Retro: Groeten uit Zandvoort van de HARC Historic 250 2025

Voor de inmiddels traditionele jaarafsluiter op Zandvoort kregen de deelnemers zowel regen als koude te verwerken. Maar dat mocht de pret van de HARC Historic 250 niet drukken: dit was bij uitstek een race waarin het puur om de eer en het spelletje gaat – en de kans voor de Nederlandse historische autosport om één keer samen te rijden zonder dat er kampioenschapspunten op het spel staan. AUTOSPORT.NL schoof de regenbescherming over de camera’s en trok een warme jas aan om deelgenoot te zijn van de sportverbroedering.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff

Voor de HARC-organisatie stond de ochtend in het teken van inschrijven en keuren, ook voor de Vrij Rijden-sessies die voorafgingen aan de kwalificatie en race van de Historic 250.

De keuringsstickers voor de trackdaysessies vonden vanzelf hun weg naar de diverse voorruiten.

Voor de liefhebbers lagen er intussen nog interessante restpartijen t-shirts in de aanbieding.

Veel 250-deelnemers hadden zich ook ingeschreven voor HARC Vrij Rijden, om zo de auto helemaal klaar te hebben voor de kwalificatie – al deed die vanwege de verwachte regen en een wedstrijdduur van twee uur en 20 minuten er relatief weinig toe.
Wel ’s ochtends op de baan, ’s middags niet in de race. Maar zeg eens eerlijk, wanneer zagen jullie voor het laatst een Peugeot 505?
Maar hier ging het dus om: de HARC 250. De gebruikelijke overdaad aan 82-90-racers, maar ook een stel hele fraaie sixties- en seventies-auto’s.

In de divisies I en II voor auto’s die voldoen aan respectievelijk het SuperSixties- en Fast Seventies-reglement, zagen we een paar verrassende gasten: vooraan de Porsche 911 van Duel Motorsport, die met hun klant Lukas Bucher naar Zandvoort waren gekomen om de Zwitser kilometers te laten maken in zware omstandigheden, daarachter de BMW 528 van Vink Motorsport, in de prachtige BMW Italia-kleuren waarmee het duo Kelleners/Grano destijds de baan op ging.

We moesten het beschouwen als bedrijfsuitje, zo legde Ton Vink uit…

… want de auto werd bestuurd door drie van zijn technici.