Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Van Gisbergen/Tander brengen fans in extase met allerlaatste Holden overwinning op Bathurst

De combinatie Shane van Gisbergen/Garth Tander hebben het merk Holden een historische allerlaatste overwinning op "The Mountain" bezorgd. Zoals bekend is de productie van het merk inmiddels gestopt en wordt volgend jaar door Chevrolet vervangen. Voor Holden werd het een historische dubbeloverwinning. In een adembenemend slot versloeg Van Gisbergen de Walkinshaw Andretti ZB Holden Commodore van Chaz Mostert die in de slotfase werkelijk alles gaf. Voor hoofdsponsor Red Bull naast het wereldkampioenschap van Max Verstappen natuurlijk ook natuurlijk geweldig om vandaag ook nog eens één van de grootste autowedstrijden te winnen met een Nieuw Zeelandse rijder die ook nog eens Nederlandse wortels heeft Een historische autosportdag op alle fronten.


SVG Finish
Een historisch moment. SVG wint voor de tweede maal de Bathurst 1000 en voor het merk Holden wordt definitief een fantastisch tijdperk afgesloten.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing/Red Ampol Racing/Tickford/PR

Van Gisbergen/Tander brengen fans in extase met allerlaatste Holden overwinning op Bathurst
Na een achtste safetycarfase, vijftien ronden voor het einde, ontaardde de wedstrijd in een spectaculaire eindsprint. Met dank aan DJR Shell V Power Racing-coureur Will Davison die door een rijdersfout op koude banden in de bandenstapels verdween en daarmee voor de allerlaatste neutralisatie zorgde. Ook had het team bij de allerlaatste stop de remklauwen niet meer vervangen. Aanvankelijk werd gedacht dat dit de oorzaak was totdat Davison zelf met zijn statement naar buitenkwam. Vrijwel iedereen ging dan ook direct voor zijn allerlaatste stop naar binnen.

Zinderende slotfase
De slotfase van de wedstrijd werd in de 119e ronde ingeluid toen Todd Hazelwood zijn Holden Commodore in de bandenstapels parkeerde waardoor de zevende safetycar interventie noodzakelijk was. Op dat moment beschikte Van Gisbergen over een voorsprong van ruim 17 seconden die in één klap werd weggevaagd. De herstart volgde in de 123e ronde en de volgorde bestond uit SVG, Kostecki, Mostert, Feeney, Waters, Holdsworth, Davison, De Pasquale en Fullwood

Erebus- coureur Kostecki wist Chaz Mostert in de WAU Holden nog op afstand te houden terwijl Broc Feeney in de 88 Red Bull Holden onder druk van Cameron Waters in de Tickford Mustang kwam te staan. En inderdaad in de 127e ronde kon Feeney deze niet meer weerstaan, verremde zich, en moest zijn positie aan de Mustang-coureur prijsgeven. Vervolgens begon Mostert in de Walkinshaw Andretti United Holden op de Tickford Mustang van Cameron Waters in te lopen.

Waters op zijn beurt zette bij de # 99 Holden van Brodie Kostecki aardig wat druk op de ketel maar was er nog niet in geslaagd om hem te passeren. In de 136e rond leed Waters nog meer tijdverlies doordat Jack Smith met zijn Holden in de bandenstapels verdween.

2022 SVG Tander 1 Garth Tander(l) en Shane van Gisbergen (r). Vijfmaal en tweemaal winnaar van de Bathurst 1000

Eigenlijk begon de wedstrijd 20 ronden voor het einde eigenlijk al naar een climax toe te gaan. SVG beschikte over een voorsprong van ruim vijf seconden op Kostecki en Waters die drie ronden eerder nog wat tijd verloren had nadat Jack Smith recht voor hem zijn Holden in de bandenstapels had geparkeerd. Smith was gelukkig nog in staat om de pits te bereiken.

De allerlaatste neutralisatie werd door Will Davison veroorzaakt. Die schoot na het verlaten van de pitlane direct ongeremd de bandenstapels in. Het betekende in ieder geval de achtste en laatste safetycarfase in de wedstrijd.

Shootout
De shootout richting finish kon beginnen. Brodie Kostecki was eigenlijk de grote verliezer. Bij het uitrijden van de pits reed de Erebus-rijder zich vast op een recovery-voertuig en kon onder safetycar geen kant uit. Chaz Mostert passeerde aan de rechterkant en kreeg P2 min of meer van de wedstrijdleiding cadeau. Van de wedstrijd behoefde Mostert P2 ook niet af te staan. Na de laatste herstart vormde zich achter SVG een trio bestaande uit Mostert, Waters en Kostecki.

Vervolgens begon de jacht tussen Mostert en SVG. Elke ronde weer wisten zij elkaar met de snelste ronde af te troeven. In de 154e ronde kreeg SVG even lucht toen Mostert in Hell Corner even van zijn lijn afkwam en op het vuile gedeelte belandde. Daardoor kreeg SVG even wat adempauze.

2022 SVG
SVG een klasse apart in de slotfase. Sloeg de aanvallen van Chaz Mostert en Cameron Waters feilloos af.

Vervolgens ging SVG in de 158e ronde in Forrest's Elbow op zijn beurt weer even in de fout en verloor wat tijd. Het verschil tussen beide Holdens bedroeg nog maar 0.6 secs. Maar SVG wist opnieuw afstand te nemen en met nog twee ronden te gaan bedroeg de voorsprong van de Red Bull Holden ZE Commodore iets meer dan 1.36 secs. Het verschil tussen de beide Holdens bedroeg in de laatste twee slotrondes nog maar 0.0005 secs! SVG gaf Mostert geen schijn van kans en behaalde zijn tweede historische overwinning in de Bathurst 1000. Voor Garth Tander betekende het zijn vijfde. Hoewel de wedstrijdleiding doughnuts en burnouts verboden had, hield SVG zich voor de fans terecht niet aan het protocol!!


SVG Protocol SVG zich aan het protocol houden? Not dus! SVG 1-Bobo's 0.

De combinatie Kostecki/Russell eindigde in een Erebus Holden Commodore als vierde gevolgd door het Red Bull exemplaar van de combinatie Broc Feeney/Jamie Whincup. Feeney deed het werkelijk uitstekend op "The Mountain", evenals de 888 wildcard-inschrijving van Craig Lowndes en Declan Fraser. Zij eindigden als achtste. De tweede wildcard inschrijving van de combinatie Richie Stanaway/Greg Murphy eindigde als elfde. Vooral in het begin van de wedstrijd een uitstekende voorstelling van Stanaway die zeker zijn plek terug in de Supercars verdient. Respect voor Stanaway en veteraan Greg Murphy voor dit resultaat.

2022 Crash Bathurst 2
Pijnlijke en verdrietige momenten in de openingsfase. Voor sommigen was de wedstrijd al over nog voordat hij goed en wel begonnen was.

Chaotisch begin
De wedstrijd begon chaotisch omdat er direct na de start nog water op de baan stond. Aanvankelijk bestond het vermoeden dat dit door het slechte weer kwam maar een gesprongen waterleiding in de buurt van het circuit was de werkelijke boosdoener. Jamie Whincup verloor hierdoor grip wat tot een kettingreactie leidde.
Het veroorzaakte een directe chaos waarbij meerdere auto's betrokken waren en uitgeschakeld werden. Vervolgens was het in de vijfde ronde weer raak toen Matt Campbell het slachtoffer werd van een auto die weer terug op de baan kwam. Het veroorzaakte andermaal een kettingreactie waarbij meerdere auto's betrokken waren.

2022 Chaos openingsronde
De staart van het veld stond na een paar meters al even stil....

De wedstrijd leek even niet in gang te willen komen. Halverwege de wedstrijd nam de Triple Eight Holden Commodore van de combinatie Van Gisbergen/Tander definitief de leiding en begon de wedstrijd na een chaotische openingsfase zich te stabiliseren.

2022 Chaos
De chaos vanuit een ander standpunt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet