Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Tierp-winnaars pakken de leiding in tussenstand titelstrijd

bryntesson DSC 2806
Tony Bryntesson

Lach en een traan
Met negen rijders kende de Top Methanol klasse een aantal deelnemers dat al jaren niet is gezien en waardoor er dus in de kwalificatie al gestreden moest worden voor de acht beschikbare plaatsen in de eliminatieladder. Met name de A-Fuel dragsters deden het goed en bleven ook dicht bij elkaar.

host DSC 2820
Tina Høst Nedregård

In zijn laatste run snelde Tony Bryntesson naar een uitstekende 5,24 seconden en verwees waarmee Jonny Lagg (5,27 seconden) naar plek twee. Op drie deed Tina Høst Nedregård daar met 5,29 seconden nauwelijks voor onder.

bellio DSC 2002
Sandro Bellio

Sandro Bellio had moeite om het vermogen goed op de baan te krijgen en bleef met 5,74 seconden steken op plek vier. Achter de Belg met Magnus Larsson de tweede funny car in het veld.

larsson DSC 1371
Magnus Larsson

Debutant Hampus Staflund wist zich op plek acht net voor de eliminaties te plaatsen, maar dat lukte de tweede debutant in het veld, Isak Lagg, de zoon van Jonny Lagg, net niet.

lagg er1 DSC 3519
Jonny Lagg

De eerste eliminatieronde leverde meteen een grote verrassing op. Regerend kampioen en nummer twee uit de kwalificatie, Lagg, verloor bij de start alle grip en zag Jürgen Nagel naar de overwinning rijden.

strauch DSC 2474
Silvio Strauch

Silvio Strauch had in de kwalificatie opnieuw gripproblemen en daarvan was de Duitser ook in de eerste eliminatieronde nog niet verlost waardoor hij zelfs de muur schampte en Høst Nedregård in 5,32 seconden de winst voor zich kon opeisen.

tm halvefinale DSC 3660
De halve finale

Omdat Bellio ten koste van Larsson en Bryntesson ten koste van Staflund de eerste ronde overleefden, bracht de halve finale twee confrontaties tussen een funny car en een A-Fuel dragster. De dragsters bleken het dit keer beter te doen want Bryntesson klopte Bellio, die alle zeilen moest bijzetten om zijn auto binnen de lijnen te houden, terwijl Høst Nedregård geen kind had aan Nagel die allerlei problemen kende. Omdat zowel Bryntesson als Høst Nedregård in de halve finales een tijd van 5,30 seconden op de klokken brachten, beloofde het een spannende eindstrijd te worden.

tm final DSC 3778
Finale

Daarin wist Høst Nedregård met 5,37 seconden haar eerdere tijden te benaderen, terwijl Bryntesson wat problemen kende en bleef steken op 5,47 seconden. Terwijl op de startlijn de crew van Høst Nedregård haar eerste overwinning in pas haar derde race ooit net begon te vieren, werd aan het eind van de baan een grote stofwolk zichtbaar en was het direct gedaan met de vreugde uitbarsting. De parachutes van Høst Nedregård waren niet uitgeklapt en met een eindsnelheid van 445 km/u kreeg de ongelukkige pilote haar auto niet meer op tijd tot stilstand en verdween in de grindbak. Gelukkig kwam al snel het bericht dat Noors-Zweedse ongedeerd was, maar dat kon niet worden gezegd van de Jedborn Motorsport dragster. De hele voorkant van het chassis was krom en voor het met een beperkt budget rijdende team betekent het waarschijnlijk einde seizoen.

tm podiumDSC 3962
Podium

Er kon op het podium begrijpelijkerwijs bij Høst Nedregård dan ook geen lachje af en extra zuur is dat ze weliswaar de leiding in de tussenstand van het kampioenschap heeft overgenomen, maar deze positie waarschijnlijk niet zal kunnen verdedigen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet