Div: Groeten uit Barcelona van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe

In de testsessies die volgen, tonen beide titelkandidaten zich van voren, maar ook de Duitse Proton Huber-rijder Theo Oeverhaus. De rookie-kampioen van de Carrera Cup Germany van 2023 toonde daarmee direct aan dat beide titelkandidaten ook met hem rekening dienden te houden. Alle gastrijders die dit laatste weekend aan de start staan, zoals Oeverhaus, konden kampioenschapspunten wegkapen en daarmee de titelstrijd nog spannend maken.

Een zesde tijd in de laatste testsessie van vrijdag gaf Hjelte Hoffner alle vertrouwen voor de laatste racedag van het PSCSE-seizoen. Na goede races op Portimão en Estoril, waar hij ook meermalen mocht plaatsnemen op het rookie-podium, bleek Valencia een leerzaam maar moeizaam weekend. Op de laatste racedag zou hij alles nodig hebben om de concurrentie van zich af te houden voor de tweede positie in het rookie-klassement.

In de vrije training van zaterdagochtend nestelde Sacha Norden zich direct achter Oeverhaus en Levi. Daarmee bewees hij dat zich nog volledig op de derde positie in het eindklassement kon richten. Die positie kon hij bemachtigen als hij de laatste twee races Chester Kieffer achter zou weten te houden.

Ariel Levi opende de aanval op klassementsleider Schuring tijdens de kwalificatie, waarin hij veruit de snelste was: zelfs 0,396 sneller dan de tweede tijd van Theo Oeverhaus. De strijd om de tweede startpositie was heftig met vier rijders binnen een honderdste van een seconde. De snelle Duitser Gian Luca Tüccaroglu ging daarbij onze landgenoten Milan Marczak en Flynt Schuring voor. Kieffer liet weten dat hij zijn kwalificatie had verpest, waardoor hij niet verder kwam dan een 14e positie. Zo had Sacha Norden met een negende tijd alle kansen om die derde positie in het eindklassement te bemachtigen.

Met de derde kwalificatietijd was Milan Marczak de eerste rookie op de grid van de voorlaatste race van het seizoen. Op vrijdag had hij nog een crash meegemaakt maar daar bleek hij geen hinder van te ondervinden.

Op de grid werd Schuring nog kort geinterviewd. Met de woorden ‘Kijken of we een goede start kunnen hebben en wat daarna mogelijk is om naar voren te komen’, verwoordde hij zijn plan van aanpak. Direct na de start wist Theo Oeverhaus Ariel Levi te verschalken en klom Schuring op naar een derde positie. Een situatie waarmee hij zich al na deze race kunnen verzekeren van het kampioenschap.

Bij de start ging het fout voor Nick Ho. Chester Kieffer vergooide zijn start volledig, waardoor Ho moest uitwijken, maar toch met zijn rechtervoorwiel Kieffer toucheerde, wat zorgde voor een afgebroken wiel bij Ho en een lekke band voor Kieffer. Ho kon geen veilige positie zoeken waardoor de safety car op de baan kwam, gevolgd door een rode vlag. De code rood zorgde ervoor dat er een rollende herstart kwam met de oorspronkelijke startposities, waardoor Oeverhaus en Schuring hun veroverde posities moesten teruggeven. Chester Kieffer kon met zijn lekke achterband de pits halen, waardoor hij zich ook weer meldde voor de herstart. Daardoor moesten Norden en Kieffer samen de strijd aangaan voor de laatste podiumplek in het eindklassement.

Direct na de herstart ging het in de eerste bocht mis met verschillende rijders waarna de safety car direct weer naar buiten werd gestuurd. Dezelfde bocht waar Flynt Schuring Milan Marczak had weten te verschalken en daarmee dichterbij Oeverhaus en Levi gekomen. Met een lange safetycarperiode had Sacha Norden het zichzelf lastiger gemaakt door zichzelf under investigation te plaatsen na mogelijk inhalen tijdens de korte FCY-periode voordat de saftey car terug in de baan werd gebracht.

Direct na de herstart voerde Schuring een succesvolle inhaalactie uit op Theo Oeverhaus, maar achter hen waren het beide Target Competition-rijders Matheus Ferreira en landgenoot Nathan Schaap die in de eerste bocht hun race zagen eindigen, wat direct voor alweer de derde safetycarperiode zorgde. Met nog minder dan 3 minuten en 1 ronde te gaan werd het veld weer vrijgelaten en zette Theo Overhaus direct de druk vol op Flynt Schuring. Achter hen ging Sebastian Freymuth rookie Marczak voorbij. In de allerlaatste bochten blokkeerde Schuring waardoor Oeverhaus en Freymuth hem tot op de finishlijn onder druk zetten. Waar Oeverhaus hem nét wist te pakken, hield Schuring Freymuth nog net achter zich. Toch had hij het zichzelf ineens wel heel lastig gemaakt om de titel veilig te stellen.

Dat constateerde driver coach Larry ten Voorde ook met een reeks krachttermen, kijkend naar de race via zijn telefoon. Laten we zeggen dat Larry in de auto een stuk rustiger is dan wanneer zijn protegés in de auto zitten…