DTM: 25 jaar Mercedes-Benz 190

Vertrouwd beeld: Mercedessen aan de leiding bij de DTM op Hockenheim
Dezer dagen is het precies 25 jaar geleden dat Mercedes-Benz de nieuwe 190 voorstelde. Met de komst van de “Baby-Benz” zette het merk uit Stuttgart een stap in een segment dat tot dan toe volstrekt onbekend terrein was. Het debuut in de compacte klasse werd een succes, dat met de latere C-Klasse tot op de dag van vandaag voortduurt. Met de 190 keerde Mercedes-Benz na een afwezigheid van meer dan 30 jaar bovendien officieel terug in de autosport. Met het model werden successen in de DTM behaald, maar ook op Zandvoort.
Tekst: René de Boer
Foto's: archief
Plannen voor een kleine Mercedes-Benz waren er al in de jaren vijftig en zestig, maar het zou uiteindelijk nog tot medio jaren zeventig duren voordat bij Mercedes, niet in de laatste plaats onder invloed van de oliecrisis en de toenemende vraag naar goedkopere, zuinige auto’s, het licht op groen ging voor een compacte auto. Onder leiding van designer Bruno Sacco ontstond de 190, die ook qua ontwerptaal aan de basis zou staan van de latere Mercedes-Benz-modellen. De 190 werd een succes, hoewel de eerste modellen 190 en 190 E nou niet bepaald een toonbeeld van dynamiek waren. Dat veranderde met de komst van de 190 E 2.3-16, een uitvoering met zestienkleppenmotor, die in het voorjaar van 1984 zijn première beleefde.
Openingsrace op de Nürburgring
Het kwam goed uit dat de introductie van de 190 E 2.3-16 samenviel met de opening van het Grand Prix-circuit van de Nürburgring, dat nieuw was gebouwd nadat de Nordschleife na het ongeval van Niki Lauda in 1976 als te gevaarlijk was beoordeeld. De opening van de nieuwe Nürburgring vond plaats op 12 mei 1984 en het leek Mercedes-Benz wel een goed idee om bij die opening een race met het nieuwe model te organiseren. Er werd een invitatiewedstrijd over 15 ronden opgezet, waarbij het startveld bestond uit actieve en vroegere Formule 1-coureurs en sportwagenrijders die op de Nordschleife successen hadden gevierd. De actieve Formule 1-rijders, die aan de wedstrijd deelnamen, waren Niki Lauda en Alain Prost (beide McLaren), Keke Rosberg en Jacques Laffite (Williams), Lotus-rijder Elio de Angelis en een nieuwkomer, de Braziliaan Ayrton Senna, die eerder dat jaar zijn F1-debuut had gemaakt bij Toleman. De deal om Senna te laten rijden was erdoor gedrukt door diens manager, Domingos Piedade, die al jarenlang goede contacten had bij Mercedes.

Start van de openingsrace op de Nürburgring, Prost (5) leidt voor Reutemann (4) en Senna (11)