Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: The Main Event trapt FIA Europees Kampioenschap af

rantaniemi DSC 2650

Pro Modified

Net als in de Top Fuel klasse ging ook bij de Pro Mods de nummer drie in de tussenstand voor de European Finals er uiteindelijk met de titel vandoor. Jere Rantaniemi was met zijn Camaro de eerste kampioen met een turbo aangedreven Pro Mod. De Fin verdedigt ondanks eerdere berichten gewoon zijn titel en behoort zeker weer tot de favorieten.

vegter.03

Dat geldt zeker ook voor David Vegter. De Nederlander was met zijn Camaro bij iedere wedstrijd de snelste rijder op de baan, maar kende net te vaak op beslissende momenten pech waardoor hij voor het tweede jaar op rij de titelstrijd als nummer twee afsloot. Als er vorig jaar geen schrapresultaat was geweest, had Vegter zich dit jaar al regerend Europees kampioen mogen noemen.

arnover.356

Bij de bookmakers zal Andres Arnover het hoogste genoteerd staan. De Est sloot vorig jaar de titelstrijd als nummer drie af, liet regelmatig zeer snelle tijden noteren, maar was te wisselvallig. Dit jaar was Arnover in het paasweekend met een tijd van 5,695 seconden de eerste Pro Mod-rijder in Europa die de 5,7-secondengrens wist te doorbreken. Daarnaast won hij de wedstrijd een schreef hij afgelopen weekend op Santa Pod ook The Doorslammers op zijn naam.

tooren DSC 6797

Tweede Nederlandse kanshebber is Michel Tooren. De Pro Dutch Racing-rijder reed vorig jaar juni zijn eerste runs met de nieuwe Camaro ZL1 en was meteen snel. Afgelopen weekend bracht Tooren op Santa Pod zijn persoonlijk record terug tot 5,81 seconden. Als het team de Camaro een beetje constant weet te laten presteren, maakt Tooren zeker kans op de nummer één positie.

harteveld.322

Derde Nederlander op de inschrijflijst van The Main Event is Marck Harteveld. Na een sabbatical keert de Voodoo Hemi Racing-piloot dit jaar terug in de Pro Mod klasse. Harteveld zal echter de wedstrijd op Tierp Arena overslaan waardoor zijn titelkansen een stuk lager liggen. Dagsuccessen zijn echter zeker mogelijk.

robinson DSC 6475

Kanshebbers voor de titel zijn zeker de Zwitser Bruno Bader en de Zweed Mats Eriksson, die mede op basis van hun ervaring altijd goed scoren. Halverwege vorig jaar maakte Kim Kristiansen zijn rentree in de klasse en de Deen zal dit jaar het volledige seizoen voor zijn rekening nemen. Op Santa Pod staat uiteraard ook weer een aantal Britse deelnemers aan de start, waarvan Andy Robinson tot een kanshebber op de overwinning kan worden gerekend. De Britten zullen echter niet het volledige kampioenschap rijden en zijn daarmee geen titelkandidaten, terwijl bij ronde twee in Zweden juist weer een heel contingent snelle Scandinavische Pro Mods het veld komt versterken. Ook deze rijders, zoals Stian Rusånes, Roger Johansson, Andreas Arthursson en Pro Mod-debutant Lars Sjӧholm (in the ex-Michael Gullqvist Camaro), zijn door het missen van minimaal één ronde geen titelkandidaten.

alund DSC 1581

Pro Stock

De Pro Stock klasse is met zeven deelnemers op Santa Pod goed gevuld, zeker als men bedenkt dat er geen Engelse rijders in deze klasse actief zijn. Topfavoriet is opnieuw regerend kampioen Jimmy Ålund die opgaat voor zijn 14de (!) Europese Pro Stock-titel.

noren DSC 3110

Concurrentie komt van Robin Norén, Michael Malmgren, Stefan Ernryd, Lasse Britsmar en Simon Ekengren. Een aangename verrassing is de inschrijving van Henry Riehl. De Duitser is niet alleen de enige niet-Zweed in het Pro Stock-veld, met een Mercedes CLK is Riehl ook nog eens de enige met een niet-Amerikaanse auto. Het is alweer heel wat jaren geleden dat Harald Sturhan met deze Mercedes in de Pro Stock klasse actief was. Nu is de auto in NAPA-kleuren terug met Riehl aan het stuur.

sturhan.311

De FIA Klassen rijden hun kwalificaties op zaterdag 24 en zondag 25 mei, terwijl de eliminaties worden afgewerkt op bank holiday maandag 26 mei.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet