Retro: Groeten uit Spa van de Spa Classic 2023

Ook van de partij bij de Porsches: niemand minder dan Jeroen Bleekemolen.

Die was gevraagd om co-piloot te zijn van Tim Pappas, de Amerikaan met wie hij vaak samenwerkte bij Black Swan Racing in de IMSA.

De volgende auto met Nederlandse associaties: de Courage-Judd C60 van David Hart, nog steeds niet in een mooi kleurenschema van destijds.

Preparateur Nicky Pastorelli overweegt er verschillende, maar de keuze is nog niet gevallen.

Intussen ging de auto in het zwart natuurlijk ook gewoon heel hard.

Hart schreef de eerste wedstrijd op zijn naam.

In de achtervolging: na zijn sterke comebackraces op Hockenheim deed Christian Gläsel datzelfde truukje nog eens dunnetjes over op Spa. Zelfde recept: problemen in de kwalificatie met de MG-Lola EX257 met Dyson Racing-verleden, in de eerste race ver naar voren rijden, in de tweede race het podium bereiken. In dit geval zelfs de winst. Daarnaast Olivier Galant in de Panoz Esperante die de toon aangaf bij de GT's.

Nog een ‘Nederlandse’ auto die zijn oorspronkelijke kleuren (vooralsnog) mist: de Dome-Judd S101 waarmee Racing for Holland destijds furore maakte. Nu in bezit van Ascott Collection, maar nog niet in het blokjesmotief dat door Jan Lammers wereldberoemd werd gemaakt.

In handen van de jonge Nederlander Leonard Hoogenboom was de Dome veruit de snelste van het Endurance Racing Legends-veld, zoals hierboven is te zien, maar zijn teamgenoot Felipe Ortiz hield ‘m niet altijd op het zwart…

Een blij weerzien. Eind vorig jaar bij de Masters Endurance Legends op Portimão gooide Lukas Halusa deze toen pas gerestaureerde ex-Champion Racing Audi R8 op z’n dak – althans, op de rollbar, waarvan nog slechts enkele millimeters restten toen de Oostenrijker was uitgegleden. De auto moest dus opnieuw in de restauratie, bij Dallara zelf zelfs voor die rollbar, maar gelukkig duurde het niet al te lang.

Bij de GT’s sprong deze fabrieks-Corvette in het oog: de C6 ZR1 van John Emberson en Nigel Greensall.

Ontegenzeggelijk de publieksfavoriet: de Bentley Speed 8 van Shaun Lynn.

Maar deze zat er qua publieksvoorkeuren dicht op, maar dan in de Group C: de Jaguar XJR-9 van Jon Minshaw en Phil Keen. Door problemen vertrok de auto niet in de eerste race, maar Minshaw en Keen reden op zondag sterk naar voren om een zesde plaats te pakken.