Formule Ford: Trophy is sleutelweekend in kampioenschappen (lang)
Door het ontbreken van de Formule Ford op de agenda van de Finaleraces vormde de Trophy of the Dunes het voorlaatste raceweekend in de beslissing van de kampioenshappen. Rijders die nog iets wilden doen aan hun puntentotaal hadden nu de kans om de onderlinge verschillen te verkleinen of te vergroten.
Tekst: Jakob Dekker
Foto’s: Gerrie Hoekstra, Dirk van Zon en Chris Schotanus
Kwalificatie
Zaterdag leek er geen wolkje aan de lucht. Iedereen bereidde zich voor op de kwalificatie die door omstandigheden later dan in het schema stond vermeld begon.
Maar juist toen iedereen opgesteld stond, vielen de eerste waterdruppels naar beneden. “Veel kon je niet meer doen”, legt één van de rijders uit. “We hebben de stabi’s los gezet en regenbanden gemonteerd en zo zijn we de baan opgegaan.”
Als enige reed Michel Florie daarbij op slicks, om kort daarna weer aan de pits te komen voor een wissel. Door die weersomstandigheden zagen de trainingsresultaten er ook anders dan normaal uit.
Auke Genemans blij met zijn pole
Immers, in de regen doen motorvermogens er minder toe en dat bleek des te meer toen Auke Genemans met zijn Mygale SJ04 de pole position voor zich opeiste. Naast hem op de startgrid positioneerde Anders Krohn (zijn eerste regenrace in Zandvoort, red.) zich en direct daarachter stonden de mannen van KTG: Simon Knap en Rogier Jongejans.
Gele vlag
Aanvankelijk bezetten laatstgenoemden overigens de eerste twee plaatsen, maar de wedstrijdleiding zette de nodige rijders, onderwie Knap en Jongejans terug, omdat zij tijdens een gele-vlagsituatie aan het eind van de kwalificatie in het Scheivlak geen gas teruggenomen zouden hebben. De meeste rijders konden zich daarin vinden, maar Rogier Jongejans zette er een vraagteken bij, omdat hij op dat moment die plaats al gepasseerd was, maar hij liet het daarbij.
Ondanks advies van broer Nicky geen beste kwalificatie van Francesco Pastorelli
Mix
Tegenvallend was de negende plek voor Francesco Pastorelli. Later verklaarde Geva-teambaas Gert Valkenburg dat ze door de weersomstandigheden de titelkandidaat niet met de best mogelijke auto hadden weggestuurd. Pastorelli pakte het echter professioneel op en maakte er het beste van. Door het weer was de mix aan Duratecs en Zetecs duidelijk anders dan gebruikelijk. Voorafgaand aan de race was iedereen daar ook wel een beetje mee bezig. Zeker toen het zondag stralend weer was en de Duratecs in principe weer in het voordeel zouden zijn.
Advies van Dennis Retera voor Jeroen Mul
Scheivlak
Helemaal achter aan het veld stonden nieuwkomer Jeroen Mul (uitkomend voor Stuart Racing) en Chris Maliepaard voor wie dit de eerste kennismaking met een Duratec in de regen was.
Aanvankelijk liep dat best lekker, maar later in de training vloog Maliepaard met geblokkeerde banden het grind van het Scheivlak in, waarbij de koppeling beschadigd raakte, iets dat door het team tijdig hersteld werd. Teamgenoot Rogier de Wit stond twaalfde (naast de weer snel rijdende Jennifer van der Beek) en was daar na afloop ook niet echt over te spreken.