Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Formule Ford-held Gerrit van Kouwen (60) overleden

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na een relatief kort maar hevig ziekbed is vandaag Gerrit van Kouwen op 60-jarige leeftijd overleden. Van Kouwen werd in 1984 in één klap wereldberoemd door de Britse hegemonie op het Formula Ford Festival op Brands Hatch te doorbreken. Op het Europese vasteland had hij toen al diverse Formule Ford-titels op zijn naam geschreven. Na zijn formulecarrière stapte Van Kouwen over op de toerwagens, waarin hij nog tot 1992 actief bleef en ook daarin regelmatig zeges liet noteren.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: archief familie Van Kouwen & Willem J. Staat


Van Kouwen werd in 1963 geboren op de autosloperij van zijn vader in De Meern. De liefde voor auto’s zat er al jong in. Toen zijn oom Wout de sloperij overnam, ging de jonge Gerrit met zijn neef Woutje al gauw crossen rond de gebouwen. Dat leidde uiteindelijk tot een zelfgebouwde cross-Kever die zijn oom inschreef voor de autocross, maar de neven zouden sturen. Toen de organisatie erachter kwam dat de minderjarige jongens eigenlijk achter het stuur zaten, was het snel afgelopen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Van Kouwens wedstrijdcarrière leek er alweer op te zitten – en geld voor een Landia-kart van dorpsgenoot Evert Bos was er evenmin. Een toevallige ontmoeting met toerwagencoureur Louis Hutzezon kort daarna leidde echter tot een uitnodiging om deel te nemen aan de hogere rijvaardigheidscursus op Zandvoort. De glorieuze winst leidde tot de aansporing van Alfred Abbenes om deel te nemen aan de wintercursussen voor toerwagens en formuleauto’s, die Van Kouwen bij zijn tweede poging allebei won. Daarna werd hij na Wim Loos en Jan Lammers de derde Nederlander die dispensatie kreeg voor racen zonder rijbewijs.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De hoofdprijs was een jaar lang gratis Formule Ford 1600 op kosten van Marlboro, dat via Hans Deen ook later Van Kouwen zou steunen. Nadat Van Kouwen de hulp van Kees van de Grint had ingeroepen – ontmoet bij Landia! – was het hek van de dam: in 1982 en ’83 werd hij Nederlands en Benelux-kampioen, in 1983 voegde hij daar ook nog de Duitse Silver Lion Trophy aan toe, eerst in een Van Diemen, daarna in een Lola. Door pech liep hij dat jaar een kans op winst op het Formula Ford Festival mis, maar het volgende jaar was hij terug op het officieuze wereldkampioenschap, na een heel jaar racen in Engeland en het Europees kampioenschap FF1600 al op zak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het Formula Ford Festival van 1984 werd Van Kouwens finest hour. In de Lola die hij prepareerde vanuit het Lola-hoofdkwartier in Huntingdon en met steun van zijn motorleverancier Minister, prepareerde hij een auto die het hele weekend drie tienden in handen had op de voltallige concurrentie. Van Kouwen won zijn heats, zijn kwartfinale, zijn halve finale en daarna de finale.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na zijn overwinning had hij de Formule 3-aanbiedingen voor het uitkiezen. Van Kouwen koos voor Pegasus Racing, het team waarmee hij in zijn Formule Ford-tijd al goede banden mee had opgebouwd. In zijn eerste jaar reed hij meteen naar drie overwinningen en de vijfde plaats in het Brits F3-kampioenschap.

vankouwen f3

Zijn kansen voor 1986 waren veelbelovend, maar het team trok al vroeg in het seizoen de stekker eruit na teleurstellende resultaten voor teamgenoot Graham de Zille, de zoon van eigenaar Brian de Zille.

vankouwen f3 5

Hij vervolgde nog wel zijn seizoen bij het kleine team van Swallow en reed in latere jaren nog gastraces voor de Duitse F3-teams van Mönninghoff en Lünsmann, via bemiddeling van Van de Grint, maar het momentum was uit zijn formulecarrière verdwenen. Zijn laatste F3-race op de Norisring ging niet door na de fatale crash van de Hongaar Csaba Kesjar.

vankouwen bmw nl

Een tracktest van de Nederlandse toerwagens voor het toenmalige vaktijdschrift Auto+Sport leidde tot een aanbieding van BMW voor het Nederlands kampioenschap. In de Groep N-versie van de nieuwe M3 werd Van Kouwen doorgaans om de oren gereden door de veel snellere Sierra’s, maar door talloze diskwalificaties van de Fords werd hij alsnog bijna kampioen. In de 24 Uur van Spa deelde hij intussen een Linder M3 met de BMW-dames Annette Meeuvissen en Mercedes Stermitz, maar een lidmaatschap van het BMW Junior Team liep hij mis.

van kouwen spa24

Het slotakkoord van zijn carrière volgde terug in Engeland, waar hij BMW’s en Sierra’s reed in het Britse productietoerwagenkampioenschap en het BTCC. Intussen ging een kans op een Nissan Skyline GTR in het ETCC – aangeboden via Han Tjan – in rook op toen de Japanners op het laatst de voorkeur gaven aan een WEC-programma voor onder meer Mark Blundell en Julian Bailey.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In 1992 reed Van Kouwen zijn laatste wedstrijd, in de auto van Arie Bertram, om daarna met zijn Britse vrouw Suzy terug in Nederland een bestaan op te bouwen in het huizensloopbedrijf dat zijn vader intussen had opgezet. Enkele jaren later voegde zijn broer Ed zich bij het bedrijf, waarna de twee in 2000 de grote klap maakten met een grote order van de gemeente Utrecht. In de twee decennia daarna zou hun bedrijf VAKO de voorkeursleverancier van de gemeente blijven, totdat zij in 2020 de zaak verkochten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gerrit genoot van het leven als rentenier door samen met Kees van de Grint aan oude kartjes te sleutelen, maar werd in de zomer van 2023 plotseling ziek. Een ingrijpende operatie leek herstel te bieden, maar helaas sloeg de ziekte daarna hard terug. Vanmiddag is hij in het bijzijn van zijn familie vredig ingeslapen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De dood van Van Kouwen volgt kort op die van Erik Post, die vanmiddag in Westzaan werd begraven. Van Kouwen en Post namen eerder deze maand nog afscheid van elkaar, in het bijzijn van hun gemeenschappelijke vriend Hans Deen. Met het overlijden van Post en Van Kouwen heeft Nederland in korte tijd twee autosportlegenden uit de late 20e eeuw op relatief jonge leeftijd verloren. De medewerkers van AUTOSPORT.NL leven mee met de familie van Gerrit en wensen hen veel sterkte in deze moeilijke periode.

vankouwenf3 6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet