Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Porsche Cups

Porsche Sprint Challenge Southern Europe: Team RaceArt pakt prijzen bij Porsche-rentree in Portugal

raceart 6

Team RaceArt is het nieuwe seizoen en haar nieuwe hoofdstuk in de Porsche-racerij uitstekend begonnen met twee sterke weekenden in de Porsche Sprint Challenge Southern Europe. Op de Portugese circuits van Portimao en Estoril maakte het team veel waardevolle kilometers en eindigde het vijf keer op het podium.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR


Het kampioenschap op het Iberische schiereiland, verspreid over vier weekenden in Portugal en Spanje, dient als een goede mogelijkheid voor een sterke voorbereiding op het autosportseizoen 2024. Team RaceArt, deelnemend aan het volledige kampioenschap, reisde als eerste af naar het Autodromo Internacional do Algarve in Portimao, waar de Sprint Challenge Southern Europe op 27 en 28 januari werd afgetrapt. Daar verscheen de Limburgse renstal aan de start met twee Porsche 992 GT3 Cups. Senna van Soelen bestuurde auto met startnummer 12 in de drukbevolkte Pro-klasse en Jules Grouwels kroop achter het stuur van Porsche nummer 77 in Pro-Am.

raceart 3

Daarnaast had het team op beide weekenden een speciale gast in de garage. Sam Jongejan, die later dit jaar met RaceArt deelneemt aan de Porsche Carrera Cup Benelux, keek in Portugal vanaf de zijlijn mee om het team alvast te leren kennen.

raceart 8

Portimao
De Sprint Challenge Southern Europe-weekenden lieten zich kenmerken door een compact maar intensief tijdschema, waarin de vrije training, kwalificaties en de beide races op één dag werden afgewerkt. Gelukkig ging dat gepaard met veel testmogelijkheden op de daarop voorafgaande dagen, zodat de coureurs optimaal kennis konden maken met zowel het circuit als de auto. Vooral voor RaceArt-debutant Van Soelen kwam dit goed van pas, omdat hij nog nooit eerder in de 992 GT3 Cup had gereden.

In de kwalificatie, bestaande uit twee achtereenvolgende sessies van ieder vijftien minuten, liet Van Soelen een opwaartse lijn zien. De jonge coureur uit Oostvoorne kwalificeerde zich als vijftiende voor zijn eerste race, maar maakte voor race twee een sprong vooruit door de tiende tijd neer te zetten. Grouwels schoot ondertussen uit de startblokken en noteerde voor beide wedstrijden een tweede plaats in Pro-Am. Helaas voor Van Soelen duurde zijn debuut achter het stuur van de Porsche daarna niet lang, want contact in de openingsfase van Race 1 resulteerde in schade aan de achterophanging van de Porsche. Hij moest zijn auto noodgedwongen in de pitbox parkeren. Grouwels hield zich ondertussen goed staande in de Pro-Am en finishte als tweede.

Nadat het team de schade aan de ophanging van de auto van Van Soelen tijdig wist te herstellen, konden beide coureurs zich oplijnen voor de tweede en laatste race van het weekend. In de chaotische openingsronden hielden beide coureurs het hoofd koel, waarbij Grouwels zelfs Alexander Reimann wist te verschalken om de leiding in Pro-Am te pakken. Van Soelen lette ondertussen bij de hervatting na een vroege Code 60 goed op en klom op naar de achtste positie. Hij viel vervolgens iets terug, maar nadat Horst Felix Felbermayr en Alexander Tauscher beiden een tijdstraf van vijf seconden kregen voor het overtreden van track limits eindigde Van Soelen eindelijk toch als negende. Grouwels hield ondertussen het hoofd koel en pakte zijn eerste zege in de Pro-Am categorie.

raceart 5

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet