24h Nürburgring: Frikadelli-Ferrari met Nicky Catsburg wint in de Eifel, klassezeges Dontje, Oosten, Van Ramshorst
Het Frikadelli-team van Klaus Abbelen won met Nicky Catsburg, Earl Bamber, Felipe Fernandez Laser en David Pittard (vlnr) de 24-uursrace
Na Duncan Huisman (BMW, 2005), Jeroen Bleekemolen (Mercedes, 2013), zijn eigen overwinning met de ROWE Racing-BMW in 2020 en Robin Frijns, vorig jaar met de Phoenix-Audi, zorgde Nicky Catsburg nu voor het vijfde Nederlandse success in de 24-uursrace op de Nürburgring. Samen met zijn teamgenoten Earl Bamber, David Pittard en Felipe Fernandez Laser voerde hij in de nummer 30-Frikadelli-Ferrari lange tijd het 135 auto’s tellende veld aan, waarop het team uit Barweiler nabij de Nürburgring de 24-uurs-première van de nieiuwe Ferrari 296 GT3 in de Eifel afsloot met de overwinning. Voor het team van Klaus Abbelen was het de eerste zege in de klassieker, twee jaar na de dood van zijn partner Sabine Schmitz. Het was ook de eerste overwinning in de 24-uursrace van de Nürburgring voor Ferrari, dat daarmee het achtste winnende merk in de historie van de race werd. Na 162 ronden stuurde David Pittard de auto als winnaar over de finish, een nieuw afstandsrecord in de historie van de race. Het vorige record stond op 159.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Achter de winnende Ferrari, bijgenaamd "Bella", eindigde de nummer 98-ROWE-BMW van Marco Wittmann, Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor en Maxime Martin, gestart als 31e, na een sterke inhaalrace op de tweede plaats, gevolgd door de nummer 4-Bilstein-HRT-Mercedes van Raffaele Marciello, Luca Stolz, Philip Ellis en Edoardo Mortara. De nummer 2-Getspeed-Mercedes met Adam Christodoulou, Maximilian Götz en Fabian Schiller eindigde als vierde, voor de best geklasseerde Porsche, de nummer 96-Rutronik-911 van Dennis Olsen, Matteo Cairoli en Julien Andlauer. Audi, dat veel van zijn topauto’s vroegtijdig verloor, had de zesde plaats van Christopher Mies, Christopher Haase en Patric Niederhauser in de R8 van Land Motorsport als beste resultaat, waarmee het merk ongetwijfeld achterbleef bij de eigen verwachtingen.
De Wochenspiegel-Ferrari won als zevende algemeen met rijders Leonard Weiss, Jochen Krumbach, Daniel Keilwitz en Indy Dontje de Pro-Am-klasse. Daarmee won Ferrari dus zowel de SP9-klasse algemeen als de Pro-Am-categorie, en in beide gevallen, dankzij respectievelijk Nicky Catsburg en Indy Dontje, ook met Nederlandse inbreng. Beide Ferrari’s worden gerund door het team Rinaldi Racing uit Mendig, waarmee het team van Michele Rinaldi dus ook op een geweldig succes kan bogen.
Direct achter de Wochenspiegel-Ferrari eindigde de nummer 6-HRT-Mercedes als achtste algemeen en als tweede in de Pro-Am-klasse. De Abt-Lamborghini en de enige overgebleven Falken-Porsche completeerden de top tien in het algemeen klassement.
Nederlands klassesucces was er ook voor Maxime Oosten, die met zijn teamgenoten Chistian Konnerth, Lorenz Stegmann en Miklas Born in de nummer 86-FK Performance-BMW M4 de GT4-klasse won, met 16 auto’s de op één na sterkst bezette klasse in het veld, wat de prestatie van het team des te mooier maakt. In de TCR-klasse won Hyundai Motorsport met rijders Manuel Lauck, Marc Basseng en Mikel Azcona in de Elantra TCR met een comfortabele voorsprong. Marco van Ramshorst won in de FourMotors Bioconcept-Car-Porsche Cayman GT4 de AT-klasse voor auto’s met alternatieve brandstoffen. De Nijkerkse Renault-dealer deelde het succes met Matthias Beckwemert, Karl Pflanz en Oliver Sprungmann.
Ons volledige live-verslag van het evenement in de Eifel is hier te vinden.