buigen
David Coulthard zit op plaats acht in de punten, maar door problemen met zijn voorwielen ziet hij Heidfeld en Alonso snel groter worden in zijn spiegels. Op het rechte stuk kiest nummer negen Alonso de buitenkant, nummer tien Heidfeld pakt echter de binnenkant en passeert beide heren. Alonso moet nog even capituleren, maar een bocht verder is ook hij de Schotse Red Bull-coureur voorbij.

Gebroederlijk naar ruime marge
De twee Ferrari’s hebben in de openingsfase geen concurrentie en zijn gebroederlijk bezig om een veilige marge op te bouwen. Om en om rijden te rode broeders de snelste raceronde terwijl nummer drie Kubica per ronde ongeveer een seconde moet prijsgeven. De Pool moet al vroeg in de race vechten tegen de eenzaamheid, want na vijftien ronden is hij naar voren en achter al meer dan tien seconden los. Die luxe heeft nummer vier Webber niet, want de Australiër is langzaamaan binnengehengeld door Lewis Hamilton. De Brit hoeft zich echter geen zorgen te maken over een inhaalactie, want de Red Bull-rijder is de eerste die zijn pitstop maakt.

Räikkönen Schumacheriaans naar de leiding
Het verschil in strategie tussen Massa en Räikkönen is slechts één rondje, maar in dat rondje dat de wereldkampioen extra heeft rijdt hij een Schumacheriaans rondje met in elke sector de snelste tijd. De stops van beide Ferrari’s zijn prima, maar het ene vliegende rondje is voor Kimi precies genoeg om weer voor zijn teamgenoot de baan op te komen.

Ook Lewis Hamilton lijkt strategisch plaatsen te winnen, want sinds Webber zijn pitstop maakte heeft de Brit prima rondetijden gezet. Dit voordeel wordt echter weer tenietgedaan bij zijn pitstop, want Hamiltons rechtervoorwiel wil niet meewerken en uiteindelijk staat Lewis twintig seconden stil; precies genoeg om weer vlak achter Webber de baan op te komen. Hoewel de McLaren-coureur de snellere lijkt, laat een aanval lang op zich wachten. Wat ook niet helpt is dat achter Hamilton Heidfeld ook zit te azen op een positieverbetering.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet