Retro: Groeten van de NAV uit Raamsdonksveer

De Nederlandse autosportwereld splitste zich zaterdagmiddag keurig in twee helften op. Het ongetwijfeld iets jongere en actievere deel was in Ootmarsum te vinden bij de opening van de fototentoonstelling van Frits van Eldik, de generaties die de Nederlandse autosport hebben opgebouwd verzamelden zich in Raamsdonksveer. Daar hielden de Nederlandse Autorensport Vrienden hun nieuwjaarsbijeenkomst, dankzij de gastvrijheid van Louwman’s World.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam

Bij aankomst meteen een trots moment: toch even stilstaan bij het oude stationnetje dat niemand minder dan Willem Dudok ooit voor Esso ontwierp, want de vader van uw verslaggever was als pr-man van Esso (en conservator van het Esso Museum) ooit verantwoordelijk voor dit erfgoed. Dit is een van de twee overgebleven exemplaren in Nederland en stond jarenlang bij Vinkeveen langs de A2, voordat het in 1995 verhuisde naar het Autotron en daarna in 2004 een plek vond op het terrein van bij Louwman & Parqui, bij wat toen nog het Nationaal Automobiel Museum was.

Binnen worden we ontvangen door NAV-penningmeester Han Akersloot. Vincent van Dantzig (ook een pr-man!) heeft zich al gemeld.

Achter deze vooroorlogse AC doet Louwman-conservator Sjoerd van Bilsen de poorten open.

Om vervolgens gastvrij de deur open te houden voor Frans Lubin en zijn kleinzoon Tim Straub-Lubin.

Aan de andere kant van de hal staat een ons onbekende Cooper T43 te pronken (of T45, daar willen we vanaf zijn).

We weten nog hoe leeg het hier was toen het Nationaal Automobiel in zijn geheel zijn nieuwe glorieuze locatie in Den Haag betrok. Maar inmiddels is er gewoon weer een tweede Louwman Museum op deze plek gegroeid. Louwman’s World richt zich vooral op de Toyota-historie, want daar is Evert Louwman tenslotte groot mee geworden.

Terwijl Frans Amsing aandachtig toehoort…

… heet Jaap Bokhoven, die recentelijk Arie Ruitenbeek opvolgde als voorzitter, de NAV-leden van harte welkom.