Rally - ONRK: Rostek scoort tweede Nederlandse overwinning in Hengelo
Hengelo – Dennis Rostek heeft zijn tweede zege in Nederland te pakken. Tijdens de Rocar-Tech Twente Rally was de Duitser de bovenliggende partij. Toch was over het wedstrijdverloop haast een boek te schrijven en ook voor de kampioenschappen werden lange hoofdstukken geschreven. “Dat was een moeilijke dag vandaag. We reden schade op een waterbak en ik ben zó trots op mijn monteurs en Pole Promotion dat ze de auto in korte tijd weer in orde hebben gemaakt. Deze zege is voor hen en voor het team Pole Promotion “ verzuchtte Rostek op het finishpodium.
Tekst en foto's: Dré Galiart
De aankondiging
Eerlijk is eerlijk. De prestaties van Yannick Vrielink in de oudere Fiesta R5, pas later werd de klasse omgedoopt tot ‘Rally2’, zijn ongekend knap te noemen. Toch was er na ‘de haas van Hellendoorn’ klaarblijkelijk de drang om in meer gelijkwaardig materiaal te strijden tegen de late instromers Dennis Rostek en Stefan Kopczyk. Deze late instromer kwam pas in de GTC Rally voor het eerst dit jaar in Nederland aan de start na een blessure aan de duim. Zonder die blessure was hij in de Vechtdalrally ingestapt in het kampioenschap. Zo kwam er voor de Twente Rally de verrassing dat Vrielink met de Rally2 Fiesta van Weijs zou starten. En zo was ’t al vóór de wedstrijd ‘game on’. Zou Vrielink zich net zo snel aanpassen als in de Zuiderzeerally? De vrijdagavond zou wellicht al kunnen antwoorden.
De Vrijdagavond
Na een nazomerse herfstdag was het als eerste de beurt aan de historics om de Twenterally te openen, een wedstrijd waarover later meer. Toen het eenmaal fatsoenlijk donker was, begon de rally en één ding viel meteen op. Vrielink moest behoorlijk wat tijd toegeven op Rostek, naar eigen zeggen door mist en ‘wennen aan de auto’. Het verschil was 11,7 seconden. Wie wél direct konden volgen waren Ingo Ten Vregelaar en Raoul Werger met maar 0,7 seconde verlies ten opzichte van de Duitser. De tweede proef valt het wel de kant van Ten Vregelaar op, hij neemt zelfs brutaal de leiding over van Rostek. Op zijn beurt trekt de Duitser de stand nagenoeg gelijk op de derde proef, 0,1 seconde verschil in het voordeel van Rostek! Zo lijkt het een Škoda ‘haasje over’ te worden. Vrielink vindt ondertussen weliswaar zijn draai, maar het gat na de vrijdagavond is bijna 17 seconden. En Ten Vregelaar dan? Die gooit met een klein foutje zijn eigen ruiten in. Een kleine pirouette en het afslaan van de motor zet hem op 13 seconden na de vrijdagavond en zo gaat Rostek slapen als leider.\
De zaterdagochtend opent, zoals onze Zuiderburen zouden zeggen, vettig. Het is wat nat, wat glad en dus tricky. Rostek opent ook nu de tabellen met een snelste tijd, maar opnieuw is Ten Vregelaar een sterke tegenpartij met slechts twee tienden verschil. Vrielink verliest twee seconden, maar is wel ‘solide’ derde, ruim vóór Kevin van Deijne en Hein Verschuuren in de Hyundai. Als volgende staat Hengelo Zuid op ‘het menu’. Een proef met potentie voor tijdsverschillen. Lang, vol valstrikken als stoeprandjes, waterbakken en tonnen, maar ook specifiek. Rostek rijdt keurig zijn lijnen en pakt ruim 10 seconden op Ten Vregelaar. Wie de tabellen verder afloopt komt revelatie van de wedstrijd Jari van Hoof (Mitsubishi Evo X R4) tegen op een knappe plek drie. Net zo knap als Johan Deen met de Clio Rally3 in dezelfde tijd. Maar wacht? Waar is dan Vrielink? Er volgt een cruciale verhaallijn die veel en lang voor discussie zou zorgen. Vrielink ondervindt problemen met de elektronica van de Fiesta. “De auto viel uit op de industrieproef, we moesten stoppen, ik ben naar voren gerend om de dynamo te checken, maar op de een of andere manier kregen we de auto weer aan de praat. Dat betekende wel dat ik nog steeds de motorkap vergeten was”. Die waaide vervolgens open. Het resultaat is een vernielde maar nog carrosserie afsluitende voorruit en minuten tijdsverlies.
De klapper
Met het tijdsverlies lijkt het kampioenschap in een klap een stuk spannender te worden. Niet de sportieve manier waarop iedereen het liever ziet, maar wel een van de facetten van de sport; kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben. Dat blijkt wel als een proef later het volgende incident plaatsvindt. Na de knappe tijd op KP6 volgt voor Johan Deen en navigator Harmen Scholtalbers een doffe klap op KP7. Ook zo’n lelijk facet van de sport. Beiden heren worden met botbreuken in het ziekenhuis opgenomen. Autosport.nl wenst ze dan ook heel veel beterschap.