Retro: 125 jaar autoproductie Opel in beeld in Duits Nationales Automuseum - The Loh Collection
Twee van de succesvolste auto's uit Opels sporthistorie: ITC-winnende Calibra uit 1996 en de Ascona, waarmee mooie rallysuccessen behaald werden
We schreven al regelmatig over het vorig jaar juli geopende Duitse Nationales Automuseum - The Loh Collection, waar na de zeer succesvolle Le Mans-tentoonstelling van afgelopen jaar nu tot het einde van dit jaar een speciale expositie over Ferrari te zien is. Dat alles uiteraard naast de reguliere collectie, maar sinds deze maand is er nog een tweede expositie, die geheel is gewijd aan het merk Opel. De Duitse fabrikant viert dit jaar het 125-jarig jubileum als autoproducent, maar bij gebrek aan een eigen museum doet Opel - tegenwoordig onder de vleugels van het Stellantis-concern - daar zelf niet zo heel veel mee. In samenwerking met Opel Classic realiseerde het Duitse Nationales Automuseum daarom een eigen expositie, die zeer de moeite waard is. AUTOSPORT.NL ging er op bezoek.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer
Sinds de opening vorig jaar vonden al zo'n 90.000 bezoekers de weg naar het museum, tussen Keulen en Frankfurt. Ook gisteren tijdens ons bezoek was het er behoorlijk druk, met opvallend veel auto's met Nederlands kenteken op de parkeerplaats, maar ook Engelsen en Fransen.
Mooie binnenkomer, deze originele Opel Manta 400 in rally-uitvoering, ex-Guy Fréquelin. "Le Freq" was later jarenlang sportdirecteur bij Citroën en stond mede aan de basis van de indrukwekkende WK-carrière van Sébastien Loeb.
Ook in Nederland zagen we zulke Manta's, met onder anderen Jan van der Marel.
Ook een bijbehorende Chevrolet-servicebus ontbreekt niet.
De oudste tentoongestelde Opel is ook gelijk de eerste Opel, de Patent-Motorwagen "System Lutzman" uit 1899. Friedrich Lutzman uit Dessau in het oosten van Duitsland construeerde de auto, waarvan er destijds 65 exemplaren werden gebouwd. Daarvan resteren er nog drie. De ééncilindermotor van 1.545 cc was goed voor 3,5 pk, waarmee de auto een topsnelheid van 20 km/h haalde.
Sturen en schakelen in het midden.
Rüsselsheim is tot op de dag van vandaag synoniem voor Opel.