Indycar: Scott Dixon wint chaotische Indycarwedstrijd in Detroit. VeeKay 14e
Scott Dixon won een chaotische Indycarwedstrijd in Detroit waarin Rinus VeeKay uiteindelijk als veertiende over de streep kwam. Contact met Will Power beroofde de Nederlander van een goede klassering in een wedstrijd die door talloze incidenten werd gekenmerkt. Zonder dit voorval had er zeker een Top 10 klassering voor de Nederlander ingezeten. Naast Scott Dixon waren Marcus
Ericsson en Marcus Armstrong de enige rijders die het hoofd koel wisten te houden en daarom ook op het podium wisten te behalen
Scott Dixon hield het hoofd koel en behaalde zijn tweede seizoensoverwinning.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Scott Dixon wint chaotische Indycarwedstrijd in Detroit. VeeKay 14e
Rinus VeeKay leek uitzicht op een Top 10 klassering te hebben maar een incident met Will Power maakte hem kansloos voor een goede klassering. Na de Indy 500 leek Team zichzelf tot een amateurteam gedegradeerd te hebben. Problemen met de brandstofslang in de pits, een vastzittende wheelgun waarbij een lid van een andere pitcrew mogelijk een lichte blessure opliep terwijl alle drie Penske-rijders voor diverse incidenten bestraft werden of totaal niet uit de verf kwamen. Er waren zoveel incidenten op de baan dat zelfs de Stewards de tel kwijtraakten…….Beschamend natuurlijk. Maar het is een beetje wrang om dit probleem alleen bij de rijders te leggen. De eerste bocht na start en finish speelde teveel scherprechter en was direct vanaf het begin scherprechter voor de vele incidenten die zich hier afspeelden en voor acht onderbrekingen.
Jammer dat een Top 10 klassering voor VeeKay verloren ging.
Het is een beetje laf om de schuld hiervoor alleen bij de rijders te leggen want die gaan gewoon voor elk gat wat ze kunnen benutten.(If you do not go for a gap you are not a racing driver zei wijlen Ayrton Senna ooit eens) Je kunt het ze niet kwalijk nemen. De Penske Entertainment Corporation zou er goed aan doen om voor 2025 veranderingen in de lay-out te brengen. Want deze bocht is gewoon te uitnodigend voor incidenten. De Fransman Tristan Vautier deed het na zijn comeback bij het team van Dale Coyne Racing eigenlijk uitstekend en wist zich lang in de kopgroep te handhaven. Uiteindelijk werd hij als 18e geklasseerd. Dat Will Power na de vele incidenten en straffen nog als zesde werd geklasseerd zegt eigenlijk alleen maar hoe chaotisch deze wedstrijd verliep. Jammer dat Juncos Hollinger-coureur Agustin Canapino een Top 10 resultaat miste. De Argentijn was evenals vorige week met een goede wedstrijd bezig. Dat Colton Herta nauwelijks bij andere incidenten betrokken was maar andermaal zijn pole niet in een podium wist te verzilveren is tekenend. Herta legt gewoon teveel druk op zichzelf.
Net geen podium voor Kyle Kirkwood maar gedurende lange tijd een sterk optreden in de wedstrijd.
Indycar bandenkeuze
Harde Compound
Herta, Newgarden, McLaughlin, Dixon,Power, Ericsson, Ferrucci, O´Ward Rasmussen, Grosjean, Rossi, Armstrong,VeeKay Rahal, Lundqvist, Rosenqvist, Robb,Vautier, Castroneves, Harvey. Simpson-
Soft compound
Palou, Kirkwood, Dixon Lundgaard, Fittipaldi, , Canapino.
Voor Alex Palou werd het ook geen beste dag.
Voor aanvang van de wedstrijd is er toch een mogelijke dreiging van een beetje regen. Al voor aanvang van de wedstrijd vielen er al een paar druppeltjes naar beneden. Een aantal mensen startte op de harde compound om daarna te proberen om een langere stint met de soft compound te maken. De verwachting voor deze wedstrijd was dat het een twee stopper zou worden.
Direct bij de start is er direct in de eerste bocht een opstopping door een overenthousiaste actie van Theo Pourchaire die met de Penske Dallara Chevrolet van Will Power contact maakte. De Australier ging ook direct naar binnen en kwam op één ronde achterstand terug in de wedstrijd. De herstart volgde in de derde ronde. Lundgaard en Pourchaire bevonden zich na de herstart resp. in zesde en achtste positie. Aan kop wisten Herta en Palou iets afstand te nemen. In de 9e ronde ging McLaughlin op de harde compound aan Alex Palou voorbij die toch wel wat posities verloor.
Stand 10e ronde: Herta, McLaughlin, Kirkwood, Lundgaard, Newgarden, Dixon, Pourchaire, Palou, Ericsson, Canapino, Rasmussen. VeeKay P16
Het terugvallen van Ganassi-coureur Alex Palou naar de 24e positie leverde Colton Herta een aardige voorsprong van vier seconden op Scott McLaughlin op. Vervolgens vormde zich een groepje achtervolgers bestaande uit Dixon, Pourchaire, Ericsson, Rasmussen. In de vijftiende ronde zorgde Santino Ferrucci voor een tweede incident door achterop de auto van Helio Castroneves te rijden. Ook Kyffin Simpson is het onschuldige slachtoffer van dit incident. Canapino, Palou en Rosenqvist maakten van deze gelegenheid gebruik om naar binnen te gaan.
Stand 20e ronde: Herta, McLaughlin, Kirkwood, Newgarden, Dixon, Pourchaire, Ericsson, Rasmussen, Grosjean, Armstrong. VeeKay P14
De herstart volgde in de 21e ronde waarbij Herta opnieuw de leiding nam, gevolgd door McLaughlin, Kirkwood en Newgarden terwijl Ferrucci een ´´drive-through´´ voor zijn eerdere acties kreeg opgelegd. Inmiddels was VeeKay aan een aardig opmars richting P11 was begonnen. Voor Christian Rasmussen werd het met een opgeblazen Chevy einde verhaal. In de Top 10 waren Pourchaire en Kirkwood nog de enige rijders die zich op de soft compound bevonden. In de 30e ronde profiteerde VeeKay van het blokken van Marcus Armstrong. De Nieuw Zeelander moest van de wedstrijdleiding drie posities prijsgeven.