Div: KW Supercup-organisator Fritz Gebhardt: “Met KW Supercup Groep C nieuw leven in blazen!”
Afgelopen weekend vond op het TT Circuit Assen de tweede wedstrijd van de KW Group Supercup plaats. Initiatiefnemer van deze nieuwe Historische raceserie is de Duitser Fritz Gebhardt die naast zijn onderneming Gebhart Fördertechnik een enorme CV in de autosport heeft opgebouwd. Evenals uw verslaggever ongeveer eind zeventiger jaren in de autosport begonnen.
Links Marco Werner en rechts Fritz Gebhardt. De man met een levenslange passie voor de autosport.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Archief Willem J. Staat
Supercup-organisator Fritz Gebhardt "Met KW Supercup Groep C nieuw leven inblazen!"
Hij is ouder geworden. Terwijl technici naarstig heen en weer drentelen kijkt Fritz op afstand toe. Vraag me af of hij mij nog herkent. Die vraag blijft niet lang onbeantwoord als Fritz mij in de pitlane direct voorstelt aan oud Groep C-racer Costas Los die toevallig ook in Assen aanwezig is. Het is bijna dertig jaar geleden dat ik beiden voor het laatst gezien heb. Autosport was en is nog steeds jarenlang de grote passie van de inmiddels 67-jarige Gebhardt die samen met zijn broer Günther eind zeventiger jaren aan het autosportavontuur begon.
Hockenheim 1980 Formule Super Vee. Vooraan Juha Varjosari, John Nielsen, met daarachter Arie Luyendijk en Günther Gebhardt. Arie en Günther waren in die klasse eeuwige concurrenten.
Günther was als rijder in de Formule Super Vee, Formule 3 en Formule 2 actief terwijl Fritz de organisatorische rol binnen het team op zich nam. De naam Gebhardt Motorsport werd vooral in de tachtiger en negentiger jaren in de sportwagenracerij een begrip. Deelnames aan de Würth Supercup, Deutsche Sportwagen Meisterschaft, Interserie en zelfs het WEC. Het stond allemaal op het programma bij de familie Gebhardt.
Zandvoort 1981 Günther Gebhardt in actie met de Ralt RT Mercedes.
Fritz Gebhardt: "Wij zijn eind zeventiger jaren eerst met de Super Vee begonnen. Daarna stapten we over naar de Formule 3 en reden in 1981 als eerste met een Ralt RT3 Mercedes. Vervolgens werd het de Formule 2 maar eind 1982 besloten wij ook aan de bouw van onze eigen Gebhardt C2 te beginnen. De auto maakte in 1983 zin debuut op de Norisring en daarvoor hadden wij F2-coureur Cliff Hansen(USA) en Kennerth Persson (S) onder contract. Daarvoor kregen wij de beschikking over een Toyota-motor die eigenlijk voor de Formule 2 bestemd was.
In 1982 de overstap naar de Formule 2.
Waarom bent U eigenlijk met deze Supercup begonnen?
Fritz Gebhardt: "In het verleden heb ik meermaals bij de Peter Auto op een Groep C-evenement voor Duitsland aangedrongen. Dit bleek echter voor de Duitse fans onmogelijk te zijn en daarom besloot ik de koe bij de horens te vatten en de Groep C op historisch niveau nieuw leven in te blazen. Er bleek voor de openingswedstrijd op Hockenheim eerder dit seizoen voldoende belangstelling te zijn.
De prachtige C88 Gebhardt Audi werd opnieuw opgebouwd en rijdt nu met Marco Werner in de KW Groep C Supercup.
Waarom besloot U naar Assen te komen?
Fritz Gebhardt: "In Hockenheim werd ik door Lee van Dam benaderd. Die was enorm teleurgesteld dat hij de DTM was kwijtgeraakt en zocht naar een alternatief met spectaculaire auto's. Het is natuurlijk jammer dat er een aantal auto's al op de vrijdag zijn stuk gegaan. Bovendien de overlapping met Goodwood helpt dit weekend natuurlijk ook niet mee. Wij gaan op korte termijn bekijken wat de media ratings en de reacties zijn. Volgend jaar willen wij zeker met meer auto's op deze historische baan terugkomen. De Britse rijders willen graag komen maar Brexit heeft veel kapot gemaakt. Financieel heeft het voor hun eigenlijk geen zin meer om met een team nog naar het vasteland van Europa af te reizen. Teveel financiële barrières. Normaal gezien had Michael Lyons gewoon dit weekend bij ons gereden. Waarschijnlijk wordt het in de toekomst een serie bestaande uit drie wedstrijden. Hockenheim, Assen en mogelijk de Red Bull Ring waarmee wij eveneens in gesprek zijn."
De allereerste Gebhardt JCO2 maakte in 1983 zijn debuut op de Norisring. Een prachtig futuristisch design en zijn tijd ver vooruit.
Na het debuut van de JC02 volgde er met zijn opvolger de 842 een spannende tijd?
Fritz Gebhardt: "Ja met de A.D.A. Engineering auto hadden we hier graag willen rijden. Deze auto nam in 1985 aan de 24U van Le Mans deel en eindigde als 16e. De auto werd door ons helemaal opnieuw gerestaureerd maar er waren helaas problemen met de cilinders waardoor we hier niet konden starten. Bill Harris, onze chef monteur heeft de auto opnieuw opgebouwd. De auto reed in 1990 in de IMSA-series en o.a. op Daytona en is voorzien van een 4 cilinder Audi motor. Ook de C88-Audi waarmee Marco Werner nu rijdt werd door hem opnieuw opgebouw."
Deelname aan het FIA WEC in 1985 aan het FIA WEC met Walter Lechner(hier aan het stuur) Günther Gebhardt en de Tsjech Miroslav Adamek met de JC 843.
De Gebhardt C901 was één van uw laatste moderne projecten?
Fritz Gebhardt: "Klopt, de auto was een ontwerp van de Oostenrijker Johann Knapp die kort daarna in Rusland aan diverse projecten ging werken. Wij hebben daarna nooit meer iets van hem vernomen." Fritz slikt even.... "De vrees bestaat dat hij en zijn gezin zijn......" Het werd even stil.
Spectaculaire duels in de Würth Supercup in dezelfde periode. Hier Rudi Seher met de JC853 in actie.