Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Van Gisbergen ongenaakbaar in Gold Coast 500. Golding veroorzaakt zware crash

Shane van Gisbergen was ook op de zondag ongenaakbaar in de Gold Coast 500. De kersverse kampioen behaalde zijn 21e record overwinning dit seizoen. Achter SVG volgden Chaz Mostert en Will Davison. Een inschattingsfout van James Golding in de chicane zorgde in de vierde ronde voor een lange Code Roos waarbij zes deelnemers direct werden uitgeschakeld.


2022 SVG
21e overwinning voor SVG dit seizoen. Een geweldig record.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/Tickford/PR

Van Gisbergen ongenaakbaar in Gold Coast 500. Golding veroorzaakt zware crash
Van Gisbergen en co hadden tijdens de persconferentie op vrijdag al voor een crash in de chicane gewaarschuwd. De wedstrijdleiding weigerde echter om veranderingen aan te brengen totdat vanmorgen vroeg het onvermijdelijke gebeurde. James Golding maakte in de chicane duidelijk een rijdersfout waarin hij de niet goed bevestigde bandenstapels raakte. De Holden werd gelanceerd, kwam tegen de muur en McCauley Jones, Lee Holdsworth, Nick Percat, Broc Feeney, Thomas Randle, Todd Hazelwood en James Courtney waren gewoon kansloos.

2022 Team Team kampioenschap voor Red Bull Ampol Racing.

De wedstrijd werd direct met een Code Rood afgebroken. Inmiddels vloog de auto van Jones (die de auto al verlaten had) ook nog eens in brand. McCauley Jones: "Ik ben OK, maar het is natuurlijk geen goed teken als de blusser niet afgaat." Zijn collega's Percat, Golding en Feeney grepen direct naar de brandblussers om erger te voorkomen. Percat uitte direct na de crash opnieuw zware kritiek op de niet goed bevestigde bandenstapels. Na een onderbreking van iets meer dan een half uur werd de wedstrijd opnieuw hervat.

Daarbij nam Will Davison met zijn DJR Shell V Power Ford Mustang opnieuw de leiding maar moest die na elf ronden aan SVG in de Red Bull Ampol Holden ZB Commodore afstaan. In de 45e ronde reden Mostert en SVG vrijwel wiel-aan-wiel en ging de WAU-rijder voor zijn laatste brandstofstop naar binnen. Davison volgde twee ronden later en kwam achter Mostert weer terug op de baan.

2022 Golding Golding gaat in de fout. Het liep voor alle betrokkenen goed af.

De zwaar gehavende Tickford Mustangs van zowel James Courtney en Thomas Randle kwamen met vele rondes achterstand opnieuw terug op de baan om nog wat punten voor het teamkampioenschap te behalen. Een kansloze exercitie want Thomas Randle strandde in de 71e ronde en zorgde opnieuw voor een safetycar situatie. Voor de tweede achtereenvolgende keer na Bathurst liep het Tickford Team enorm veel schade op. "Dit trekt een enorme wissel op je mensen met het telkens weer opbouwen van je auto's" verklaarde teambaas Tim Edwards. Met een zevende plek hield Cameron Waters de vlag voor Tickford nog enigszins hoog.

2022 Crash
Complete chaos de baan was volledig geblokkeerd.

SVG beschikte op het moment van neutralisatie over een voorsprong van meer dan zeven seconden op Chaz Mostert (die overigens hoopt dat SVG Down Under blijft racen). Bij DJR Shell V Power Racing maakte men van de situatie gebruik door Anton de Pasquale voor vers rubber binnen te halen. Iets dat men beter achterwege had kunnen laten omdat De Pasquale vanwege een te lage bandenspanning gediskwalificeerd werd. Scott Pye verdween vanwege een onjuiste safetycar procedure uit de Top 10. Achter Will Davison miste David Reynolds in de Penrite Ford Mustang nipt het podium en eindigde als vierde.

2022 Holdsworth
Lee Holdsworth neemt de schade op......

Chaz Mostert reed overigens tijdens de gehele wedstrijd met een geblesseerde schouder die hij opgelopen had tijdens het omkleden. Chaz Mostert "Gelukkig hadden we onze fysio hier. Die heeft mijn schouder met tape afgeplakt waardoor we verder konden gaan en het minder pijn deed. In de auto voelde het zelfs behoorlijk goed aan. Dus ik zou waarschijnlijk toch wat vaker moeten doen als het deze resultaten oplevert. Om na twee P4 startposities om tweede en derde te worden. Daar ben ik behoorlijk enthousiast over. Ik ben ook verheugd over het feit van hoe de wedstrijd verliep. Iets meer 'clean air" met wat adempauze.

Shane verklaarde gisteren dat hij iedereen met een voorsprong van 20 seconden wilde verslaan maar ik was erg gemotiveerd om het gat zo klein mogelijk te houden. Met de safetycar kreeg ik nog een tweede kans maar hij was dit weekend bloedsnel."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet