Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: European Finals, thriller zonder Nederlands happy end



ef_stauble
Lorenz Stauble vliegt naar de titel

Mooi teamresultaat
Ook bij de motoren ging het op Santa Pod erg hard. In de klasse Super Twin pakte Günther Sohn met 6,622 seconden de snelste tijd, voor Lorenz Stauble (6,657 seconden) en Roel Koedam (6,696 seconden). Door een overwinning in de kwartfinale stelde Stauble meteen de Europese titel veilig. Het team van Urs Erbacher heeft met de FIA EK Top Fuel en de UEM Super Twin titel dit jaar twee hoofdprijzen in de wacht gesleept.

ef_koedam
Roel Koedam zet steeds snellere tijden op de klokken

Koedam verbeterde zich in de kwartfinale tot 6,673 seconden om daar in de halve finale een 6,657 seconden aan vast te knopen. Dit was echter niet voldoende om Stauble (6,659 seconden maar een betere reactietijd) uit de finale te houden. De net gekroonde kampioen moest het daarin opnemen tegen de met een identieke machine rijdende Sohn. De Duitser, in de halve finale nog goed voor een 6,548 seconden, kreeg echter op het beslissende moment technische problemen waardoor naast de titel ook de dagwinst naar Zwitserland ging.

ef_king
Ian King is bij de start eerder weg dan Luigi Ferretti (voorgrond) 

King gekroond
In de Top Fuel Bike klasse was het verschil tussen de eerste drie in de titelstrijd slechts vijf punten. In de kwartfinale viel de eerste beslissing toen regerend kampioen en nummer drie in de tussenstand Rikard Gustafsson het moest opnemen tegen de leider Luigi Ferretti. Gustafsson zette met zijn Funny Bike een perfecte 6,59 seconden op de klokken maar Ferretti verbeterde zijn persoonlijk record met maar liefst 0,2 seconden en kwam uit op 6,544 seconden, genoeg om de Zweed te elimineren. Aan de andere kant van de eliminatieladder was de andere titelkandidaat, Ian King, geen onoverkomelijke problemen tegengekomen. In de finale daarmee de confrontatie tussen Ferretti en King waarbij de winnaar zich meteen kampioen mocht noemen. De in principe snellere King maakte geen fouten en stelde met een tijd van 6,444 seconden (tegen 6,61 seconden voor Ferretti) de titel veilig. De twee aanwezige Nederlandse rijders, Rene van den Berg en Jörgen Waalewijn overleefden de kwalificatie niet.

ef_tinndahn
Een superieure Tom Tinndahn

Onklopbaar
In de Pro Stock klasse konden alleen technische problemen Tom Tinndahn van de titel afhouden. De Deen beschikt met zijn Buell dit seizoen over een zoveel snellere machine dat het gat met de concurrentie angstwekkend groot is. In 7,172 seconden eiste Tinndahn de eerste kwalificatiepositie voor zich op. Op de tweede plaats de kampioen van 2006 Anders Abrahamsson met 7,315 seconden. Ook in de eliminaties stond er geen maat op de tijden van Tinndahn en met zijn zege in de halve finale (7,176 seconden) stelde de Deen zijn allereerste titel veilig. Als slagroom op de taart pakte Tinndahn in de finale ook nog in 7,19 seconden ten koste van Martin Bishop de dagzege.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet