Sportcars: Reacties van de overige Nederlanders na de 63e Rolex 24 At Daytona

Tijmen van der Helm was op de zesde plaats algemeen de best geklasseerde Nederlander in de race
Alle zes de Nederlandse rijders die tijdens de 63e editie van de Rolex 24 At Daytona aan de start stonden, haalden met hun respectievelijke teams 24 uur later ook de finish, wat in een race met behoorlijk wat incidenten en uitvallers bepaald niet vanzelfsprekend is. Natuurlijk verdient (en krijgt) klassewinnaar Job van Uitert een eigen artikel, maar AUTOSPORT.NL sprak na afloop van de race in Daytona ook met de overige Nederlanders. Hier is wat ze te zeggen hadden.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, Porsche/Jürgen Tap, Rebocar/R. de Boer
Tijmen van der Helm, JDC Miller Motorsports-Porsche 963, 6e GTP-klasse (en jarig):
“Ik kijk een beetje met een dubbel gevoel terug op deze race. Vrijdag hebben we nieuwe remschijven en remblokken ingeremd en toen hadden we problemen om warmte in die remschijven te krijgen. Die verdween ook heel snel. We hadden eigenlijk verwacht dat die problemen een beetje zouden wegtrekken in de race, maar we hebben er de hele race tegenaan gelopen. We hadden moeite met opwarmen, de warmte snel in de banden te krijgen en ook de temperatuur te behouden. Dat was lastig. We hebben geprobeerd, er met de afstelling omheen te werken. Ik denk dat dit het maximale was wat eruit te halen was. We hebben de auto heel gehouden, niks aan de bodem, dus we stonden er eigenlijk supergoed voor. Als dat vanaf het begin had meegewerkt, dan was het heel anders geweest. Nu waren we af en toe een ‘sitting duck’, dat is balen. Maar voor de rest best een mooi evenement beleefd. We hebben wat kleinigheden gehad met de strategie, maar dat gaan we finetunen voor Sebring, zodat we er daar beter bij zitten.”
Robin Frijns, BMW Team RLL-BMW M V8 Hybrid, 7e GTP-klasse:
“Een teleurstellende wedstrijd, zeker omdat de snelheid er toch wel redelijk in zat, maat eigenlijk alleen met goede banden, dus in de eerste vijf, tien ronden. Ik denk dat wij in het begin alles hebben laten zien en de rest niet, vooral Porsche, die het gewoon rustig aan deden, terwijl die aan het einde heel erg snel waren. Ik weet niet of we dat heel slim gespeeld hebben, maar op de long-runs was de auto ook niet echt goed. We moesten de achterremmen vervangen, waarmee we twee ronden verloren hadden, wat niet de bedoeling was. We hadden ook pech met een penalty die we kregen, 3,5 minuut, nadat we van het team te horen hadden gekregen dat we de safety-car moesten passeren, wat uiteindelijk dus niet bleek te mogen. Zo hadden we vijf ronden achterstand die we ook niet meer goed konden maken. We hebben ons wel een beetje kunnen laten zien, dus dat was beter dan vrig jaar, maar we moeten wel stappen zetten. We zullen zien hoe het in Sebring gaat.”
Renger van der Zande, Meyer Shank-Acura ARX-06, 8e GTP-klasse:
“Na vier uur moesten we de auto gaan repareren. Daar baalden we enorm van, want we waren in de nacht best wel snel, vooral op gebruikte banden. Ik vind het knap hoe de nummer 60 uiteindelijk de tweede plek heeft gepakt. Ik heb ze behoorlijk geholpen in de nacht door het de Porsches en de BMW’s en de Cadillacs moeilijk te maken. Die waren niet zo blij met me, maar ja. Nu is het op naar de volgende, ik ben deze race alweer vergeten…”
Nicky Catsburg, Corvette, 7e GTD-Pro-klasse:
“Een bizarre race! Dit was weer zo’n typische IMSA-race waarin er aan het eind eigenlijk in iedere klasse wel iets heel erg gaafs gebeurt. Voor het publiek is het natuurlijk fantastisch, voor ons is het soms wat minder. Ik denk dat wij een hele sterke, cleane race hebben gereden met een auto die vorig jaar eigenlijk nog onbetrouwbaar was. Nu waren ze gewoon allemaal betrouwbaar, ook de Trackhouse-auto, en in GTD hebben ze gewonnen, dus voor Corvette en Pratt Miller was het een mooi begin van het jaar. Zelf hadden we natuurlijk graag met beide teams op het podium willen staan. Mijn teamgenoten Nico en Tommy hebben echt een fantastische job gedaan de hele race. We hoopten dat Nico aan het eind zijn snelheid kon laten gelden, want die was echt heel snel, maar toen gebeurde er van alles in de slotfase, met een heel controversieel moment met de BMW’s, waarin een van de BMW’s werd gebruikt om ons op te houden. Dat was niet netjes, maar goed, ik wil nu ook niet in de schoenen van Augusto Farfus staan, die stuurde al een berichtje dat hij zich ook vervelend voelt. Zo is hij ook helemaal niet, als rijder en als mens. Voor ons was het jammer, want we hadden een mooie voorsprong en Tommy was echt super snel, maar het liep dit keer anders.”
Indy Dontje, Winward-Mercedes-AMG GT3, 4e GTD-klasse:
“Ik heb wel vaker setbacks gehad, maar nog geen comebacks. Die hadden we nu wel, en wat voor een! Echt prachtige comebacks. Dat we de Strategie-award gewonnen hebben is super voor het team. Uiteindelijk hadden we net pech met de laatste yellow, we zaten op ons maximum qua energie, dus we moesten die ‘emergency stop’ maken om te tanken, en met de nieuwe regels moet je dan na je gewone stop nóg een extra stop maken, zodat je echt achteraan staat, en toen werd hij ook nog omgetikt. Uiteindelijk is de vierde plaats een mooie troostprijs, maar je bent hier natuurlijk maar voor één ding en dat is de overwinning. Zelfs als we tweede of derde waren geworden, was ik niet heel blij geweest. Wel trots op het team, trots op mijn teamgenoten, we kijken weer uit naar Sebring!”