Herinneringen aan Peter van Egmond van Willem J. Staat en René de Boer (upd)
Niet onverwacht maar met grote verslagenheid heeft de Nederlandse autosportwereld vanmorgen kennis genomen met het overlijden van Formule 1 fotograaf Peter van Egmond. AUTOSPORT.NL-redacteuren Willem J. Staat en René de Boer delen hun herinneringen aan Peter van Egmond.

Zondag 25 augustus 1985. De dag dat Peter van Egmond definitief doorbrak.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Archief Willem J. Staat
Herinneringen aan Peter van Egmond
De Nederlandse autosportwereld rouwt om het heengaan van een icoon. Vanmorgen bereikte mij het droeve bericht dat Peter van Egmond op slechts 68-jarige leeftijd is overleden. Insiders wisten al vanaf begin 2024 dat Peter in geleende tijd leefde. Vanwege zijn ziekte moest Peter al begin vorig jaar terug schalen en zijn werk in de Formule 1 aan derden overdragen. Peter ging nog eenmaal naar de Grand Prix van Brazilië eind 2024. Daar heeft hij nog enorm kunnen genieten van het succes van Max Verstappen maar de trip naar Brazilië bleek achteraf toch wel beperkingen in zijn gezondheid op te leggen.
Persoonlijk leerde ik Peter medio tachtiger jaren op Circuit Zandvoort kennen. Nog niet eens als fotograaf maar als rijder. Zoals zoveel jongeren had Peter de ambitie om coureur te worden. Nadat hij een Simca 1000 totaal had platgereden viel de droom van het aanstormende toerwagentalent definitief duigen. De centen waren op. Toch wilde Peter bij de sport betrokken blijven. Dan maar fotograaf worden. De Formule 1 was zijn droom. Soms op een illegale manier ergens binnenkomen en dan toch je foto’s verkopen. Zo ging dat in die tijd.
Peter had de wind mee en kreeg al snel opdrachten van binnen- en buitenlandse magazines binnen. Hij gaf er zelfs zijn baan voor op zoals hij in maart 2009 bij de presentatie van zijn prachtige boek “Strijd en Extase” vertelde. Met Jos Verstappen, Christijan Albers en Robert Doornbos had Peter vooral begin millenniumjaren de wind mee. Het leverde hem voldoende commerciële opdrachten op. Met de komst van Max Verstappen trok Peter een lot uit de loterij en vestigde zich als snel als fotograaf van het Red Bull Formule 1 team waarvoor hij ook nog in Brazilië eind vorig jaar actief was.
Meestal zagen we Peter in het oude DTM bij de finalewedstrijden op Hockenheim. Onder het genot van een wijntje op de hospitality terrasjes van Audi, BMW of Mercedes kwamen vol humor de verhalen los ‘’en hoe dat een vent van McLaren’’ voor hem altijd een goede informant was qua informatie binnen het wereldje. Ondanks zijn slopende ziekte bleef de humor. Nadat ik afgelopen december drie verschillende beurzen had bezocht kreeg ik nog kort voor zijn dood een PM dat hij die opnames van al die leuke promotiedames met node miste.
Na de Grand Prix van Nederland 1985 maakte ik een opname van een gecrashte Minardi die werd teruggebracht. Op de truck niet alleen een gecrashte Minardi maar ook nog eens een glunderende van Egmond die de crash ook nog eens had gefotografeerd. Het was immers zijn eerste F1 weekend als fotograaf. Het was het begin van een schitterende carriere in de Formule 1. Dan wel niet als coureur maar als wereldvermaard topfotograaf. Een foto waar Peter bijzonder trots op was. Een volledig nieuwe horizon ging op die dag voor hem open. Voor Peter is de finishvlag vandaag helaas veel te vroeg gevallen maar zijn schitterende werk blijft altijd voortleven.


Zondag 25 augustus 1985. De dag dat Peter van Egmond definitief doorbrak.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Archief Willem J. Staat
Herinneringen aan Peter van Egmond
De Nederlandse autosportwereld rouwt om het heengaan van een icoon. Vanmorgen bereikte mij het droeve bericht dat Peter van Egmond op slechts 68-jarige leeftijd is overleden. Insiders wisten al vanaf begin 2024 dat Peter in geleende tijd leefde. Vanwege zijn ziekte moest Peter al begin vorig jaar terug schalen en zijn werk in de Formule 1 aan derden overdragen. Peter ging nog eenmaal naar de Grand Prix van Brazilië eind 2024. Daar heeft hij nog enorm kunnen genieten van het succes van Max Verstappen maar de trip naar Brazilië bleek achteraf toch wel beperkingen in zijn gezondheid op te leggen.
Persoonlijk leerde ik Peter medio tachtiger jaren op Circuit Zandvoort kennen. Nog niet eens als fotograaf maar als rijder. Zoals zoveel jongeren had Peter de ambitie om coureur te worden. Nadat hij een Simca 1000 totaal had platgereden viel de droom van het aanstormende toerwagentalent definitief duigen. De centen waren op. Toch wilde Peter bij de sport betrokken blijven. Dan maar fotograaf worden. De Formule 1 was zijn droom. Soms op een illegale manier ergens binnenkomen en dan toch je foto’s verkopen. Zo ging dat in die tijd.
Peter had de wind mee en kreeg al snel opdrachten van binnen- en buitenlandse magazines binnen. Hij gaf er zelfs zijn baan voor op zoals hij in maart 2009 bij de presentatie van zijn prachtige boek “Strijd en Extase” vertelde. Met Jos Verstappen, Christijan Albers en Robert Doornbos had Peter vooral begin millenniumjaren de wind mee. Het leverde hem voldoende commerciële opdrachten op. Met de komst van Max Verstappen trok Peter een lot uit de loterij en vestigde zich als snel als fotograaf van het Red Bull Formule 1 team waarvoor hij ook nog in Brazilië eind vorig jaar actief was.
Meestal zagen we Peter in het oude DTM bij de finalewedstrijden op Hockenheim. Onder het genot van een wijntje op de hospitality terrasjes van Audi, BMW of Mercedes kwamen vol humor de verhalen los ‘’en hoe dat een vent van McLaren’’ voor hem altijd een goede informant was qua informatie binnen het wereldje. Ondanks zijn slopende ziekte bleef de humor. Nadat ik afgelopen december drie verschillende beurzen had bezocht kreeg ik nog kort voor zijn dood een PM dat hij die opnames van al die leuke promotiedames met node miste.
Na de Grand Prix van Nederland 1985 maakte ik een opname van een gecrashte Minardi die werd teruggebracht. Op de truck niet alleen een gecrashte Minardi maar ook nog eens een glunderende van Egmond die de crash ook nog eens had gefotografeerd. Het was immers zijn eerste F1 weekend als fotograaf. Het was het begin van een schitterende carriere in de Formule 1. Dan wel niet als coureur maar als wereldvermaard topfotograaf. Een foto waar Peter bijzonder trots op was. Een volledig nieuwe horizon ging op die dag voor hem open. Voor Peter is de finishvlag vandaag helaas veel te vroeg gevallen maar zijn schitterende werk blijft altijd voortleven.
