Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing shows: Exclusieve Ferrari-expositie in Duits Nationales Automuseum - The Loh Collection

LAuda

En als we het dan toch over Formule 1 hebben: er recht tegenover staan twee Formule 1-auto’s, de 312B uit 1972, waarop de namen van Mario Andretti, Jacky Ickx en Clay Regazzoni vermeld staan (de foto bij de opening van dit artikel), en de 312 BB-74 uit 1973, de eerste Ferrari waarmee Niki Lauda reed. Met dezelfde auto kwamen ook Regazzoni, Ickx en Arturo Merzario in actie.  

IMG 1707

Verder gaat het naar een tweeluik van de Mille Miglia, respectievelijk de winnende 250 S van 1952 en de 275 S Spyder Vignale, die als tweede eindigde. De 250 S, waarvan er maar één in deze vorm gebouwd is, is de stamvader van alle 250’s (GT, GTO, SWB…) die daarna volgden. De 275 S is de enige auto in de expositie die niet tot de eigen collectie van het museum behoort, maar in bruikleen werd verkregen. Het opgeschilderde kenteken AR-37-26 wijst op een Nederlandse herkomst, maar bij navraag blijkt de auto toch uit een Duitse verzameling te komen. Het is natuurlijk wel bijzonder om 72 jaar na dato de auto’s die eerste en tweede werden in die roemruchte race bij elkaar te zien. Wat de Mercedes-ster erachter doet, is niet helemaal duidelijk.

IMG 1714

Verder lopend vinden we ter linkerzijde nog een oude bekende in de vorm van de 330 P3, die we ook al kenden van de Le Mans-expositie. Het blijft een ongelooflijk mooie auto, waarmee Lorenzo Bandini en Jean Guichet in 1966 in Le Mans reden en die een jaar later, in het wit met blauw van het North American Racing Team, met Pedro Rodríguez en Giancarlo Baghetti andermaal aan de start verscheen in Le Mans, na een ingrijpende wijziging met Drogo-carrosserie aangeduid als 412P. Het grootste succes vierde de auto, chassisnummer 0844, echter, in rood met blauwe wielen, in de vorm van de derde plaats voor Rodríguez en Guichet bij de 24 Uur van Daytona, die daarmee de drievoudige overwinning voor Ferrari completeren.

IMG 1719

Er tegenover staat een Dino 206 S Spyder uit 1966, een van de slechts 18 exemplaren die er van dit model gebouwd zijn. Dan gaat het verder met Formule 1, en zeker in een Duits museum mag een Formule 1-Ferrari van Michael Schumacher natuurlijk niet ontbreken. Die staat er dan ook, en wel de F2004 uit, inderdaad, 2004, de auto waarmee Michael Schumacher de laatste van zijn in totaal vijf wereldtitels met de Scuderia won. De getoonde auto was goed voor acht overwinningen uit elf races en is daarmee de succesvolste Ferrari-raceauto. Met 18 podiumplaatsen uit 18 races is het bovendien de beste F1-auto ooit, althans volgens het bordje in de expositie.

IMG 1720

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet