Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Tierp-winnaars pakken de leiding in tussenstand titelstrijd

rantaniemi DSC 2045
Jere Rantaniemi

Nederlanders laten zich gelden
Heel wat beter was het gesteld in de Pro Modified klasse waar 22 rijders uit acht verschillende Europese landen aan de start verschenen. Hoewel het voor de teams lastig bleek om de juiste set-up voor de baan te bepalen, werden er toch goede tijden op de klokken gezet, waarbij de kwalificatie werd afgesloten met negen rijders onder de zes seconden. Koploper was regerend kampioen Jere Rantaniemi die een uitstekende 5,82 seconden liet noteren, met Mats Eriksson op twee met 5,86 seconden en Andreas Arthursson (5,871 seconden) op drie.

tooren DSC 2908
Michel Tooren

Op plek vier bleef Michel Tooren daar als hoogst geklasseerde Nederlander met 5,877 seconden maar een fractie bij achter. In een op zaterdagavond ingeplande testsessie klokte Tooren met 5,80 seconden een nieuw persoonlijk record en de snelste tijd van het weekend, maar daar had de Pro Dutch Racing-rijder in het klassement niets aan.

vegter DSC 2037
David Vegter

Andres Arnover kwam met 5,88 seconden tot plek vijf, gevolgd door David Vegter die met 5,90 seconden zijn inmiddels gewoon geworden 5,8 seconden niet haalde, maar toch op kwalificatieplek zes uitkwam.

harteveld DSC 7081
Marck Harteveld

Marck Harteveld maakte op plek zeven met 5,93 seconden net Nederlandse drietal in de top zeven compleet. De dit jaar in de klasse met de ex-Michael Gullqvist Camaro debuterende Lars Sjӧholm deed het met 5,992 seconden ook uitstekend, terwijl Peter Kunc met 5,994 seconden op plek negen de laatste rijder onder de zes seconden was.

sjoholm DSC 2878
Lars Sjӧholm

Michael Gullqvist had plaatsgenomen in de auto van Micke Johansson en maakte met 6,00 seconden de top tien compleet. Uiterst verrassend wist Roger Johansson zich na diverse mislukte runs met plek achttien niet voor de eliminaties te plaatsen.

vegter er1 DSC 3242
David Vegter

De eerste eliminatieronde leverde meteen twee grote verrassingen op. Bij de burn out was al duidelijk dat Vegter een probleem met het brandstofsysteem had en in een nevel van zijn eigen methanol was de Nederlander dan ook kansloos tegen Bader.

eriksson DSC 7079
Mats Eriksson

Ook Eriksson vloog eruit nadat de Zweed een rood licht trok. Daarmee zagen twee titelpretendenten kostbare punten verloren gaan. Tooren zette met 5,85 seconden zijn eerste eliminatieronde wel in winst om, maar kwam vervolgens in zijn kwartfinale tegen Arnover in de problemen, moest van het gas en zag daarmee zijn wedstrijd voortijdig eindigen.

bader DSC 3566
Bruno Bader

Beter verging het Harteveld. In 5,91 seconden gaf de Voodoo Hemi Racing-piloot Gullqvist het nakijken, om in 5,85 seconden in een bye run naar de halve finale te rijden. Daarin wachtte Bader, die na Vegter ook verrassend Arthursson had geklopt. Zowel Harteveld als Bader raakten in hun run van het rechte spoor af, maar omdat de Nederlander net voordat hij de middenlijn zou raken wist terug te sturen, pakte hij in 6,32 seconden de winst en stond daarmee in de finale.

arnover DSC 3098
Andres Arnover

Aan de andere kant van de eliminatieladder was Rantaniemi niet alleen snel, maar ook constant. In 5,84 klopte de Fin Stian Rusånes en in 5,89 seconden Sjӧholm, om in 5,84 seconden in de halve finale Arnover (5,90 seconden) het nakijken te geven.

pm final DSC 3806
Finale

In de finale probeerden Harteveld en Rantaniemi elkaar aan de lichten al nerveus te maken door lang te wachten met het in stage gaan. Eenmaal met het licht op groen was het toch Rantaniemi die in weer een 5,85 seconden tegen 5,91 seconden voor Harteveld de winst greep.

pm podiumDSC 3970
Pro Mod podium

In de tussenstand voor het kampioenschap is Rantaniemi de nieuwe leider met op slechts één punt gevolgd door Harteveld. Tooren en Vegter bezetten na twee van de vier wedstrijden de vierde en vijfde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet