Div: Groeten uit Barcelona van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe

Dreke Janssen en Hjelte Hoffner streden met elkaar om de laatste plaatsen in de top-tien in deze voorlaatste race, “ondanks dat we slechts een paar ronden echt geracet hebben, was het absoluut fun met prachtige gevechten”, aldus Hoffner.

Voor Hoffner betekende die tiende positie een tweede podiumplaats bij de rookies achter Milan Marczak, die de strijd om P2 voor zich zag afspelen, op een prachtige vijfde positie na de lastige start op vrijdag tijdens de tests. Met deze vijfde positie pakte Marczak zijn eerste rookie-overwinning in pas zijn derde raceweekend in een auto.

De startpositie van race 2 is gebaseerd op de tweede beste tijd van alle rijders in de kwalificatie, waardoor Theo Oeverhaus van pole mocht starten, gevolgd door Ariel Levi, die nog maar 7 punten goed te maken had op Schuring om zijn titel te prolongeren. Schuring mocht deze voorsprong verdedigen vanaf de derde positie. Direct na de start verschalkte Levi Oeverhaus en zat hij op titelprolongatiekoers. Na een goede start was er wederom pech voor Nick Ho die nu in zijn vertrouwde kleuren zijn race ziet stranden met een afgebroken wiel, nadat hij Karen Galliard niet meer kon ontwijken na haar aanvaring met Henri Tuomaala. Nadat Dreke Janssen ook nog spinde in de eerste ronde, was het wederom tijd voor een safety car.

Met nog 23 minuten en 1 ronde te gaan werd het veld weer losgelaten. Direct in de eerste bocht verloor de Braziliaan Ferreira de controle over zijn Porsche. Hij nam daarmee de Brit Wallis uit de strijd, met een nieuwe safetycarperiode tot gevolg. Net voordat de wedstrijdleiding deze naar buiten stuurde, wist Overhaus de leidende positie over te nemen van Levi, waardoor de titelstrijd weer in het voordeel van Schuring leek te worden beslist.

Milan Marczak kreeg te maken met een sterk staaltje cup-racen van de Duitser Bönighausen, waar de rookie nog niet tegen bestand bleek te zijn. Het kostte hem posities, waardoor hij terugviel naar een tiende plek. Achter hem dichtte Hjelte Hoffner het gat met het groepje achter Marczak. Hoffners actie zorgde ervoor dat ze drie breed de bocht ingingen, waarna het uitkomen toch te krap blijkt voor drie auto’s. Daardoor kwam hij in contact met de Brit Joe Warhurst, die er daardoor hard vanaf gaat. Hoffner zelf moest met een leeglopende band de finish zien te halen.

Het zorgde voor een nieuwe safety car, die het veld met nog slechts twee ronden te gaan weer vrijliet. Schuring moest daarin zijn derde positie verdedigen ten opzichte van Freymuth in plaats van nog een aanval te kunnen doen bij Levi. Achter hen wist Mees Muller verschillende posities goed te maken, ten koste van onder meer Luciano Martinez, die hij de laatste podiumplek bij de rookies afnam. De overwinning ging naar Theo Oeverhaus, voor Levi en Schuring, waardoor de titel toch naar Flynt Schuring ging.

Waar we afgelopen week in Valencia slechts één Nederlander aan de start hadden van de races voor de Club-divisie, werd Jan Jaap van Roon ditmaal vergezeld door de teruggekeerde Lennart Hiemstra, die net als Van Roon uitkomt in AM-klasse, en Casper Hogeboom en nieuwkomer Marco van der Poel, beiden uitkomend in de GT4-klasse.

Waar we al veel safety cars gewend waren in de Sport-divisie, bleken we daar in de Club-divisie ook niet van bespaard te blijven. Al in de eerste bocht was er een incident vooraan in het veld, waarna in totaal zes auto’s hun strijd alweer moesten staken.

Het leverde direct een rode vlag en een herstart op. Alle Nederlanders wisten uit de chaos te blijven, waardoor zij ook bij de herstart van de partij waren.

Vanaf de vierde positie maakte Hiemstra een foutje waardoor de vijfde positie nog het maximaal haalbare was voor hem in race 1, twee plaatsen voor Jan Jaap van Roon. Casper Hoogeboom vonden we terug op een 14e positie algemeen, waarmee hij zich verzekerde van het tweede podiumplekje in de GT4-klasse. Van der Poel vonden we terug op een vijfde plaats in de GT4-klasse. Met de derde positie algemeen garandeerde zuiderbuur Philippe Wils zich van de eindoverwinning in de Club-divisie van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe.