Sportscars: Voorbeschouwing 63e Rolex 24 at Daytona - zes Nederlanders in de race

Een indrukwekkend veld voor de 63e editie van de Rolex 24 At Daytona (foto: Jake Galstad/IMSA/LAT Photo USA)
Dit weekeinde wordt op Daytona International Speedway de 63e editie van de Rolex 24 At Daytona verreden, waarmee het nieuwe seizoen in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship van start gaat. Er staan in totaal twaalf GTP-auto’s, twaalf LMP2’s en 37 GT3’s in het veld, verdeeld over 15 in GTD-Pro en 22 in GTD. De race start op zaterdag om 19.40 uur Nederlandse tijd en is in ons land integraal te volgen via Ziggo en IMSA.tv. Onder de rijders bevinden zich zes Nederlanders, waarvan maar liefst drie in de topklasse. Dat belooft volop spektakel voor de etmaalrace, terwijl ook de omstandigheden een rol kunnen spelen, want het is in Florida uitzonderlijk koud met in de nacht zelfs temperaturen van rond het vriespunt. AUTOSPORT.NL is ter plekke en blikt vooruit.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, Porsche/Jürgen Tap, Rolex e.a.
Belangrijk nieuws in de GTP-klasse is enerzijds de terugkeer van Michael Shank Racing with Curb Agajanian na een jaar afwezigheid en anderzijds de overstap van Wayne Taylor Racing, waar Andretti uit de naamgeving verdwenen is, van Acura naar Cadillac. Wayne Taylor Racing nam het Cadillac-fabrieksprogramma over van Chip Ganassi Racing en zet een tweetal auto’s in, met een derde Cadillac van Whelen-Action Express. Ricky Taylor en Filipe Albuquerque blijven als rijders voor het volledige seizoen in de nummer 10, aangevuld met Brendon Hartley en Will Stevens voor de lange races. In de nummer 40 blijven Jordan Taylor en Louis Delétraz, versterkt met Alex Lynn en Kamui Kobayashi, hoewel Lynn door ziekte verstek moet laten gaan. Bij Whelen-Action Express rijden Jack Aitken, Earl Bamber, Frederik Vesti en Felipe Drugovich in de nummer 31-Cadillac.
Meyer Shank Racing with Curb Agajanian won in 2023 de Rolex 24 At Daytona, maar werd op de vingers getikt na malversaties met de bandenspanningscontrole, wat bij Acura niet in goede aarde viel. Het team ontbrak vorig jaar volledig, maar is nu weer op volle sterkte terug en heeft nu ook weer de volle ondersteuning van Honda Racing Corporation USA met Acura. Met Renger van der Zande, die de overstap maakte van Cadillac en Chip Ganassi, heeft het team een bewezen racewinnaar aan boord. Onze landgenoot is op zijn beurt onder de indruk van de gretigheid en ambitie waarmee het team te werk gaat, zo liet hij na de ‘Roar’-test al weten. Hij deelt de nummer 93, in het rood en wit van olieconcern Philips 66, met de van BMW overgekomen Nick Yelloly plus, voor Daytona, IndyCar-kampioen Alex Palou, en de Japanner Kaku Ohta, die aan Honda verbonden is. De nummer 60-Acura heeft Tom Blomqvist en Colin Braun als rijders voor het hele seizoen, aangevuld met Scott Dixon en Felix Rosenqvist, beide uit de IndyCars.
BMW, dat opnieuw twee M Hybrid V8’s laat inzetten door het RLL-team van Bobby Rahal, kent ook de nodige wijzingen. Nick Yelloly vertrok zoals gemeld naar Meyer Shank/Acura, Maxime Martin verliet het merk en koos voor Mercedes-AMG, maar met oud-F1-coureur Kevin Magnussen en GT-specialist Raffaele Marciello heeft het team in ieder geval voor Daytona twee sterke alternatieven in huis. Ook Robin Frijns komt in Daytona met BMW voor het eerst in de hoogste categorie in actie, hoewel hij naar eigen zeggen geen liefhebber is van het rijden op de banking, wat in Daytona toch een belangrijk aspect is. De Limburger deelt de nummer 25-BMW met drie DTM-kampioenen, te weten Marco Wittmann en Sheldon van der Linde, de rijders voor het volledige seizoen, plus René Rast. Rijders in de nummer 24-BMW zijn Dries Vanthoor en Philipp Eng, die het hele jaar rijden, aangevuld met Magnussen en Marciello.
Bij Lamborghini eindigde zoals bekend de samenwerking met Iron Lynx, de ene SC63 in het veld rijdt nu onder de vlag van Automobili Lamborghini Squadra Corse met rijders Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat, Romain Grosjean en Edoardo Mortara. Voor het Italiaanse merk, met Mario Lesciutta als kersvers benoemde sportdirecteur, wordt het een première in de prototype-klasse in Daytona, want vorig jaar begon Lamborghini het IMSA-programma pas in Sebring. Het team van Bill Riley zorgt voor logistieke en operationele ondersteuning.

De beide 963's van het fabrieksteam Porsche Penske Motorsport
Het Porsche-fabrieksteam Porsche Penske Motorsport treedt als titelverdediger aan in Daytona na een ongekend succesvol seizoen vorig jaar, dat al begon met de overwinning in de klassieker in Florida. Voor Daytona koos Porsche voor drie rijders per auto, in plaats van vier of zelfs vijf vorig jaar. In de nummer 6-Porsche bleef Mathieu Jaminet en kreeg Matt Campbell als nieuwe teamgenoot voor het hele seizoen, met Kévin Estre als aanvulling voor de lange races. Jaminet en Campbell reden in 2022 al samen in de GTD-Pro-klasse, waarin ze met de Pfaff-Porsche toen de titel wonnen. In de nummer 7 vertrok Dane Cameron, die met Penske meekwam, maar toch een maatje te klein bleek. Felipe Nasr blijft en vormt voor het hele jaar een combinatie met Nick Tandy, die van de nummer 6-Porsche komt, met Laurens Vanthoor als versterking voor de enduranceraces.

Niet de missen, de knalgele JDC Miller Motorsports-Porsche van onder anderen Tijmen van der Helm
Dan zijn er nog de beide klanten-Porsches van JDC Miller Motorsports en Proton Competition die het GTP-veld completeren. Bij Proton rijden Neel Jani en Julien Andlauer, die ook vorig jaar al af en toe voor het team in actie kwamen, plus nieukomers Tristan Vautier en Nico Pino. Bij JDC Miller Motorsports is Tijmen van der Helm voor het derde jaar op rij aan boord (hoewel hij pas voor de tweede keer met de Porsche in Daytona rijdt, want die kwam in 2023 pas in de loop van het seizoen), terwijl hij met Gianmaria Bruni een oud-Porsche-fabrieksrijder als teamgenoot voor het volledige seizoen kreeg. In Daytona rijden ook Formule E-wereldkampioen Pascal Wehrlein en Bryce Aron voor het team. Voor Wehrlein wordt het zijn eerste optreden in een lange-afstandsrace, hij deed het bij tests goed en kreeg de smaak te pakken.
In de LMP2-klasse is het zoals altijd vooral de vraag wie de beste ‘brons’-rijders aan boord heeft, want die financieren natuurlijk voor een groot deel de activiteiten, maar kunnen ook voor tijdverlies zorgen. Twee rijders komen uit de GTP-topklasse, te weten de bij Porsche uitgerangeerde Dane Cameron, die onderdak vond bij AO Racing en met de nummer 99-Oreca in actie komt, en Sébastien Bourdais, in de afgelopen jaren Renger van der Zandes teamgenoot bij Ganassi/Cadillac, die zich dit seizoen vooral richt op het Cadillac-programma in het FIA WEC, maar in Daytona bij Tower Motorsports in de LMP2 rijdt. Interessant vanuit Nederlands perspectief is uiteraard de deelname van Job van Uitert, die de auto van Tower Motorsports deelt met de al genoemde Sébastien Bourdais, eigenaar John Farano en Sebastian Alvarez. Voor Van Uitert wordt het na 2021 en 2023 zijn derde deelname aan de Amerikaanse klassieker. In 2021 kwam hij echter niet aan rijden toe na een crash van Frits van Eerd in de Racing Team Nederland-Oreca vroeg in de race, terwijl hij in 2023 met de overwinning in het vizier in de slotfase te maken kreeg met een versnellingsbakprobleem en genoegen moest nemen met de vierde plaats in de klasse.