Sportscars

Sportscars: Zonder achtervleugel: Peugeot presenteert 9X8-hypercar voor 2022

210706 Peugeot opening 480
Presentatiemodel van de Peugeot 9X8-hypercar waarmee het merk in 2022 in het FIA WEC wil starten

De laatste keer dat een raceauto zonder achtervleugel de 24 Uur van Le Mans won, was in 1971, de legendarische overwinning van Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko met de Porsche 917 in Martini-kleuren. Wellicht herhaalt de geschiedenis zich binnen afzienbare tijd, want Peugeot presenteerde met de nieuwe 9X8 Hypercar een nieuw raceprototype dat volgens de berekeningen ook zonder achtervleugel genoeg neerwaartse druk genereert. Vandaag vond de onthulling plaats in het hoofdkwartier van Peugeot Sport in Versailles-Satory.

Tekst: René de Boer (vanuit Satory, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Peugeot Deutschland/Uli Sonntag

Zo'n anderhalf jaar geleden kondigde Peugeot de geplande deelname aan de hypercar-klasse in het FIA World Endurance Championship aan, met een voorgenomen debuut in 2022. Daarmee keert het Franse merk ook terug naar de 24 Uur van Le Mans, waar het in 1992 en 1993 met de 905 en in 2009 met de 908 HDi drie overwinningen behaalde. De geplande terugkeer naar Le Mans komt op tijd voor het honderdjarig jubileum van de klassieke lange-afstandsrace in West-Frankrijk, dat in 2023 gevierd wordt.

Met de naam 9X8 verwijst Peugeot in de eerste plaats naar de 900-modellen, de 905 waarmee van 1990 tot 1993 in de nadagen van het Groep C-tijdperk en de 908 die van 2007 tot en met 2011 in de de Le Mans Series werd ingezet. De X staat voor de vierwielaandrijving en de hybride aandrijflijn van de hypercar, passend bij de elektrificatiestrategie van het merk in de autosport. De 8 tenslotte wordt momenteel gebruikt in de aanduiding van alle Peugeot-modellen, van de 208 en 308 en de crossovers 2008, 3008 en 5008 tot aan de 508, op basis waarvan onlangs ook de 360 pk sterke versie Peugeot Sport Engineered ontwikkeld werd. Peugeot plant voor 2022 de deelname met twee 9X8's aan het FIA World Endurance Championship.

210706 Peugeot achtervleugel 480

Het opmerkelijkste kenmerk van de nieuwe auto is ongetwijfeld het ontbreken van de achtervleugel, die sinds de première van de Chaparral 2F van Jim Hall in 1967 in de 24 Uur van Le Mans gemeengoed geworden is. Zoals gemeld waren sinds de Porsche 917 in 1971 alle Le Mans-winnende auto's voorzien van een achtervleugel, van de Matra's, Renault en Porsches 936 in de jaren zeventig via de Porsches 956 en 962 alsmede de Mazda, Mercedes en Peugeot 905 in de jaren tachtig en negentig tot aan de Audi's, Porsches en Toyota's en natuurlijk de Peugeot 908 uit het huidige millennium.

210706 Peugeot Rear wing 480

"In het reglement staat dat er maar één verstelbaar aerodynamisch element is toegestaan, maar er staat nergens specifiek dat dat de achtervleugel is. Onze berekeningen en simulaties lieten zien dat prestaties op hoog niveau ook zonder achtervleugel mogelijk zijn", zegt Olivier Jansonnie, technisch directeur van het WEC-programma van Peugeot Sport. Jean-Marc Finot, directeur van Stellantis Motorsport en als zodanig verantwoordelijk voor alle sportactiviteiten binnen het concern waartoe ondermeer de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo en Chrysler behoren, stelde: "Het ontbreken van een achtervleugel is een grote innovatieve stap. We hebben een niveau van aerodynamische efficiëntie bereikt waardoor we het zonder dit element kunnen doen. Vraag echter niet hoe, dat houden we zo lang we kunnen geheim!"

Andere opvallende elementen zijn de koplampen en de achterlichten, die de vorm hebben van drie verticale strepen, terwijl het nieuwe Peugeot-logo met de leeuw met verlichting van binnenuit is aangebracht aan de voorzijde en de beide zijkanten van de auto. De kleurstelling in seleniumgrijs en contrasterend Kryptoniet met geelgroene accenten zijn een verwijzing naar de kleuren van de Peugeot Sport Engineered-modellen van de 508 en de 508 SW.

210706 Peugeot 9X8 en 508
De kleurstelling verwijst naar de 508 Peugeot Sport Engineered

Als rijders werden al eerder de beide Denen Mikkel Jensen en Kevin Magnussen, de Fransen Loïc Duval en Jean-Eric Vergne, de Amerikaan Gustavo Menezes en de Schot Paul Di Resta aangekondigd. De Brit James Rossiter neemt als test- en reserverijder een groot deel van het ontwikkelings- en simulatiewerk voor zijn rekening. Voor de aandrijving van de auto zorgt een achterin geplaatste 2,6 liter V6-biturbomotor met een vermogen van 680 pk, in combinatie met een 200 kW motor-generator-unit voor extra elektrische aandrijving voorin. Een eerste circuittest staat voor het eind van dit jaar op het programma.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet