Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Bathurst 1000. Ford snelste voor de Shoot-Out

Dit weekend vindt traditioneel het grootste toerwagenspektakel ter wereld plaats. Hoogtepunt van het Australische autosportseizoen is de Bathurst 1000 meetellend voor het spectaculaire V8 Supercarkampioenschap. Aan dit kampioenschap nemen zoals bekend slechts twee merken deel; Ford en Holden.

Tekst Willem J. Staat

hsv_bathurst_2006
Voor favoriet Mark Skaife eindigde de Bathurst 1000 in 2006 al na enkele meters.
Foto: Holden Motorsports

Bathurst 1000
Velen beschouwen het 6.213 km lange Mount Panorama circuit als één van de mooiste ter wereld. Op het lange stuk van Conrod Straight bereiken de spectaculaire V8 Supercars een top van bijna 300 km/u, terwijl de gemiddelde snelheid ongeveer 150 km/u bedraagt. De Bathurst 500 werd in 1963 voor het eerst verreden. Harry Firth en Bob Jane waren de eerste winnaars met een Ford Cortina GT. Europese winnaars zijn op Bathurst een zeldzaamheid. In 1966 won Rauno Aaltonen samen met Bob Holden in een Mini Cooper S. De Brit John Fitzpatrick zegevierde in 1976 met Bob Morris in een Holden Torana L34, terwijl Jacky Ickx en de Australische Canadees Allan Moffat het daaropvolgende jaar in een Ford Falcon XC zegevierden.

peter_brock
De legendarische Peter Brock. Zijn naam is onlosmakelijk met Bathurst verbonden
Foto: Holden Motorsports

De Duitser Armin Hahne was in 1985 met de Australiër John Goss in een Jaguar XJS de laatste Europese winnaar. Wie Bathurst zegt, zegt automatisch Peter Brock. De vorig jaar bij de Targa Tasmania omgekomen Brock schreef de wedstrijd maar liefst negen keer op zijn naam. Tevens won hij er enkele jaren geleden nog een 24 Uurswedstrijd. Alleen Holden-fabriekscoureur Mark Skaife kan mogelijk het aantal overwinningen van Brock evenaren Hij wist deze wedstrijd al vijfmaal op zijn naam te schrijven. Mount Panorama valt een beetje met de Nordschleife van de Nürburgring te vergelijken. Het is zeker geen ongevaarlijk circuit dat in het verleden helaas zijn tol eiste.

Ford op pole voor shoot-out
De grid voor de Bathurst wordt bepaald door een Shoot-out van de tien snelste coureurs tijdens de donderdagtraining. Mark Winterbottom was met zijn Ford Performance Racing Falcon met een tijd van 2.07.1481 voorlopig de snelste man, gevolgd door de Holdens van Garth Tender en Mark Skaife, respectievelijk met een tijd van 2.07.3856 en 2.074512. Veteraan Mark Skaife is ervan overtuigd dat zijn auto beter in de wedstrijd tot zijn recht komen dan in de kwalificatie. “Op de langzame gedeeltes komen we nog iets te kort. De Fords van Craig Lowndes en James Courtney(de ex-F1 Jaguar testcoureur) eisten voorlopig de vierde en vijfde tijd in de Top 10 Shoot-Out op. Vorig seizoen wisten Jamie Whincup en Craig Lowndes de Holden-hegemonie met hun Ford Falcon voor het eerst sinds zeven jaar te doorbreken. Vanaf 1999 boekte het Australische merk zeven achtereenvolgende overwinningen!

jason_bright
Jason Bright met de Ford Falcon BF in actie tijdens de kwalificatie. Mark Winterbottom
was met een identiek model de Holdens voorlopig te snel af. Foto Fujitsu

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet