Retro: Wel of geen crisis in de nieuwe Classic F2 Interseries? Heroïsch duel in R2 Kapadia/Rossi tijdens Historic Grand Prix
Het HSCC F2 kampioenschap staat erom bekend dat het jarenlang prachtige startvelden in de Historische autosport heeft geleverd. De samenwerking tussen de Britse HSCC en de Franse HVM organisatie zou in principe voor volle startvelden moeten zorgen want officieel heet de serie nu Classic F2 Interseries Na de wedstrijden op Paul Ricard en Zandvoort is daar helaas weinig van gebleken. Een directe oorzaak is niet direct aan te wijzen. Zeker omdat Masters F1 over voldoende auto’s beschikt. Maar intern lijkt het eens zo succesvolle HSCC F2 kampioenschap wel een zorgenkindje te worden. Dat Frank Lyons als HSCC Vice Chairman kort voor Zandvoort het reglement voor F5000 auto’s opengooide verwekte op zijn minst gezegd nogal wat verbazing.
Veel punten voor Wolfgang Kaufmann met de ex-Stephen South March 782 afgelopen weekend.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Wel of geen crisis de nieuwe Classic F2 Interseries? Heroïsch duel in R2 Kapadia/Rossi tijdens Historic Grand Prix
F5000 is een schitterende klasse voor de Amerikaanse en Australische circuits waar ze hun power kwijt kunnen. Maar ga je deze auto’s met de F2 mixen dan wordt het op zijn zachtst gezegd enigszins gevaarlijk. Op de rechte stukken kunnen deze auto’s hun volle vermogen kwijt, maar op de tragere stukken lukt dit gewoon niet waardoor de F5000’s voor de veel giftigere F2 auto’s een soort rollende chicane worden. Bij het opgaan van de Hunserug viel dit zowel tijdens de trainingen, kwalificaties en wedstrijden duidelijk op te merken. Het zorgde voor enkele snelle stuurmansreacties om erger te voorkomen. Meerdere rijders klaagden hier ook overigens over. F5000 is een schitterende klasse maar hoort om erger te voorkomen zeker niet samen met de F2 te rijden. Dan krijg je zoiets als een ShellSport Formule Libre kampioenschap waarin je een mix van beide klasses had. En de geschiedenis leerde ons dat dit niet altijd goed afliep.
Frank Lyons boog als voorzitter van de HSCC kort voor Zandvoort de regels een beetje om. Hiet in gesprek met Neil Glover. Die steekt binnenkort per roeiboot de Atlantische oceaan over voor een nobel doel.
Het is natuurlijk wel enigszins verwonderlijk dat Frank Lyons op trainings- en uitslagenlijsten met een Brabham BT35 staat genoteerd terwijl hij met een schitterende Jorgensen Eagle FA 74 aan de slag was. Collega Neil Glover reed met een prachtige Chevron B37 Chevrolet. Een unieke auto waarvoor het Belgische team van Graaf Rudy van der Straaten opdracht had gegeven. In feite waren het de laatste jaren van de F5000. Zowel Peter Gethin als Teddy Pilette reden voor het team Down Under en in de VS. De Australiër Bruce Allison die er ook mee in Engeland en nam de auto vervolgens mee naar Australië. Sinds 2014 is de auto in handen van Neil Glover.
Daar hebben wij niets aan toe te voegen.
Voor de strijd tegen dementie wil Glover nog dit jaar per roeiboot de Atlantische Oceaan oversteken. Met deze oversteek wil Glover ruim één miljoen pond verzamelen voor de actie die al enige tijd geleden door Jackie Stewart werd opgezet. In de eerste wedstrijd afgelopen weekend eindigde Glover als zesde en hield eigenlijk toch wel flink wat F2 auto’s op die er niet in slaagden om het F5000 monster te passeren. In de tweede wedstrijd werd Glover tot opgave gedwongen. De eerste wedstrijd werd gewonnen door de Duitser Wolfgang Kaufmann met zijn ex-Stephen South March 782.
Het was voor de Historische F2 coureurs moeilijk om de prachtige F5000 Chevron B37 te passeren.
De tweede wedstrijd eindigde helaas onder safetycar maar viel andermaal op Zandvoort ten prooi aan de geroutineerde Brit Matthew Watts met zijn Dicksons of Perth March 772. Een auto waarmee Watts in de HSCC F2 series destijds vele prijzen weg wist te kapen en stond tijdens de HGP op Zandvoort met regelmaat op de hoogste trede van het podium. De naam Kapadia zal misschien vele insiders toch wel enigszins bekend in de oren klinken. Autosportfotograaf/journalist Behram Kapadia is een bekend Formule 1 auteur die het fantastische boek The Turbo Decade schreef met de fameuze Brabham BMW BT 53 van Nelson Piquet op de cover. Zoon Alex Kapadia was jarenlang in diverse eenzitter series zoals bijv. de 2L Formule Renault of de Radical sportscars actief.
De Brit Alex Kapadia heeft geen enkel berouw dat hij de moderne autosport verlaten heeft. "Voor mijn gezin heerst hier een geweldige sfeer en ik kan ze ook naar de wedstrijden meenemen.'' zegt de Brit.
Veel punten voor Wolfgang Kaufmann met de ex-Stephen South March 782 afgelopen weekend.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Wel of geen crisis de nieuwe Classic F2 Interseries? Heroïsch duel in R2 Kapadia/Rossi tijdens Historic Grand Prix
F5000 is een schitterende klasse voor de Amerikaanse en Australische circuits waar ze hun power kwijt kunnen. Maar ga je deze auto’s met de F2 mixen dan wordt het op zijn zachtst gezegd enigszins gevaarlijk. Op de rechte stukken kunnen deze auto’s hun volle vermogen kwijt, maar op de tragere stukken lukt dit gewoon niet waardoor de F5000’s voor de veel giftigere F2 auto’s een soort rollende chicane worden. Bij het opgaan van de Hunserug viel dit zowel tijdens de trainingen, kwalificaties en wedstrijden duidelijk op te merken. Het zorgde voor enkele snelle stuurmansreacties om erger te voorkomen. Meerdere rijders klaagden hier ook overigens over. F5000 is een schitterende klasse maar hoort om erger te voorkomen zeker niet samen met de F2 te rijden. Dan krijg je zoiets als een ShellSport Formule Libre kampioenschap waarin je een mix van beide klasses had. En de geschiedenis leerde ons dat dit niet altijd goed afliep.
Frank Lyons boog als voorzitter van de HSCC kort voor Zandvoort de regels een beetje om. Hiet in gesprek met Neil Glover. Die steekt binnenkort per roeiboot de Atlantische oceaan over voor een nobel doel.
Het is natuurlijk wel enigszins verwonderlijk dat Frank Lyons op trainings- en uitslagenlijsten met een Brabham BT35 staat genoteerd terwijl hij met een schitterende Jorgensen Eagle FA 74 aan de slag was. Collega Neil Glover reed met een prachtige Chevron B37 Chevrolet. Een unieke auto waarvoor het Belgische team van Graaf Rudy van der Straaten opdracht had gegeven. In feite waren het de laatste jaren van de F5000. Zowel Peter Gethin als Teddy Pilette reden voor het team Down Under en in de VS. De Australiër Bruce Allison die er ook mee in Engeland en nam de auto vervolgens mee naar Australië. Sinds 2014 is de auto in handen van Neil Glover.
Daar hebben wij niets aan toe te voegen.
Voor de strijd tegen dementie wil Glover nog dit jaar per roeiboot de Atlantische Oceaan oversteken. Met deze oversteek wil Glover ruim één miljoen pond verzamelen voor de actie die al enige tijd geleden door Jackie Stewart werd opgezet. In de eerste wedstrijd afgelopen weekend eindigde Glover als zesde en hield eigenlijk toch wel flink wat F2 auto’s op die er niet in slaagden om het F5000 monster te passeren. In de tweede wedstrijd werd Glover tot opgave gedwongen. De eerste wedstrijd werd gewonnen door de Duitser Wolfgang Kaufmann met zijn ex-Stephen South March 782.
Het was voor de Historische F2 coureurs moeilijk om de prachtige F5000 Chevron B37 te passeren.
De tweede wedstrijd eindigde helaas onder safetycar maar viel andermaal op Zandvoort ten prooi aan de geroutineerde Brit Matthew Watts met zijn Dicksons of Perth March 772. Een auto waarmee Watts in de HSCC F2 series destijds vele prijzen weg wist te kapen en stond tijdens de HGP op Zandvoort met regelmaat op de hoogste trede van het podium. De naam Kapadia zal misschien vele insiders toch wel enigszins bekend in de oren klinken. Autosportfotograaf/journalist Behram Kapadia is een bekend Formule 1 auteur die het fantastische boek The Turbo Decade schreef met de fameuze Brabham BMW BT 53 van Nelson Piquet op de cover. Zoon Alex Kapadia was jarenlang in diverse eenzitter series zoals bijv. de 2L Formule Renault of de Radical sportscars actief.
De Brit Alex Kapadia heeft geen enkel berouw dat hij de moderne autosport verlaten heeft. "Voor mijn gezin heerst hier een geweldige sfeer en ik kan ze ook naar de wedstrijden meenemen.'' zegt de Brit.