Racing Shows: Expositie When Automotive Design becomes ART afgelopen weekend in Autoworld Brussel geopend
Afgelopen weekend werd in het Brusselse Autoworld de thematentoonstelling When Automotive Design becomes ART officieel geopend. Uiteraard gingen wij even een kijkje nemen. De Thema Expositie viel dit weekend toevallig samen met de Goodwood Revival in Engeland. Bijna alle geëxposeerde auto’s speelde nadat ze gehomologeerd waren een belangrijke rol in de autosport. Daarbij denken we bijv. aan de Jaguar E Type of de Mercedes 300 SL uit 1955 met zijn baanbrekende vleugeldeuren. Voor altijd niet alleen masterpieces of ART maar kunst die in de toekomst nooit geëvenaard gaan worden. Of de voertuigen van de energietransitie ooit als ART bestempeld gaan worden? De toekomst zal dit voor de volgende generaties moeten uitwijzen. De huidige generatie verwacht er weinig goeds van. Formule E auto’s gaan aan het eind van hun levenscyclus zelfs gerecycled worden. Mogelijk zullen de musea voor de volgende generaties over toch wat meer lege ruimte beschikken?
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
De Mercedes 300SL Real ART die in de autosport jarenlang zijn sporen wist te verdienen.
Expositie When Automotive Design becomes ART afgelopen weekend in Autoworld Brussel geopend
De verwantschap van deze kunstwerken met de autosport is groot. Bijna alle geëxposeerde merken en hun kunstwerken waren duidelijk met de autosport verboden. Daarbij denken we als eerste misschien wel aan de unieke Mercedes 300SL die in 1955 op de markt kwam. Na het Le Mans drama dat jaar nog nauwelijks op de circuits te zien maar wel in de rallysport en behendigheidsritten. Van de 300 SL werden tussen 1954 en 1957 maar liefst 1400 exemplaren gebouwd. In 1957 bracht men bij Mercedes zelfs nog een roadster versie op de markt. De auto werd zelfs tot eind 1963 geproduceerd.
De grootste kenmerken van de Mercedes 300 SL waren natuurlijk de vleugeldeuren wat in 1955 een totaal nieuw concept was. In 2010 kwam Mercedes met de SLS AMG GT3 weer met hetzelfde concept terug. Maar dit model kon het succes van de 300 SL niet helemaal evenaren.
Een blik in de cockpit van de Mercedes 300 SL die in de vijftiger jaren heel modern was.
Te vaak een gewild verzamelaarsobject helaas.
Twee absolute klassiekers uit de vijftiger en zestiger jaren. De Mercedes 300 SL en de Ferrari 250 SWB.