DTM: Eindelijk weer eens succes Wittmann, sterk rijdende Vermeulen mist podium maar net
Marco Wittmann won voor het eerst sinds oktober 2022 weer eens een DTM-race
Sinds 9 oktober 2022 had Marco Wittmann geen DTM-race meer gewonnen. Des te groter was de opluchting na zijn succes in de zondagsrace van de DTM op Zandvoort. De tweevoudig kampioen bezorgde BMW en zijn team Schubert Motorsport de eerste overwinning van het seizoen. Die was mede te danken aan een prima strategie, die Wittmann vanaf de 14e startplek naar voren bracht. De BoP-aanpassing verschafte de BMW voldoende snelheid voor de winst. Achter Wittmann eindigde Lamborghini-coureur Mirko Bortolotti als tweede, voor Abt-Audi-rijder Kelvin van der Linde. Thierry Vermeulen behaalde met de Emil Frey-Ferrari als vierde zijn tot nu toe beste DTM-resultaat.
Tekst: René de Boer
Foto’s: Willem J. Staat, ADAC/Gruppe C
De kwalificatie voor de zondagsrace in de DTM was zoals gemeld al op vrijdag aan het eind van de middag verreden, omdat zes van de 20 coureurs in het veld tussen de zaterdagsrace en de zondagsrace door ook nog tijdens de testdag in Le Mans aan de slag moesten. Sommige zelfbenoemde kenners meenden dat twee evenementen op dezelfde dag, en dat ook nog met verschillende auto’s, teveel afleiding zou betekenen, maar hun ongelijk werd op overtuigende wijze bewezen, want de volledige top drie in de DTM-race van zondag bestond uit rijders die eerder op de dag nog in Le Mans actief waren. Voor Kelvin van der Linde bleef het in ieder geval nog bij een GT3-auto, hij rijdt in Le Mans met Lexus, maar voor Wittmann en Bortolotti bleek ook de overstap van een hypercar naar een GT3-DTM-auto geen enkel probleem. Integendeel…
Start van de race voor een volgepakte hoofdtribune met pole-sitter Maximilian Paul op kop, voor Bortolotti en Vermeulen
Maar voordat de uitslag van de race vast stond, was er bepaald geen gebrek aan actie. Aangevoerd door pole-sitter Maximilian Paul vertrok het veld voor de zesde seizoensrace, maar op weg naar de Tarzanbocht moest de Duitser zijn meerdere erkennen in zijn meer ervaren merkgenoot Bortolotti. Verderop in de startonde ging het mis: er was contact tussen meerdere auto’s, waardoor de beide Oostenrijkers Auer en Schmid in de rondte gingen en uitvielen. Omdat er uit de McLaren van Schmid heel veel vloeistof liep, werd de aanvankelijke safety-car al snel omgezet in een rode vlag. Daarop maakten veel teams gebruik van de gelegenheid om opgelopen schade provisorisch te herstellen. Na een kwartier vond de herstart plaats achter de safety-car, na één ronde werd de race vrijgegeven. Bortolotti leidde voor Paul, Vermeulen, Kelvin van der Linde en Aitken.
Na twee jaar weer succes voor Marco Wittmann in de DTM.
Na zo’n 15 minuten racen kwam de safety-car opnieuw in actie, nadat Ayhancan Güven bij het uitkomen van de Hugenholtzbocht de controle over zijn Manthey-Porsche verloren was, spinde en achterwaarts in de vangrails stond. Nadat de auto was geborgen, werd het veld weer losgelaten. Het pitstopvenster was vanwege de neutralisatie enigszins uitgesteld. De eersten die binenkwamen, waren Aitken, Stolz, Preining, Feller en Engelhart. Bij Aitken was er een merkwaardige situatie: hij stopte niet bij zijn eigen team Emil Frey Racing, maar bij HRT, waar de monteurs wachtten op Luca Stolz, die pal achter hem reed. De HRT-monteurs schreeuwden en sloegen op Aitkens auto, die vervolgens drie boxen verder reed, waar zijn eigen crew klaarstond… De Brit moest voor het incident, waarbij ook Stolz gehinderd werd, drie keer door de ‘penalty zone’.
Vermeulen had een snelle stop, maar die kon niet voorkomen dat hij uiteindelijk toch achter Bortolotti en Kelvin van der Linde terecht kwam. Wittmann reed lang door en was de laatste rijder die zijn stop maakte. Vervolgens was het de vraag of hij op koude banden Bortolotti achter zich zou kunnen houden. De Italiaan drong hevig aan, reed in de Hans Ernst-bocht tegen de linker achterkant van Wittmanns BMW, die daardoor flinke schade opliep. Hevige rook duidde op een probleem, maar toen het getroffen carrosseriedeel een paar ronden later losraakte en van de auto viel, kon Wittmann relatief probleemloos doorrijden.
Net geen podium voor Thierry Vermeulen.
Nadat iedereen zijn stop had gemaakt, leidde Wittmann voor Bortolotti, Kelvin van der Linde, Vermeulen, Stolz, Paul, Maini, Rast, Engel en Preining. Zo bleven de posities tot in de slofase. Wittmann liep verder en verder uit, Bortolotti hield de rest achter zich enorm op, waardoor het treintje steeds langer werd. De sterk rijdende Thierry Vermeulen probeerde alles om Kelvin van der Linde nog te passeren en zo zijn eerste podiumplaats binnen te halen, maar zijn pogingen bleven uiteindelijk vruchteloos. Zo reed Wittmann uiteindelijk afgetekend de overwinning naar huis, voor Bortolotti, Van der Linde en Vermeulen. Mercedes-rijders Stolz en Maini eindigden als vijfde en zesde, BMW-rijders Rast en Sheldon van der Linde wonnen in de slotfase de nodige posities en werden nog zevende en achtste, voor Paul en Preining.
De top drie van de zondagsrace: vlnr Bortolotti, Wittmann en Kelvin van der Linde