Sportscars: Job van Uitert: "Klassezege in Daytona mijn grootste succes tot nu toe"

Ook voor Job van Uitert de traditionele beloning voor een overwinning in Daytona
Ook dit jaar was er weer een Nederlandse klassewinnaar in de Rolex 24 At Daytona. Kwam het succes in de afgelopen jaren met name in de GTD-klasse, ditmaal was Job van Uitert succesvol door het winnen van de LMP2-klasse met de Oreca van het team Tower Motorsports, samen met John Farano, Sébastien Bourdais en Sebastian Alvarez. Daarmee behoort Van Uitert nu ook tot het selecte gezelschap Nederlandse klassewinnaars in Daytona. Reden genoeg dus voor een gesprek na afloop van de race.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer, IMSA
Hoe hoe lastig was deze race?
Voor ons ontzettend moeilijk. Ik denk dat we nooit zo’n slechte auto heb gehad! In de nacht was het wel goed, maar overdag kwamen zóveel tekort! Op Daytona, met maar vijf bochten, is een halve seconde per ronde gewoon veel te veel. Dat was wel zuur.
Qua auto was het hem dus niet, win je dan op strategie?
“Heel eerlijk gezegd, dat weet ik eigenlijk ook niet! De laatste twee uur kon ik niet eens kijken, want dan zie je op die toren de nummer 8 bovenaan staan, en dan denk je: het zal toch niet? De hele week lopen we al te grappen van: ‘We gaan even Rolexen ophalen in Daytona’, maar zo makkelijk is het natuurlijk niet. Maar dit keer viel alles gewoon op zijn plek, het was ook heel raar. Iedereen zei: ‘je gaat ‘m winnen, je gaat ‘m winnen’, maar ik had echt zoiets van: houd toch eens op, dadelijk jinx je het nog… Maar nu hebben we hem ook echt gewonnen en dat voelt gewoon surreëel.”

Na die laatste stop was het spannend: de ERA-auto had minder brandstof, dus die kwam daardoor vooraan, maar uiteindelijk kwam het toch jullie kant uit.
“Wij wisten dat Sébastien genoeg brandstof had om de stint uit te rijden, al moest hij wel veel fuel saven, maar het was hopen dat er geen caution meer zou komen waardoor alles weer bij elkaar komt. Dat zijn echt heel lange minuten geweest, die laatste 20 minuten!”
Je zat net in de perszaal toen de winnende Porsche-rijders hun persconferentie gaven, denk je dan wel eens dat je daar ook graag zou willen zitten?
“Nou ja, misschien. Dan moeten ze me maar bellen, haha! Natuurlijk is dat wel een droom. Ik wil heel graag de hypercars in, maar dat is niet zo makkelijk. Je ziet ook dat die gasten waarmee ze rijden, die hebben of Formule 1-historie, of ze zijn dertig plus en hebben weet ik hoeveel jaren ervaring in de sportscars. Ik ben nog maar 26, dus ik heb nog veel tijd, en je moet gewoon het vertrouwen krijgen van een van die teams dat ondanks dat je via de route van de sportscars komt, geen CV heeft opgebouwd met iets van Formule 1 of iets in die trant, dan moet je gewoon veel races rijden om dat vertrouwen te krijgen.”

Van Uitert geheel rechts bij de persconferentie met zijn teamgenoten, vlnr Sébastien Bourdais, John Farano en Sebastian Alvarez
Was dit voor dit jaar met Tower Motorsports in IMSA een eenmalig optreden?
“Ja, voor Tower wel, daar was ik echt aangetrokken als vierde rijder voor Daytona, dus helaas geen Sebring of Petit. Dat is wel jammer, ik zou het graag doen, maar dat doet Bourdais, dus voor mij is het programma ELMS, daar gaan we proberen om wat meer races te winnen, maar deze voelt in ieder geval heel goed.”
Je grootste succes tot nu toe?
“Ja, zeker! Zes keer Le Mans gedaan, twee keer op het podium gestaan, maar dit is mijn eerste overwinning hier, en de laatste keer dat ik gewonnen heb was volgens mij met Frits van Eerd in Bahrein in 2021, dus dat is alweer een tijdje geleden!”