Div: Groeten uit Zuffenhausen en Weissach - Porsche Night of Champions 2023
Winterse taferelen: de kampioensauto van Bastian Buus uit de Porsche Mobil 1 Supercup bij de feestlocatie in Weissach
Afgelopen zaterdag vond de jaarlijkse Night of Champions, het traditionele eindejaarsfeest van Porsche Motorsport, plaats, als altijd in het zogeheten 'Casino', de grote ontvangstruimte annex restaurant op het ontwikkelings- en testcomplex van het Duitse sportwagenmerk in Weissach. Ondanks de winterse weersomstandigheden in het zuiden van Duitsland waren enkele honderden genodigden van over de hele wereld aanwezig. Ook AUTOSPORT.NL was ter plekke, en natuurlijk mocht ook een korte omweg via het Porsche-museum in Zuffenhausen niet ontbreken. Genoeg materiaal voor een uitgebreide impressie.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer
Grauw winters weer met wat sneeuw en temperaturen onder het vriespunt bij aankomst in Zuffenhausen, waar het Porsche Museum een echte blikvanger is, net als de sculptuur die de rotonde siert.
Porsche 356 No. 1: de auto waarmee de geschiedenis van Porsche als sportwagenbouwer in 1948 begon.
Al in de beginjaren werden er Porsches ingezet in de autosport, waaronder de beroemde 550 Spyder.
Met de 908, hier de speciale 908/2 "Flunder", speelde Porsche mee in het algemeen klassement, nadat het merk tot medio jaren zestig voornamelijk om klassezeges streed.
De 917 spreekt natuurlijk helemaal tot de verbeelding. De extra brede 917/20 was nooit succesvol, maar trok als "Sau", oftewel varken, wel volop aandacht.
Vanwege de dominantie van de 917 mocht die na 1971 niet meer in het WK worden ingezet, maar in de CanAm-serie ging de succesvolle carrière van het model door, zoals deze Penske-Porsche van Mark Donohue.
De 935 sprak natuurlijk ook zeer tot de verbeelding, inclusief deze 'Baby' met 1,4-liter turbomotor, die eerder dit jaar nog tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort te zien was.
Nog een connectie met Zandvoort: het succesverhaal van de door Hans Mezger ontwikkelde Porsche-TAG-turbomotoren begon in 1983 met de première op Zandvoort, waarna drie wereldtitels volgden, met Lauda in 1984 en Prost in 1985 en 1986. De McLaren MP4 heeft dan ook een terechte plaats in het museum.
Met de 911 GT1 zette Porsche in 1996 in de toenmalige BPR-serie de GT-racerij op stelten, totdat een jaar later stadgenoot Mercedes met de CLK-GTR kwam. De 911 was echter wel goed voor de overwinning in Le Mans in 1998, het jaar waarin Porsche het 50-jarig jubileum vierde. Inmiddels dus ook alweer een kwart eeuw geleden.