Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Peugeot onthult 9X8-hypercar in zijn definitieve vorm, racedebuut in juli op Monza

220520 Peugeot 2
Presentatie op Portimão met directieleden en rijders bij de Peugeot 9X8

Een kleine elf maanden na de onthulling van het studiemodel onthulde Peugeot vandaag op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão im het zuiden van Portugal de definitieve versie van de lange-afstandsracer 9X8. Bij die gelegenheid werd ook bevestigd dat de nieuwe Peugeot tijdens de 6 Uur van Monza, de eerste FIA WEC-race na de 24 Uur van Le Mans, op 10 juli aanstaande zijn wedstrijddebuut zal beleven. De Brit James Rossiter, aanvankelij testrijder, werd na het vertrek van Kevin Magnussen naar de Formule 1 toegevoegd aan het sextet van coureurs.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Peugeot

Bij de presentatie van het studiemodel in juli vorig jaar in het hoofdkwartier van Peugeot Sport in Versailles-Satory, waarbij AUTOSPORT.NL als enige Nederlandse medium ter plekke aanwezig was, baader het concept van de Peugeot 9X8 heel wat opzien door het ontbreken van een achtervleugel. De afgelopen maanden waren er veel speculaties of Peugeot deze radicale oplossing zou behouden, of dat het Franse merk uiteindelijk toch voor een conventionelere configuratie met achtervleugel zou kiezen, zoals dat bij alle Le Mans-winnende prototypes na de Porsche 917 in 1971 het geval was.

Vandaag werd bij de presentatie echter duidelijk dat Peugeot vasthoudt aan het opmerkelijke ontwerp. Dat betekent dat men in Frankrijk behoorlijk zeker van zijn zaak is, want als een hypercar eenmaal gehomologeerd is, mogen er vijf jaar lang geen noemenswaardige wijzigingen worden doorgevoerd. Dat Peugeot niet over één nacht ijs ging, bleek wel uit de afstand van meer dan 10.000 kilometer, die tijdens 25 testdagen in Magny-Cours, Barcelona, Paul Ricard, Aragón en Portimão werd afgelegd.

220520 Peugeot 1

Het is de bedoeling dat de Peugeot 98X op 10 juli tijdens de 6 Uur van Monza voor het eerst aan de start verschijnt, vooropgesteld dat dan de volledige homologatie bij de FIA volgens plan is afgerond. Jean-Marc Finot, hoofd autosport van het Stellantis-concern, waartoe ook Peugeot behoort, verklaarde tijdens de presentatie in Portimão dat de Brit James Rossiter de vacature zal invullen, die ontstond na de terugkeer van Kevin Magnussen naar het Haas-Formule 1-team.

Eerder al waren Jean-Eric Vergne, Paul Di Resta, Gustavo Menezes, Loïc Duval en Mikkel Jensen als rijders aangekondigd. Over de exacte samenstelling van de rijderstrio's voor de twee auto's werd nog een mededeling gedaan, al waren tijdens de presentatie de namen Rossiter, Duval en Di Resta op de auto te lezen, wat dus zou betekenen dat Vergne, Menezes en Jensen het andere trio gaan vormen. Overigens werd alleen gesproken over de rijdersbezetting voor Monza. Volgens informatie van AUTOSPORT.NL is bijvorbeeld ook René Rast nog in gesprek met Peugeot, zeker nu er bij Audi geen vervolg lijkt te worden gegeven aan het oorspronkelijk geplande LMDh-programma.

Peugeot is er dit jaar in Le Mans dus nog niet actief bij, maar is wel aanwezig tijdens het evenement, waar onder andere de 9X8 zal worden getoond in de Fan Village, waar ook een stand met merchandise aanwezig zal zijn, zodat de ongetwijfeld talrijke fans zich alvast kunnen indekken. In het museum naast het circuit is een expositie over de succesvolle historie van Peugeot in Le Mans ingericht, die vanaf morgen te bezoeken is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet